Masturbointiin sisältyy myyttejä, joista pitäisi terapeutin mukaan hankkiutua nopeasti eroon - terveydellisistä syistä.

Seksiä siellä, seksiä täällä. Internet on pullollaan pornoa. Missä kulkee hyvän maun raja? Mistä voi enää tunnistaa luotettavan verkkosivun tai kaupan?

Erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki kannustaa hakemaan tietoa ja tutustumaan kauppoihin tai sivustoihin terveydellisistä näkökulmista.

- Kun googletat esimerkiksi nettikauppoja tai etsit välineitä, käytä sanaa "seksuaaliterveystuotteet". Jos liikkeeseen meno mietityttää, niin aina voi ensin tutusta liikkeeseen selvittämällä onko liikkeellä nettisivut. Liikkeistä löytyy ammattitaitoista henkilökuntaa, jolta voi kysyä neuvoa välineen valintaan.

Sari Mäki korstaa, ettei seksuaalisuutta tai halukkuutta, tarvetta etsiä seuraa tai vaikkapa tuotteita itsetyydytystä varten, pidä hävetä tai arastella. Fantasiat auttavat sytyttämään luonnollista halua.

- Seksuaalisuus on luonnollista. Kaikki eivät koe halua tai tarvetta seksille, mutta osa meistä kokee sitä elämänsä loppuun asti ja kumpikin on ihan yhtä luonnollista ja sallittua. Meillä jokaisella on oikeus myös toteuttaa omaa seksuaalisuuttamme aikuisten kesken niin kuin haluamme, kunhan se ei vahingoita itseä tai muita.

Asiantuntija vastaa: Miksi puoliso kavahtaa kosketustani?

Itsetyydytys on syntiä!

Silloin kun menettää oman kumppanin, voi uuden suhteen solmiminen tuntua kaukaiselle ajatukselle. Mielessä voi olla jopa ristiriitaisia tunteita siitä, että kumppanille pitäisi pysyä uskollisena kuolemankin jälkeen vaikka toisaalta ihon ja läheisyyden nälkä on suuri. Myös lapset ja lähipiiri saattavat suhtautua hyvinkin ristiriitaisesti uusin suhteisiin.

- Uuden suhteen solmiminen on aina oma valinta, ja siinä asiassa paras asiantuntija olet sinä itse. Jos kaipaat elämääsi kumppania, niin ota rohkeasti tilanne haltuusi ja lähde tutustumaan uusiin ihmisiin, sillä sinulla on täysi oikeus siihen, Sari Mäki painottaa.

Tai hoida homma itse.

- Itsetyydytys on hyvä ja sallittu keino, huolehtia omista seksuaalista tarpeista. Se on suorastaan suotavaa, sillä seksillä on todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia ihmisen terveteen: se laskee verenpainetta, voi auttaa muistia, rentouttaa.

Taustaa: Voiko itsetyydytykseen jäädä koukkuun?

Seksuaaliterapeutti korostaa myös nautinnon elinikäisen oppimisen tärkeyttä.

- Itsetyydytyksen avulla voi myös oppia asioita omasta nautinnosta, ja se on yksi keino opetella omaa nautintoa. Silloin kun kumppania ei ole saatavilla kannattaa omista tarpeista huolehtia itsetyydytyksellä. On jokaisen oma asia, miten itsetyydytystä harjoittaa. Omat kädet, suihkun tuoma hieronta voi tuntua hyvälle ja osa tykkää käyttää apuna seksivälineitä.

Uskallatko nostaa dildon kaupan kassalle?

Seksuaaliterveystuotteiden valikoimat ovat lisääntyneet huimasti, ja välineitä myyviä liikeitä löytyy runsaasti samoin kuin nettikauppoja. Tuotteita on myös saatavilla ihan päivittäistavarakaupoista.

Seksuaalisterveysjärjestö RFSU toi omat tuotteensa päivittäistavarakauppojen markkinoille.

- Yksi syy on varmasti se, että opittaisiin suhtautumaan seksuaaliterveystuotteisiin luonnollisesti ja ne ovat yksi osa ihmisen normaalia elämää, Mäki painottaa.

- Seksi on hieno ja ihana asia, jossa jokainen viime kädessä vastaa omista toiveista, tarpeista ja nautinnosta. Näistä kaikista em. paikoista löytyy varmasti niin miehille kuin naisillekin jotakin mikä miellyttää.

Turvallisia tuotteita ja vinkkejä löydät mm. täältä.

Näin hyväksyt itsetyydytyksen - 10 ohjetta

  1. Pyristele eroon häpeästä.
  2. Toteuta sellaista seksuaalisuutta ja seksiä, minkä itse koet luontevaksi.
  3. Anna itsellesi mahdollisuus oman kehon haltuunottoon.
  4. Älä anna vanhojen uskomusten hallita elämääsi, vaan ole valmis nauttimaan tästä iloisesta ja tereellisestä asiasta.
  5. Itsetyydytys on sallittua, terveellistä, turvallista ja nautinnollista.
  6. Itsetyydytys on hyvä keino huolehtia omista seksuaalisista tarpeista. 
  7. Masturbointi voi auttaa pitkittämään miehen kestävyyttä yhdynnässä.
  8. Itsetyydytys on hyvä keino purkaa seksuaalisia tarpeita ja opetella, miltä nautinto itsestä tuntuu, ja miten se vaikuttaa oman kehoon.
  9. Fantasiat, eroottinen kirjallisuus, eroottiset videot toimivat hyvänä osana itsetyydytyksessä oman nautinnon lisäämisessä.
  10. Välineet auttavat naista saamaan orgasmin.
Vierailija

"Yksinäiselläkin on seksuaalisia tarpeita" - mistä löydän helpotusta?

Seksiä, pornoa, jopa alastomuutta koitetaan piilotella lapsilta ainakin ensimmäiset 15 vuotta. Aikuisenakaan alastomuutta tai seksiä ei suvaita julkisella paikalla. Media on täynnä paheksuvia otsikoita ja juttuja alastomuudesta ja seksista. Sitten seksuaaliterapeutit kehottaa olla häpeämättä seksiin liittyviä asioita. Mistäköhän se häpeä tulee? Jos seksissä ei kerran ole mitään pahaa tai häpeiltävää, niin miksi sitä pitää piilotella keneltäkään? Mitä pahaa seksin näkeminen tai harrastaminen...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto