Yli 80-vuotiaat syövät huonosti. Apua tarvitaan!

Kotona asuvien iäkkäiden riski syödä väärin kasvaa merkittävästi 80 ikävuoden jälkeen. Suomalaiset tutkimukset osoittavat, että kotihoidon iäkkäistä asiakkaista noin puolella virheravitsemuksen riski on lisääntynyt.

- Sairauksien ja avuntarpeen lisääntyessä myös riski virheravitsemukselle lisääntyy. Erityisesti kotona asuvien ja kotihoidossa olevien vanhusten ravinnonsaantiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Pitäisi myös varmistaa, että he saavat riittävästi apua. Huono ravinto johtaa nopeasti yleiskunnon heikkenemiseen, joka altistaa sairauksille ja infektioille, toteaa vanhusten ravitsemukseen erikoistunut dosentti Merja Suominen Gery ry:stä.

Suominen tekee yhteistyötä yksityisen hoivapalveluntarjoajan Home Instead Seniorihoivan kanssa, joka on aloittanut ikääntyneiden monipuolisen ravitsemuksen edistämiseksi kampanjan. Kampanjassa on mukana myös ravitsemusasiantuntija Hanna Partanen.

Home Instead Seniorihoivan tutkimuksen mukaan 62 prosentilla vanhuksista on vähintään kolme ravitsemukseen liittyvää riskiä: useita reseptilääkkeitä, sairaudesta johtuva ruokavalion muutos tai tahaton viiden kilon painon muutos kuuden viime kuukauden aikana.

Ateriapalveluja käytetään vähän

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan ateriapalveluita Suomessa käyttää toistaiseksi vain pieni osa ikääntyneistä eli noin 13 prosenttia yli 80-vuotiaista.

Home Insteadin tutkimuksen mukaan 83 prosenttia vanhuksista tarvitsee apua ruokatoimitusten kanssa ja 65 prosenttia tarvitsee avustamista myös ruuanlaitossa. Erityisesti sairaalasta kotiutuvilla ikäihmisillä on vaikeuksia syömisen kanssa.
 
Toisinaan ravitsemuksen haasteena on myös oma osaaminen. Esimerkiksi miesten hoitamilla muistisairailla on tutkitusti usein heikompi ravitsemus kuin muilla.

Home Instead Seniorihoiva on koostanut aiheesta oppaan. Oppaaseen on koottu vinkkejä seniorin ruuanlaittoon ja ruokahuollon helpottamiseen sekä listattu erityisesti senioreille hyödyllisiä ruoka-aineita.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: