Tuntemattoman sotilaan kuvaukset ovat koetelleet näyttelijöitä, jotka ovat yöpyneet teltoissa ja syöneet armeijaruokaa. Siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi yhteishenki on muovautunut vahvaksi.

Polkupyörillä liikkuvat, harmaisiin univormuihin sonnustautuneet jääkärit ohittavat matalla jalustalla seisovan upseerikolmikon, jolla on käsi tanakasti lipassa. Jean Sibeliuksen Jääkärimarssi kaikuu vaskisen alakuloisesti Kaartin soittajien instrumenteista.

Jääkäreitä seuraavat jalkaisin marssivat konekiväärikomppanian miehet, sitten tykkejä kiskovat rotevat suomenhevoset ohjastajineen. Joukkueenjohtajien käskyt kajahtelevat aukiolla Suomenlinnan kirkon kupeessa.

Jossain siellä ovat myös elokuvan tähtinäyttelijät Eero Aho, Aku Hirviniemi ja Jussi Vatanen − Rokka, Hietanen ja Koskela.

Ohjaaja Aku Louhimies.
Ohjaaja Aku Louhimies.

Viimeisenä kenraalit saavat ottaa vastaan kaksi raskaasti ylämäkeen punnertavaa, mustaa savua sylkevää kuorma-autoa, joista toinen kiskoo kunnioitettavan näköistä tykkiä. Patterin miehet istuvat lavalla totisen näköisenä.

Aku Louhimiehen ohjaamaa Tuntematonta sotilasta kuvataan Suomenlinnassa kalseassa säässä. Avustajat ovat hytisseet ulkona aamusta asti. Suomenlinna saa esittää Petroskoita, jonka suomalaiset valtasivat jatkosodassa syksyllä 1941 ja nimesivät Äänislinnaksi.

Väinö Linna kuittaa voitonparaatin romaanissaan muutamalla lauseella. Ensimmäisen konekiväärikomppanian 3. joukkueella, Koskelan porukalla, "ei ollut paraatin kanssa muuta tekemistä kuin että he valvoivat järjestystä kaupungissa". Silti yli 250 miehen marssista tulee elokuvaan näyttävä osio.

− Paraati on hyvä joukkokohtaus ja antaa sävyä sille, miten suomalaiset Petroskoissa olivat. Se on mieltä ylentävä, Louhimies sanoo.

Konekiväärikomppanian miehet marssivat mantteleissaan.
Konekiväärikomppanian miehet marssivat mantteleissaan.

Louhimiehen ja Jari Olavi Rantalan käsikirjoitus perustuu sekä Tuntemattoman sotilaan "viralliseen" laitokseen että sen alkuversioon, Sotaromaaniin.

− Käytimme materiaalina molempia, mutta itse en enää osaa eritellä, mikä tulee mistäkin. Olemme ottaneet vapauksia, mutta pyrkineet olemaan uskollisia kirjan hengelle. Aika on nyt toinen kuin 1950-luvulla, kun Sotaromaania sensuroitiin. Enää ei tarvitse sensuroida.

Louhimies muistuttaa, kuinka monipuolinen Linnan kirja on. Siitä on tehty kaksi elokuvaa, näytelmiä, kuunnelma ja oopperakin.

Kuvaukset Suomessa

Petroskoin paraatikenttä löytyi luontevasti Suomenlinnan kirkon kupeesta. Taustana toimivat Bastioni Bielkeksi ja Kurtiinitaloksi kutsutut vaaleat rakennukset sekä punertava Upseerikerho.

− Muutama vuosi sitten kävin nykyisessä Petroskoissa ja huomasin, että arkkitehtuuri on hyvin samanlaista empiretyyliä kuin Suomenlinnassa, missä on venäläistenkin rakentamia taloja.

Avustajien joukossa oli myös siviiliasuisia.
Avustajien joukossa oli myös siviiliasuisia.

Louhimiehelle ja toiselle tuottajalle Mikko Tenhuselle on tärkeätä, että Tuntematon kuvataan kokonaan Suomessa. Se on myös taloudellinen kysymys. Yli seitsemän miljoonan budjetillaan elokuva on kalleimpia Suomessa tehtyjä.

− Olisi varmaan ollut täysin mahdollista kuvata Petroskoissa, kaikkiallehan nykyisin pääsee, mutta sitä vaihtoehtoa ei näin ollen tutkittu.

Elokuvan pääkuvausjakso oli kesällä Karjalan prikaatissa. Siellä näyttelijät asuivat puolijoukkueteltoissa ja söivät armeijan ruokaa. Suomenlinnassa yöpyminen ei ollut tarpeellista, vaikka myöhäisiäkin yökuvauksia tehtiin.

Kaartin soittajat kuvaustauolla.
Kaartin soittajat kuvaustauolla.

− Saari on ollut koko ajan avoinna. Teemme yhteistyötä Suomenlinnan hoitokunnan kanssa. Ihmiset asuvat täällä normaaliin tapaan, ja jotkut ovat myös avustajina.

− Suurimpana vastuksenamme ovat olleet Suomenlinnan valloittaneet Pokémon Go -pelin harrastajat. Toisinaan näyttelijät eivät kuulemani mukaan ole mahtuneet lauttoihin.

Louhimiehen mielestä oli kuitenkin hienoa päästä kuvaamaan Unescon maailmanperintökohteessa. Edessä ovat vielä talvikuvaukset Kainuussa ja Kotkan-Haminan seudulla.

Ensin elokuva, sitten puheet

Näyttelijät eivät vielä tässä vaiheessa halua astua julkisuuteen. Sen he päättivät Louhimiehen mukaan jo harjoitteluvaiheessa. Tuotantoyhtiö ei ole asiaa kontrolloinut.

− Näyttelijät sanoivat, että tehdään ensin elokuva ja puhutaan siitä vasta sitten. Ensi-iltahan on vasta vuoden kuluttua 27.10.2017. Emme halua antaa vaikutelmaa, että tämä olisi piankin teattereissa.

Tuntemattoman teko ja sen yli 60 kuvauspäivää ovat olleet fyysisesti ja henkisesti raskaita, eikä aihepiirikään ole "kaikkein leppoisimpia", kuten Louhimies muotoilee.

Elokuvan tekeminen on avustajien kannalta paljon odottamista.
Elokuvan tekeminen on avustajien kannalta paljon odottamista.

Sään ei ole annettu vaikuttaa. Kuvattu on kelissä kuin kelissä. Jos satoi niin satoi, jos paistoi niin paistoi.

− Kaikki ovat kuitenkin olleet innoissaan ja hyvällä spiritillä mukana. Kollektiivinen tekemisen tapa on synnyttänyt hienoa joukkuehenkeä.

Natsat kohdallaan

Tuntemattoman edelliset, Edvin Laineen ja Rauni Mollbergin, versiot ovat kestoltaan yli kolmetuntisia. Omansa mittaa Louhimies ei lähde vielä arvioimaan.

− Pannaan filmi kasaan ja katsotaan, että siitä tulee mahdollisimman hyvä.

Petroskoin valtauksen jälkeen Koskela ylennettiin luutnantiksi ja Hietanen kersantiksi.

− Äsken tuossa näin, että Hietasen mantteliin oli ilmestynyt kolmas nauha. Lähdemme siitä, että kaikki tällaiset asiat ovat mahdollisimman oikein, mutta aina saattaa sattua virheitä. Mielipidekysymykset ovat erikseen.