
Mervi ja Christian Wennerstrandin koti on Helsingin Hietalahden satamassa. Pariskunta asuu laivassa ympäri vuoden ja unelmoi talvesta auringossa.
Komentosillalla seisoo rivi tomaatintaimia. Ruukut ovat lahja lapsenlapselta, joten ne ovat päässeet arvopaikalle. Kaikki muu ohjaamossa kertoo merikelpoisuudesta, alkuperäisine ruoreineen ja ajanmukaisine tietokoneineen.
Talvella tarvitsee villasukkia.
Ennen kaikkea m/s Ettrick on kuitenkin koti. Mervi, 54, ja Christian Wennerstrand, 64, ovat asuneet siinä 13 vuotta eivätkä muuta asumismuotoa enää kaavaile, vaikka talvella tarvitsee villasukkia ja kovalla myräkällä olo voi olla kuin pesukoneessa. Muuten laiva toimii kuin mikä tahansa omakotitalo. Vihreä kansi luo jopa vaikutelman nurmikosta.
Vähän pienempää laivaa Mervi ja Christian ovat kyllä harkinneet nyt, kun kaikki lapset ovat lentäneet pitkin maailmaa. Pienemmällä aluksella olisi ketterämpää ja edullisempaa kiinnittyä ulkomaiden satamiin – ja jäädä lämpimään koko talveksi. Se on parin yhteinen unelma.
Ilman yhteistä arvomaailmaa ei tähänkään laivaan olisi päädytty, vaikka Christian on tehnyt pitkän uran merikapteenina. Laivaan muuttaminen oli alun perin Mervin idea.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mwyos.jpg?itok=CCTVofju)
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0sj.jpg?itok=TBELHaOc)
Wennerstrandit ovat olleet naimisissa 18 vuotta. Molemmilla on aiemmista liitoistaan kaksi lasta. Ensimmäiset viisi vuotta uusperhe asui Sipoossa, Christianin rakentamassa hirsitalossa.
”Tuolloin veneilimme kaikki kesät, ja talo seisoi tyhjillään.”
– Tuolloin veneilimme kaikki kesät, ja talo seisoi tyhjillään. Nyt meillä on samassa paketissa kaikki ja aina kaikki mukana!
Pakettiin kuuluu myös pari moottoripyörää ja purjeella varustettu trimaraani, pienempi vene, jolla on mukava retkeillä lähivesillä. Kodin tiloihin lasketaan lisäksi Helsingin Punavuoresta ostettu autotalli, jossa säilytetään auton ja pyörien lisäksi kaikkea niin sanotusti ylimääräistä.
Naimisissa meren kanssa
Työuransa viimeiset 33 vuotta Christian työskenteli jäänmurtajilla. Keikka Perämerelle kesti helposti viisi kuukautta, rytmillä 20 päivää töitä, kymmenen vapaata. Nyt vapaata on reilusti enemmän. Christian jäi viime syksynä eläkkeelle, mutta työt jatkuvat viereisen Hietalahden telakan koeajopäällikkönä. Tuorein testattava alus näkyy nytkin laivakodin ikkunoista.
– Tuo Polaris on ensimmäinen maakaasulla kulkeva jäänmurtaja, maailman nykyaikaisin, Christian kehaisee.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0sc.jpg?itok=g7cCPdgx)
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0sk.jpg?itok=JeaBId2Z)
Kodin paarpuurin puoleisista ikkunoista pilkottaa jugendtalojen ylväs rivi, ja siinä välissä on lähin naapuri, ravintola Merimakasiini, jonka pitäjän kanssa ollaan niin hyviä kavereita, että kumpikin katsoo toisen omaisuuden perään. Minkäänlaista ilkivaltaa laivakoti ei ole toistaiseksi kohdannut. Jokunen turisti kylläkin on kuvitellut löytävänsä sieltä kahvilan.
Järkevää sisustamista
Kasvatustieteiden maisteriksi kouluttautunut Mervi on vielä napakasti työelämässä, vaikka uravalmentajan työt eivät ole enää niin aikaan ja paikkaan sidottuja. Kirjallisiin töihin paras rauha löytyy laivakodin toimistosta, jossa jokainen kirja ja mappi on aseteltu niin, etteivät ne lentele kovassakaan myrskyssä. Sama koskee kodin kaikkea esineistöä. Laivassamietitään ensin turvallisuutta ja käytännöllisyyttä, vasta sitten kauneutta.
”Tiesin jo lapsena, että minusta tulee merimies tai rakennusmestari.”
Vaatteiden suhteen Mervillä on tosin ollut sen verran tarpeita, että Christian yhdisti epäröimättä pari pikkuhyttiä saadakseen vaimolleen kyllin ison vaatehuoneen. Käsistään kätevä mies on tehnyt laivalla kaikki muutkin muutostyöt.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mwynn.jpg?itok=H7M313nr)
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0si.jpg?itok=24_dTKFN)
Kapyysin eli keittiön Christian modernisoi kuutisen vuotta sitten. Siinä riittikin puuhaa, koska kaikki pinnat ovat vähän kaltevia. Erityisen ylpeä Christian on ”sähkötuolista”, norjalaisesta ekovessasta, joka muuttaa jätökset tuhkaksi. Viikossa kertyy kupillinen.
– Tiesin jo lapsena, että minusta tulee merimies tai rakennusmestari. Tässä asumismuodossa pääsen toteuttamaan kumpaakin puolta.
Tänä vuonna ei sentään ole edessä viime kesän kaltaista urakkaa, 60 metriä pitkän reelingin eli laivan kaideosan maalausta.
– Käytimme kupruilleen maalin poistamiseen kaikkea mahdollista rälläkästä lähtien, Mervi muistelee. Hän hallitsee kotinsa erityistarpeet, myös konehuoneessa tarvittavat kikat.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mwyns.jpg?itok=T2Ezk722)
Vedenkestävä liitto
Vaimo on pätevä työpari silloinkin, kun joku tilaa Christianin kuljettamaan veneensä milloin minnekin päin Eurooppaa. Myös Ettrick tuotiin aikanaan yhteisvoimin Gibraltarilta Helsinkiin. Matka kesti kolme viikkoa ja kulki viiden sataman kautta. Välillä taisteltiin myrskyä vastaan, välillä ihailtiin delfiiniparven esityksiä.
Itämerta pidemmillä huviretkillä Ettrick ei ole sen koommin käynyt, mutta Mervi ja Christian katkaisevat kaamoksen aina jossakin etelässä.
– Viime talvena asuimme pari kuukautta Kanarialla ja kävelimme 600 kilometriä.
Muutama vuosi sitten Wennerstrandit kiipesivät Kilimanjarolle, ihastelivat Tansanian savannien aukeaa rauhaa, mutta tunsivat olonsa kotoisaksi vasta Sansibarilla. Siellä näki taas meren.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0sl.jpg?itok=q4zEf9Xu)
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/000mr0sm.jpg?itok=0I0rJKY5)
Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 14/2016.
M/S Ettrick
- Valmistunut 1971. Palvellut Englannin kuninkaallisen laivaston tukialuksena sekä tilauskuljetuksissa Marokon ja Espanjan vesillä.
- Mervi ja Christian Wennerstrandin koti vuodesta 2003. Nykyinen kotisatama Helsingin Hietalahti.
- Mitat 24 m x 6,5 m. Syväys 2,4 m. Moottori 330 hv.
- Asuinpinta-ala 85 neliötä. Yläkerrassa keittiö, olohuone, toimistotila ja kylpyhuone. Alakerrassa kolme makuuhyttiä, kaksi suihkua, vaatehuone ja apukeittiö. Kannella 35 neliön katettu terassi.
- Liesi ja uuni toimivat kaasulla, muut kodinkoneet sähköllä. Lämmitys öljypattereilla, 20 kpl. Merellä ollessa sähköä tuottaa oma generaattori.
- Käyttövesitankki 3 000 litraa. Tuhkaava ekovessa.
- Laituripaikka maksaa noin 300 e/kk. Lämmitys- ja sähkökulut samaa luokkaa kuin omakotitalossa.
- Erityistä: laiva pitää telakoida viiden vuoden välein pohjan tarkistusta ja huoltoa varten. Se maksaa useampia tuhansia euroja. Jäiden puristuksen rautarunko kestää vaivatta.
- Lisää tietoa: asuntolaivurit.com