Ford Mondeon moottorivalikoima on huikean laaja.

ET-lehdessä koeajettiin joku aika sitten Volkswagen Passat, jota moitittiin ulkonäöltään hiukan tylsäksi. Uusi Ford Mondeo on Passatin kovimpia kilpailijoita ja ulkonäöltään kaikkea muuta kuin tylsä. Mondeo tuo mieleen esimerkiksi Jaguarin kaltaiset automaailman tyyliniekat.

Korean ulkonäön ei pidä antaa hämätä. Mondeo on nimittäin käytännöllinen kokonaisuus.

Tilat

Mondeo on iso auto. Sen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun autoa sovittaa parkkiruutuun. Mondeo onkin selvästi pitempi kuin ero esimerkiksi uusi Volkswagen Passat.  Iso koko näkyy sisätiloissa, mutta ei niin selvästi kuin odottaisi. Esimerkiksi takapenkillä tilat eivät ole ruhtinaalliset, mutta toki reilut ja riittävät.

Etupenkillä on tilaa pitkällekin kuljettajalle. Ratinkin saa säädettyä sopivalle etäisyydelle, mutta penkki on vain perushyvä. Toisaalta se sitten sopii kaikenkokoisille kuljettajille.

Hallintalaitteita on nykytyyliin korvattu kosketusnäyttöön sijoitettuihin toimintoihin. Ratkaisussa on hyvät ja huonot puolensa. Kojelaudasta on saatu selkeä, mutta kosketusnäytön käyttö vaatii pientä harjoittelua. Näyttö itsessään on iso ja kuvanlaadultaan hyvä.

Lämmityslaitteelle on omat painikkeensa. Ne on kyllä merkitty selkeästi, mutta ehkä perinteiset pyöritettävät säätimet olisivat kuitenkin kätevämmät. Kaiken kaikkiaan ohjaamo on hyvin tyylikäs, ja materiaalit laadukkaan oloisia.

Viisiovisen auton tavaratila on melkein farmariauton tasoa – etenkin, jos autossa ei ole vararengasta vaan renkaanpaikkaussarja. Takaluukku aukeaa kattoa myöten, joten isojenkin tavaroiden lastaaminen on helppoa. Tila ei tosin takaosastaan ole kovin korkea, mikä kannattaa muistaa, jos kyytiin mielii isoa kuormaa.

Turvallisuus

Pimeille rapakeleille osunut koeajo paljasti, että Mondeon lähivalot ovat hyvää tasoa. Koeajoautossa oli lisävarusteena ledivalot, joiden ainoa miinuspuoli outo sininen kajo valokeilan yläosassa. Kaukovalot eivät valitettavasti olleet tehokkaat. Mondeo osaa vaihtaa automaattisesti lähi- ja kaukovalojen välillä, mikä on maantieajossa hyvä ominaisuus.

Jarrut ovat tehokkaat ja luonnollisesti lukkiutumattomat. Ajonvakautusjärjestelmä on sekin itsestäänselvyys.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena pysäköintiavustin, joka osaa parkkeerata auton automaattisesti. Mondeolta onnistuu jopa taskupysäköinti. Suuri osa peltikolareista tapahtuu parkkipaikoilla, ja avustin on yksi tapa vähentää niiden riskiä.

Takapenkin reunapaikoilla on isofix-kiinnikeet turvaistuimia varten. Turvatyynyt suojaavat sekä etu- että takapenkkiläisiä. Etumatkustajia varten on vielä erikseen polviturvatyynyt jalkoja suojaamaan. Virallisesta törmäystestistä Mondeo sai täydet viisi tähteä.

Talous

Mondeo ei ole mikään halpa auto – ainakaan koeajettuna Titanium-versiona. Auton lähtöhinta on 35 000 euroa, ja sen päälle tulee vielä yli 6000 eurolla lisävarusteita. Tosin sitten autossa onkin suurin piirtein kaikki mahdolliset hilavitkuttimet. Edullisimmillaan Mondeon omistajaksi pääsee noin 29 000 eurolla. Huomionarvoista on, että automaattivaihteistosta pitää maksaa yli 2000 euroa lisähintaa.

Polttoainetta Mondeo kuluttaa paperilla maltillisesti, mutta käytännössä hiukan turhan paljon. Automaattivaihteinen auto vei paljon kaupunkiajoa sisältäneellä koejolenkillä li 10 litraa sadalla kilometrillä. Maantiellä kulutuslukemat laskivat, mutta eivät ihan odotetulle tasolle.
Jos ihmeitä ei tapahdu, Mondeon jälleenmyyntiarvo tullee säilymään hyvin. Auto on laadukkaan oloinen ja tyylikäs, joten sen voisi kuvitella houkuttelevan ostajia käytettynäkin.

Tekniikka

Mondeon moottori on 1,5-litrainen – siis isoon autoon pieni – mutta silti suorituskykyinen. Moottorissa on 160 hevosvoimaa, mikä on komea lukema tuon kokoisesta moottorista. Kun vielä moottori vääntää reilusti melkein tyhjäkäynniltä alkaen, on auto Suomen olosuhteisiin riittävän kerkeä. Takapenkillä matkustanut teini-ikäinen kiitteli pakoputkistosta kantautuvaa sporttista murinaa. Ääni ei kuitenkaan nouse häiritseväksi. Mondeo on muutenkin hiljainen auto.

Mondeoon on saatavilla laaja valikoima moottoreita. Kiinnostavin niistä on iskutilavuudeltaan litrainen bensiinimoottori, jollaisia on totuttu näkemään lähinnä pikkuautoissa. Turboahtimella varustettuna pieni moottori riittää kuitenkin isonkin auton voimanlähteeksi. Kaikkiaan autoon on tarjolla viisi bensiinimoottoria ja yhtä monta dieselvaihtoehtoa. Lisäksi mallistoon kuuluu hybridiversio.

Koeajetussa autossa oli kuusipykäläinen automaattivaihteisto, joka toimi erinomaisesti yhteen moottorin kanssa. Jos autolta kaipaa helppoa ajokokemusta, on automaattivaihteisto suositeltava hankinta. Helppoudesta joutuu maksamaan tosin manuaalivaihteistoa suuremmalla polttoaineenkulutuksella.

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4871, leveys 1852, korkeus 1482 , akseliväli 2615, raideleveys edessä 1599, takana 1595, maavara 128. Kääntöympyrä 11,6 m.
Painot (kg): omamassa 1505, kantavuus 685, perävaunu jarruin 1450 ja jarruitta 740.
Tavaratila (l): 458-550, laajennettuna 1446.
Moottori: iskutilavuus 1498 cm³, teho 117 kW (160 hv)/6000 r/min, vääntö 240 Nm/1500-4500 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,1 sekuntia, huippunopeus 214 km/h.
Kulutus: 6,3 l/100 km, bensiini.
Hiilidioksidipäästöt: 146 g/km.
Hinta: 35 290 euroa (lisävarustein 41 595 e).
 
Arvio

Ford Mondeo on nätti auto. Onneksi korean ulkokuoren alta löytyy hyvin toimiva käyttöauto. Mondeo on hyvä ajettava onnistuneen jousituksen ja tehokkaan moottorinsa ansiosta. Lisävarusteiden kera hinta karkaa korkeaksi, ja polttoainekulutkin voisivat olla alhaisemmat. 

Plussat

Moottorin ja vaihteiston toiminta
Hyvät tilat

Miinukset

Automaattivaihteiston hinta
Polttoaineen kulutus