Keto ruokavalio tai laihduttajien keskuudessa nimellä ketodieetti tunnettu ruokavalio on vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokailusuunnitelma, jonka avulla voit laihtua ja parantaa terveyttäsi.

Tämän blogikirjoituksen tavoitteena on antaa tietoa perusasioista, mitä keto ruokavalio on ja miten siitä voi olla hyötyä.

Keto ruokavalion hyvät ja huonot puolet

Tämän ruokavalion hyviä puolia ovat, että se voi auttaa laihtumisessa, se voi myös auttaa vähentämään sydänsairauksien riskiä, vähentää tyypin 2 diabeteksen kehittymistä ja sen on jopa todettu auttavan syövän ehkäisyssä.

Huonoja puolia on se, että keto ruokavaliota aloittaessa on sopeutumisaika, jolloin jotkut saattavat tuntea olonsa heikoksi, saada päänsärkyä tai muita flunssan kaltaisia oireita. Tämä johtuu aineenvaihdunnan muutoksista ja lisääntyneestä rasvansaannista.

Yksi asia, joka keto ruokavaliossa on hyvä pitää mielessä, on se, että prosessoituja elintarvikkeita ei suositella syötäväksi tällä ruokavaliolla.

Kenelle ketodieetti sopii?

Tämä ruokavalio on tehokas kaikille, jotka haluavat laihtua. Se on hyvä myös, jos haluat rajoittaa sokerien ja prosessoitujen elintarvikkeiden käyttöä ja nauttia enemmän kasviksia.

Ketoruokavaliosta voi olla hyötyä ihmisille, joilla on epilepsia tai muita neurologisia sairauksia, kuten Alzheimerin tauti, koska se auttaa hallitsemaan kohtauksia näillä henkilöillä

Se ei ehkä toimi hyvin raskaana oleville naisille, sillä rasvan määrä voi johtaa korkeisiin kolesterolitasoihin. Sama pätee myös imetyksen aikana. Jos harkitset ketodieettiä sen jälkeen, kun olet alun perin noudattanut sitä, keskustele asiasta ensin lääkärin kanssa ennen kuin jatkat sitä

Mitä ruokaa minun pitäisi syödä ketodieetillä?

Sinun tulisi syödä runsaasti rasvaa sisältäviä ruokia, kuten lihaa, avokadoja ja oliiviöljyä. Voit myös syödä vähähiilihydraattisia vihanneksia, kuten parsakaalia tai kukkakaalia.

Keto ruokavaliossa rasvaa ei tule pelätä, päin vastoin, sitä tulisi pyrkiä sisällyttämään runsaasti päivittäisiin ateroihisi.

Runsaasti hiilihydraattia sisältäviä ruokia, kuten leipää ja riisiä tulisi välttää. Lisäksi myös erittäin prosessoitujen elintarvikkeiden ja runsaasti omega-6 rasvahappoja sisältäviä rasvoja tulisi välttää.

Miten aloittaa keto ruokavalio?

Voit aloittaa keto ruokavalion ja päästä ketoosiin muutamalla eri tavalla riippuen siitä, kuinka paljon hiilihydraatteja syöt. Yleisin tapa on paastoaminen, jossa ei syödä mitään (tai juodaan vain vettä) 12-24 tuntiin. Tätä ei kuitenkaan pitäisi jatkaa yli 3 päivää kerrallaan ilman, että keskustelet siitä lääkärin kanssa, sillä paastolla voi aina olla ikäviä sivuvaikutuksia.

Toinen vaihtoehto olisi syödä runsaasti rasvaa ja vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruokia - mukaan lukien paljon avokadoja ja vihreitä vihanneksia - kunnes aineenvaihduntasi tottuu käyttämään rasvaa energiana

Usein kysyttyjä kysymyksiä keto ruokavaliosta

Mitä ketoosi tarkoittaa?

Ketoosi tarkoittaa rasvan muuttamista energiaksi. Tavallisessa ruokavaliossa hiilihydraatit muuttuvat glukoosiksi, jota käytetään elimistön polttoaineena. Kun noudatat ketoosia, kehosi käyttää varastoituja rasvoja pääasiallisena energianlähteenään.

Mikä on ketodieetti?

Ketodieetti on vähähiilihydraattinen, runsaasti rasvaa sisältävä ruokavaliosuunnitelma, joka voi auttaa sinua laihtumaan ja parantamaan terveyttäsi. Tämän artikkelin tavoitteena on antaa tietoa siitä, mitä ketodieetti on ja miten siitä on hyötyä.

Onko turvallista paastota ketodieetin aikana?

Paastoaminen ketodieetin aikana voi olla vaikeaa, varsinkin jos et ole koskaan aiemmin paastonnut. Paastoaminen tarkoittaa, että et syö tai juo mitään 12-24 tuntiin. Tätä paastoa saa jatkaa korkeintaan 3 päivää kerrallaan, ja sitä saa tehdä vain lääkärin luvalla.

Yhteenveto

Ensinnäkin haluaisin onnitella teitä tämän artikkelin lukemisesta. Yllä olevat tiedot opettavat sinulle keto ruokavaliosta ja siitä, miten se voi hyödyttää sinua.

Haluaisin muistuttaa, että pidä mielessä, että tällä ruokavaliolla on haittapuolensa, kuten sopeutumisaika, joka voi aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita.

Tämän lisäksi, jos olet raskaana tai imetät, sinun ei ole suositeltavaa noudattaa ketodieettiä. Jos kuitenkin haluat kokeilla keto ruokavaliota ollessasi raskaana, varmista, että keskustelet siitä ensin lääkärisi kanssa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla