Ravintosuositukset ohjaavat valitsemaan lautaselle vähän punaista lihaa, mutta paljon proteiineja ja kasviksia. Osaatko syödä ohjeiden mukaan?

Lihasten kasvulle ja lihasvoimalle oikeanlainen ravinto on vähintään yhtä tärkeää kuin lihasvoimaharjoittelu. Näin toteaa lääkäri, senioreiden ravitsemus- ja kunto-oppaan kirjoittanut Jan Sundell.

Erityisen tärkeitä yli 55-vuotiaille ovat ruuasta saatavat proteiinit, ne tukevat lihasten hyvinvointia. Hyviä proteiinin lähteitä ovat lihat, kalat, kananmuna ja maitotuotteet, kuten rahkat ja jukurtit.

Vaaleita, nopeita, niin sanottuja höttöhiilihydraatteja on ravintosuosituksen mukaan syytä välttää tai ainakin vähentää reilusti. Höttöjä ovat pullat, vaalea leipä, pastat ja riisi. Niiden sijaan aterioille tulisi lisätä kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hieman yllättäen Jan Sundell kuitenkin huomauttaa, ettei yli 55-vuotiaan suomalaisen kannata enää tiukkapipoilla syömisensä kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Huonosti syövä seniori tai laihdutuskuurilainen ei yleensä saa kerrytettyä lihasvoimaa tai -massaa. Tarpeeksi kaloreita täytyy ruuasta saada. Ja jos lihavuus ei ole liiallinen terveyshaitta, laihduttamistakin voi jo ainakin yli 65-vuotiaana vähän höllentää, lääkäri huomauttaa.

– Heikkokuntoiselle seniorille, joka syö huonosti, infektiotaudit voivat olla todella vakavia.

Muokkasimme Jan Sundellin ohjein uudet lautasmallit ja listasimme tarpeelliset lisäravinteet ikääntyvän tarpeisiin.

Tee myös Sydänliiton suunnittelema testi ja katso, syötkö ravintosuositusten mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla