Peugeotin tila-autossa on saatu kompakteihin mittoihin mahdutettua valtavat sisätilat.
Moni uusi sähköauto on niin modernin näköinen, että ne muistuttavat jo avaruusaluksia. Peugeot e-Rifter on toista maata. Se on suunniteltu käytännöllisyys, ei ulkonäkö edellä. Ja hyvä niin.
Korkea ja koppimainen ulkoasu mahdollistaa sen, missä e-Rifer on parhaimmillaan: ihmisten ja tavaroiden sujuvaan kuljettamisen.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/img_6366.jpg?itok=ePXoh-Mh)
Turvallisuus
Autojen turvallisuutta arvioivassa Euro NCAP -testissä e-Rifer sai täydet neljä tähteä. Tulos on hyvä, mutta moni uusi auto nappaa täydet viisi tähteä. Autossa on kuitenkin esimerkiksi kuusi turvatyynyä ja ajovakaudenhallintajärjestelmä, joten perusasiat ovat kunnossa.
Tavallista korkeampi istuma-asento mahdollistaa hyvän näkyvyyden liikenteeseen, samoin iso tuulilasi. Sen sivuissa olevat A-pilarit sen sijaan ovat isot ja voivat välillä haitata näkyvyyttä etuviistoon katsottaessa.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/img_6380.jpg?itok=xlfNgAie)
Koeajoautossa oli lisävarusteena turvallisuuspaketti, joka tuo autoon laajennetun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, kaistavahdin ja -avustimen,
kaukovaloavustimen ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Niistä on hyötyä etenkin kuljettajille, joiden huomiokyky on syystä tai toisesta heikentynyt.
Tilat
Rifterissä ei tule ahtaanpaikankommo millään istuinpaikalla. Katto on korkealla ja takapenkillä on jalkatilaa kuin edustusautossa. Esittelyautossa oli vielä lisävarusteena lasikatto, joka lisää avaruuden tuntua entisestään.
Parkkipaikalla oppii nopeasti arvostamaan sivulle liukuvia takaovia. Ne säästävät naapuriautojen kylkiä, kun takapenkit pikkumatkustajat haluavat vauhdilla pihalle.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/img_6376.jpg?itok=X7Qb6c57)
Auton varsinainen juju on kuitenkin tavaratila. Se on iso ja selkeän muotoinen. Kyytiin on siis helppo heitellä isojakin esineitä. Kun penkit kippaa, tilaa on jo kuin pienessä pakettiautossa. Ainoa pieni miinus koskee ylöspäin aukeavaa takaluukkua. Se voi olla lyhyemmille tai heiveröisemmille kuskeille hiukan hankalakäyttöinen.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/img_6369.jpg?itok=eoBOjuyE)
Jos tila syystä tai toisesta tuntuu loppuvan kesken, Rifteristä on myynnissä myös pitempi malli.
Tekniikka
Auton sähköinen voimalinja toimii mallikkaasti. Useimpiin muihin uusiin sähköautoihin verrattuna e-Rifer on melko verkkainen, mutta sekin sopii auton luonteeseen.
Harmi, että mökkiautoksi täydellisesti sopivan Rifterin toimintamatka on lyhyt. Valmistaja lupaa ajomatkaksi 278 kilometriä, mutta se on aika optimistinen lupaus. Etenkn talvikelillä latauspistettä pitää etsiä jo reilusti aiemmin. Kylmällä kelillä on pikalataus vie noin tunnin ja hitaampi Type 2 -lataus viitisen tuntia.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/img_6373.jpg?itok=47dq1hcN)
Talous
Edullisimmillaan e-Rifterin saa 42 000 eurolla. Silloin autossa on 50 kWh:n akku ja 136-hevosvoimainen moottori. Pitempi korimalli on 3000 euroa kalliimpi.
Kesäkelillä autolla voi pääsee helposti alle 17 kWh:n kulutukseen sadalla kilometrillä. Jos oma sähkösopimus on edullinen, on tarjolla halpoja kilometrejä. Talvikelillä autolle on kuitenkin mitattu liki 30 kWh:n kulutuksia. Se on tavallisen perheauton lukemaksi melko suuri.
Peugeot e-Rifter Allure Pack 50 kWh L1
Lukujen valossa
Mitat (mm): pituus 4403, leveys 1848, korkeus 1874, akseliväli 2785, raideleveys edessä 1553, takana 1567.
Painot (kg): omamassa 1765, kantavuus 543, perävaunu jarruin 750.
Tavaratila (l): 597, laajennettuna 2167.
Moottori: 100 kW (136 hv), vääntö 260/300 Nm, akku 50 kWh. Laturi 3-vaihe 11 kW.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,2 sekuntia, huippunopeus 130 km/h.
Kulutus: 20 kWh/100 km, sähkö. Toimintamatka (WLTP) 278 km.
Hiilidioksidipäästöt: 0 g/km.
Hinta: 39 900 euroa (lisävarustein 43 050 e)
Arvio
Tilaa etsivälle e-Rifter on nappivalinta, jos jatkuvaa tarvetta pitkille ajomatkoille ei ole. Leppoisa ajettavuus sopii auton rauhalliseen luonteeseen.
Plussat
Valtavat tilat
Käytännöllisyys
Helppo ajaa
Miinukset
Toimintamatka