Kuvat
Ilja Ojala

Volkswagen on ollut Suomessakin kansanauto. Onnistuuko merkki nyt tuomaan sähköautotkin kaikkien ulottuville?

Volkswagen ID.4:n kuskinpenkillä mielen täyttää ensimmäiseksi hämmennys: Mistä tämä auto käynnistetään? Ja missä ihmeessä vaihdevipu on?

Pian selviää, että auto "käynnistyy" automaattisesti, kun kuski istuu paikalleen. Hiukan piilossa on tosin erillinen starttinappula, mutta siihen ei tarvitse koskea kuin poikkeustilanteissa. Vaihteita ja käsijarrua taas ohjataan pienellä mittariston sivussa olevalla kytkimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Vaihdevalitsin ja seisontajarru ovat pienen mittariston oikeassa reunassa.
Vaihdevalitsin ja seisontajarru ovat pienen mittariston oikeassa reunassa.

Kun perusasiat ovat hallussa, on aika suunnata Volkkari maantielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Turvallisuus

Kuten odottaa saattaa, uuden Volkkarin perusasiat ovat kunnossa. Autojen turvallisuutta arvioivassa Euro NCAP -testissä ID.4 sai täydet viisi tähteä, ja etenkin aikuismatkustajien turvallisuutta kolaritilanteissa pidettiin erinomaisena. 

Autossa on turvatyynyjen ja muiden perusturvavarusteiden lisäksi myös kaistanpitoavustimen ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksen kaltaisia aktiivisia turvavempaimia.

Niistä on hyötyä etenkin kuljettajille, joiden huomiokyky on syystä tai toisesta heikentynyt.

ID.4 tuo uutta muotokieltä Volkswagenin keulailmeeseen.
ID.4 tuo uutta muotokieltä Volkswagenin keulailmeeseen.

Oman lisänsä turvallisuuteen tuo auton tavallista korkeampi rakenne ja isojen ikkunoiden tuoma hyvä näkyvyys. Muun liikenteen seuraaminen on niiden ansiosta helppoa.

Ajovalojen tehoa ei kesäkelillä päästy kunnolla arvioimaan. Autossa on kuitenkin moderniin tapaan kaukovaloautomatiikka, joka vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä liikennetilanteen mukaan.

Ison kosketusnäytön käyttäminen ei ole kovin kätevää.

Turvallisuuteen vaikuttavat myös auton hallintalaitteet. Siinä suhteessa ID.4 on pieni pettymys. Suurinta osaa auton toiminnoista ohjataan ison kosketusnäytön kautta. Se ei ole kovin kätevää, etenkään ajamisen aikana.

Koska sähköauto on alhaisissa nopeuksissa lähes äänetön, on Volkkarissa erillinen äänilähde, joka pitää sen verran meteliä, että jalankulkijat hoksaavat auton lähestyvän. Pieni, mutta hyödyllinen keksintö.

Tilat

Etupenkeillä tilaa on suorastaan ruhtinaallisesti ja takanakin paljon. Etupenkin saa säädettyä niin taakse, ettei 190-senttisen kuskin jalka kunnolla yllä polkimille. Takapenkkiläisellekin jää tilaa, vaikka etupenkki olisi ääriasennossa. 

Etupenkkiläisillä riittää tilaa.
Etupenkkiläisillä riittää tilaa.

Istuimet on muotoiltu maltillisesti. Niistä tulee ennemmin mieleen nojatuoli kuin ralliauton penkki, mikä kertoo paljon Volkkarin luonteesta. Se on tehty mukavanleppoisaan matkantekoon, ei urheilulliseen kurvailuun.

Jo aiemmin mainittu auton korkeus voi tuoda lyhyemmille matkustajille haasteita, sillä autoon saa melkein kavuta.  

Ohjaamossa on hyvin avara tunnelma.

Ohjaamon avaruutta lisää se, että vaihdevalitsin ja seisontajarru on siirretty mittariston viereen. Nyt niiden paikalla on kaksi isoa mukitelinettä, mutta olisiko vapautuneen tilan käyttää vielä tehokkaamminkin esimerkiksi uudenlaisella säilytystilaratkaisulla?

Tavaratila on iso muttei valtava. Latausjohdoille on säilytystila tavaratilan alla.
Tavaratila on iso muttei valtava. Latausjohdoille on säilytystila tavaratilan alla.

Tavaratila ei ole valtava, mutta suuri kuitenkin. Tilavuutta kontilla on lähes 550 litraa, mutta se kapenee reilusti takarenkaiden kohdalla. Se voi olla ongelma, jos kontissa haluaa kuljettaa vaikkapa uutta televisiota.

Takapenkit kippaamalla tilan saa laajennettua 1500-litraiseksi. 

Kontin pohjan alla on iso säilytystila latausjohdoille. Ratkaisu on hyvä, sillä paksut kaapelit vievät paljon tilaa.

Tekniikka

ID.4 on täyssähköauto, joten matka taittuu pelkän sähkön voimin niin pitkää kuin virtaa riittää. Autosta on saatavilla kahdella eri kokoisella akulla: pienempi on 52 kWh:n ja suurempi 77 kWh:n. Jälkimmäisellä pääsee optimiolosuhteissa jo liki 500 kilometriä. 

Tehovaihtoehtoja on kolme: 148, 170 ja 204 hevosvoimaa. Koeajossa ollut auto oli varustettu isommalla akulla ja tehokkaimmalla moottorilla. 

Arkiliikenteessä ID.4:llä pärjää enemmän kuin mainiosti. Sähköauton kiihtyvyys poikkeaa tavallisesta melkoisesti, sillä nopeus kasvaa ilman minkäänlaista nykimistä ja lähes ääneti. Sen takia ID.4 tuntuu rivakammalta kuin luvattu 8,5 sekunnin nollata sataan kilometriin lukema antaa odottaa.

Sähköautojen akilleenkantapää on ollut se, että peräkärryä ei niiden perään useinkaan saa kytkeä. ID.4 on toista maata. Sillä saa kiskoa 750-kiloista jarrutonta vaunua. Jarrullisen vaunun maksimpaino on tasan tuhat kiloa.  

Talous

Edullisimmillaan ID.4:n saa 38 500 eurolla. Silloin autossa on 52 kWh:n akku ja 148-hevosvoiman moottori. Koeajoauton hinta oli 10 000 euroa enemmän on.

Lähes 50 000 euroa on iso summa rahaa, mutta tässä tapauksessa sillä saa kokolailla täysin varustellun auton, jolla ajaminen on edullista.

Volkkari ilmoittaa auton keskikulutukseksi reilut 18 kWh sadalla kilometrillä. Koeajon aikana sähköä kului hiukan enemmän, mutta halpaa ajaminen silti oli. Helsingin sähkön hinnoilla sadan kilometrin ajot maksoivat alle kaksi euroa.

Sadan kilometrin hinnaksi tuli alle kaksi euroa.

Suomen kummallisen autoverotuksen yksi yllättävyys on se, että sähköautosta on maksettava vuotuisen ajoneuvoveron lisäkai käyttövoimaveroa. Sen määrä perustuu auton painoon. Koska ID.4 on painava, yli kahden tonnin auto, maksettavaa kertyy reilu satanen vuodessa.

 

Tieto

Volkswagen ID.4  1st Edition 77 kWh 150 kW 

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4584, leveys 1852, korkeus 1640, akseliväli 2771, raideleveys edessä 1597, takana 1572.
Painot (kg): omamassa 2124, kantavuus 451–611, perävaunu jarruin 1000.
Tavaratila (l): 543, laajennettuna 1575.
Moottori: 150 kW (204 hv)/4250r/min, vääntö 320 Nm, akku 77 kWh.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,5 sekuntia, huippunopeus 160 km/h.
Kulutus: 18,2 kWh/100 km, sähkö. Toimintamatka 495 km.
Hiilidioksidipäästöt: 0 g/km.
Hinta: 48 790 euroa 

Arvio

ID.4 on kokoaan suuremman tuntuinen auto, jolla ajaminen on leppoisan mukavaa. Akulla ajaa pitkänkin rupeaman, ja moottorissa riittää tehoa.  

Plussat

Vakaa ja helppo ajettava
Hyvät tilat
Peräkärryn vetäminen sallittu

Miinukset

Kosketusnäyttö ja eri toimintojen käyttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla