Tämän auton peräkonttiin mahtuu vaikka koko perikunta.

Fabia on Skodan toiseksi pienin malli, josta on myynnissä kaksi versiota: perinteiseltä pikkuautolta näyttävä viisiovinen ja farmarimalli Combi. Varsinaisista pikkuautoista ei ole kyse, sillä Combilla on mittaa yli 4,2 metriä. Koeajon perusteella Fabia on auto, josta on tavattoman helppo pitää.

Tilat

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena saatavat sportti-istuimet. Ne tarjoavat erinomaisen tuen, kunhan kuljettaja ei ole ihan mahdottoman kokoinen. 190-senttiselle kuskille istuin on hiukan vajaamittainen. Muuten edessä on hyvin tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kojelauta ja mittaristo ovat miellyttävän selkeät. Erilaiset painikkeet ovat helppokäyttöisiä ja ne on ryhmitelty loogisesti. Kojelaudan keskellä on iso kosketusnäyttö. Tunnelmassa on paljon samaa kuin vuoden autoksi valitussa Volkswagen Passatissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Takapenkillä on niukempaa. Kaksi aikuista mahtuu penkille hyvin, vaikka jalkatilaa ei ylenpalttisesti ole. Istuin on melko alhaalla, joten istuma-asento käy pitemmän päälle raskaaksi. Kolmas matkustaja tekee olon tukalaksi, sillä hartiatila alkaa loppua kesken. Keskipaikkalaisen olo ei muutenkaan ole järin mukava, sillä kookas keskitunneli syö jalkatilan.

Farmari-Fabian todellinen valtti on valtava tavaratila. Virallinen tilavuuslukema on 530 litraa, saman verran kuin vaikkapa Volvon V70-farmarissa. Tilasta ei ole muuta moitteen sanaa kuin se, että kun takapenkin selkänojat kipataan, jää laajennettuun tilaan harmillisesti kynnys.

Turvallisuus

Fabia sai virallisesta törmäystestistä täydet viisi tähteä. Turvallisuuteen on muutenkin panostettu. Autossa on hätäjarrutusjärjestelmä, joka mittaa etäisyyttä edellä ajavaan. Jos etäisyys käy liian lyhyeksi, auto hälyttää kuljettajaa. Tarvittaessa auto huomauttaa kuljettajaa pienellä jarrujen nykäyksellä, ja jos törmäys näyttää väistämättömältä, järjestelmä jarruttaa automaattisesti

Autosta on hyvä näkyvyys niin eteen kuin taaksekin. Etunäkyvyydestä kuuluu iso kiitos A-pilareille, jotka ovat sopivan sirot.

Turvatyynyjä on kuusi kappaletta. Takapenkkien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikeet turvaistuimia varten. Harmillisesti parkkitutka on hankittava lisävarusteena.

Talous

Koeajetun auton hinta nousee lisävarusteineen reiluun 21 tuhanteen euroon. Summalla saa ja hyvän varustelun ja hiukan prameamman ulkonäön. Edullisimmillaan farmari-Fabia maksaa vähän yli 15 000 euroa.

Virallinen kulutuslukema on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa ei noin alhaisiin lukemiin päästy, mutta kohtuullisen lähelle kuitenkin. Maantiellä kulutus nousi hiukan yli viiden litran.

Tekniikka

1,2-litrainen moottori on oiva valinta Fabiaan. Sen teho- ja vääntölukemat eivät näytä paperilla järin suurilta, mutta käytännön suorituskyky on hyvällä tolalla. Auto kiihtyy sadan kilometrin tuntivauhtiin alle 10 sekunnissa. Ajamisessa onkin melkeinpä sporttista tunnelmaa. Voimavarojen rajallisuuden huomaa vasta silloin, kun kuski yrittää kiihdyttää isolla vaihteella. Moottorin vääntö loppuu kesken, ja kiihtyvyys jää kovin verkkaiseksi. Pienemmällä vaihteella auto on paljon sähäkämpi kiihtymään.

Vaihteisto toimii nätisti ja kevyesti liikkuvaa kytkintä on helppo käyttää. Autoon saa myös erinomaisesti toimivan automaattivaihteiston hiukan alle 2000 eurolla.

Auton jarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat. Sekin lisää osaltaan turvallisuutta. Jousitus on napakka, joidenkin mielestä jopa kova. Ominaisuus jakaa varmasti mielipiteitä. Osin jousituksen ansiosta auton ajettavuus on kuitenkin oivallisella tasolla. Ohjaus on tarkka ja tuntuma hyvä. Fabia voikin olla auto, jossa kuski viihtyy matkustajia paremmin.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 Style

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4257, leveys 1958, korkeus 1488, akseliväli 2470, raideleveys edessä 1463, takana 1457, maavara 135. Kääntöympyrä 10,9 m.
Painot (kg): omamassa 1153, kantavuus 530, perävaunu jarruin 1100 ja jarruitta 570.
Tavaratila (l): 530, laajennettuna 1395.
Moottori: iskutilavuus 1197 cm³, teho 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, vääntö 175 Nm/1400–4000 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,6 sekuntia, huippunopeus 199 km/h.
Kulutus: 4,8 l/100 km, bensa.
Hiilidioksidipäästöt: 110 g/km.
Hinta: 20 590 euroa (lisävarustein 21 599 e).

ARVIO

Skoda Fabia tarjoaa ison auton tavaratilan kompakteissa ulkomitoissa. Pieni moottori riittää lähes sporttiseen menoon. Jousituskin on lähes urheiluautomaisen kova, mikä ei ehkä kaikkia miellytä.

PLUSSAT

Iso tavaratila
Hyvä ajettavuus

MIINUKSET

Jousitus melko kova
Takapenkki ahdas kolmelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla