Uusi Skoda Superb on tiloiltaan valtava. Hyvällä tolalla ovat myös muut ominaisuudet.

Otetaan viisi pitkää miestä ja jokaiselle mökkikassi. Kokeillaan mahduttaa porukka autoon. Useimmissa tapauksissa tulee tenkkapoo tai ainakin ahdasta, mutta Skoda Superbiin seurue sopii ilman kinaa. 

Mitä muuta Superb tarjoaa kuin tilaa isokenkäisille?

Tilat

Superbin kuski saa ajoasennon kohdalleen, oli sitten pitkä tai pätkä. 190-senttisen jalat eivät polkimille ylety, jos penkin vinssaa taka-asentoon. Ratissakin riittää säätövaraa. 

Etupenkit edustavat niin sanottua saksalaista koulukuntaa. Ne ovat jämäkät, joidenkin mielestä jopa kovat, mutta silti mukavat istua. Penkkejä oppii arvostamaan viimeistään pitkällä ajomatkalla, sillä useamman tunnin istuminenkaan ei saa takalistoa puutumaan. 

Kojelauta ja mittaristo ovat tyylikkään vähäeleiset. Mittaristo on selkeä suurine kierros- ja nopeusmittareineen. Kojelautaa hallitsee isokokoinen kosketusnäyttö, jonka alla ovat lämmityslaitteiden ja ilmastoinnin painikkeet. Ratkaisu on toimiva ja tyylikäs. Vähemmän tärkeitä toimintoja ohjataan kosketusnäytön kautta, kuten useimmissa nykyautoissa.   

Takapenkiltäkään ei tila lopu heti kesken. 190-senttisen kuljettajan säädettyä itselleen lokoisan ajoasennon, jää takapenkkiläiselle tilaa vaikka heilutella jalkojaan. Kolmen raavaan miehen istuessa rinnakkain voi hartioille tulla ahdasta. Takapenkin keskipaikalla voi siis aikuinenkin matkustaa. Pitemmillä matkoilla huomaa, että takapenkin istuinosa on melko matala. 

Tavaratila on suuri, 660-litrainen. Skoda on viime aikoina onnistunut muutenkin loihtimaan valtavia tavaratiloja.

Kun takapenkin selkänojan kippaa alas, syntyy peräti 1950-litrainen tila. Tilan laajentaminen onnistuu helposti takaluukun sivuun sijoitusta vivusta.

Tavaratilan suuaukon leveys on reilu metri, joten kyytiin mahtuu isojakin tavaroita. 

Turvallisuus

Superb sai virallisesta törmäystestistä täydet viisi tähteä. Jarrut ovat lukkiutumattomat ja autossa on vakiona elektroninen ajonvakautusjärjestelmä kuten pitääkin. Turvatyynyjä autossa on kuin patjakaupassa. 

Isommilta ja pienemmiltä kolareilta ehkäisee nippu turvavarusteita, joista kätevin on pysäköintiavustin, joka ohjaa auton parkkiruutuun automaattisesti. Avustin osaa tehdä taskuparkkeerauksen niin ahtaaseen koloon, ettei tavallinen kuljettaja uskaltaisi edes kokeilla. Avustimen käyttö vaatii tosin aluksi hieman rohkeutta: ei ole helppoa istua autossa, joka kääntelee itse rattia!

Toinen tavattoman hyödyllinen varuste on vakionopeudensäädin, joka pitää automaattisesti turvavälin edellä ajavaan autoon. Jos tarve on, auto osaa itsestään jarruttaa vauhdin hyvinkin rivakasti. 

Talous

Uuden Superbin saa edullisimmillaan hiukan yli 27 000 eurolla. Koeajetussa autossa oli 190-hevosvoimainen dieselmoottori, automaattivaihteisto ja kattava Style-varustelu ja muutama arvokas lisävaruste. Ne nostavat hinnan 48 000 euroon. Se on iso kasa rahaa. Toisaalta hyvin varusteltu Superb kilpailee yleisen laatuvaikutelmansa puolesta samassa sarjassa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Niihin verrattuna auto on vielä edullisempi. 

Polttoainetta iso auto kuluttaa maltillisesti. Virallinen lukema, 4,6 litraa sadalla kilometrillä, on silti turhan optimistinen. 

Tekniikka

Skoda on ollut jo pitkään osa Volkswagen-konsernia. Sen takia Superbin tekniikkakin on monelta osin tuttua muista konsernin automalleista. Lähin sukulainen on Volkswagen Passat, joka valittiin Suomessa vuoden autoksi 2015. 

Väkivahva dieselmoottorin seurana oli koeajoautossa DSG-automaattivaihteisto. Yhdistelmä teki ajamisesta helppoa – ja tarvittaessa ripeääkin. Ripeissä kiihdytyksissä vaihteisto tosin empi hetken. Automaattivaihteisto nostaa hintaa noin 2500 eurolla, mutta on suositeltava hankinta

Vähemmän ajavalle mallistosta löytyy esimerkiksi 1,4-litrainen bensiinimoottori, joka on rauhalliseen ajoon aivan riittävä voimanlähde.

Tieto

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 Style DSG

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4856, leveys 2031, korkeus 1477, akseliväli 4856, raideleveys edessä 1584, takana 1572, maavara 148, kääntöympyrä 11,7 m.
Perävaunu jarruin 2200 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 660, laajennettuna 1950.
Moottori: iskutilavuus 1991cm³, teho 140kW (190hv)/3500-4000 r/min, vääntö 400Nm/1750-3250 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,8 sekuntia, huippunopeus 233 km/h.
Kulutus: 4,6 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 119 g/km.
Hinta: 44 438 euroa (lisävarustein n. 48 00 e). 

Arvio

Skoda Superbista on helppo pitää. Auto on tiloiltaan suuri, mutta silti kohtuullisen näppärä. Laatuvaikutelma on hyvä, ja ajaminen maistuu maantiellä ja kaupungissa. 

Plussat

Tilat etu- ja takapenkillä sekä tavaratilassa
Vakaa maantiellä, kätevä kaupungissa

Miinukset

Valot aiempaa heikommat
Etupenkiltä kapuaminen hiukan hankalaa