BMW:n 2-sarjassa on yksi ominaisuus, joka muista malleista puuttuu.

BMW 2 Active Tourer on päällisin puolin kuin mikä keskikokoinen viisiovinen perheauto. Silti se aiheutti ilmestyessään melkoisen myrskyn BMW-harrastajien keskuudessa. Auto on nimittäin etuvetoinen – kuten valtaosa nykyautoista – mutta BMW:ltä on totuttu odottamaan vain taka- tai nelivetoisia malleja. Koeajon perusteella vetotavan muutosta ei kuitenkaan tarvitse säikkyä.

Tilat

BMW:n istuimia on kehuttu, eikä syyttä. Koeajoauto oli varustettu lisähintaisilla sportti-istuimilla, joissa on tavallista parempi sivuttaistuki. Isolle kuskille istuimet ovat hiukan ahtaat, eikä edes säädettävä istuinosan pituus pelasta tilannetta.

Mittaristo on selkeä. Sen alalaidassa on pieni ajotietokoneen näyttö. Sen olisi voinut sijoittaa mittariston ylälaitaan, josta sitä olisi helpompi tarkkailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Säätönappulat ja muut vipstaakit on sijoitettu hyvin. Tässäkin autossa iso osa toiminnoista on koottu toimimaan ison värinäytön kautta. Sitä ohjataan vaihdekepin viereen sijoitetulla säätöpylpyrällä, jonka käyttö vaatii hetken totuttelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Takapenkille sopii kaksi aikuista hyvin, kolme pienempää kohtuullisesti. Keskipaikka on reunapaikkoja ylempänä, eikä sillä viihdy kovin pitkää matkaa. Jos matkustajia on vain kaksi, saa keskipaikalle taitettua leveän kyynärnojan. Penkkiä voi liikuttaa pituussuunnassa. Sen ansiosta joko jalkatilaa tai tavaratilaa voi kasvattaa tarpeen mukaan. Kun penkki on taka-asennossa, jalkatila riittää hyvin 190-senttiselle matkustajalle, vaikka edessä istuisi yhtä pitkä kuski.

Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta ei suurensuuri. Pohjan alla on pieni kaukalo, jossa voi kuljettaa vaikka likaiset lenkkitossut tai muita pieniä nyssäköitä. Tilan sivuilla on tukevat kiinnityslenkit. Kun takapenkin selkänojat kippaa, syntyy iso tasapohjainen kuljetustila.

Turvallisuus

A-pilarit ovat melko edessä, mikä aiheuttaa katvetta etuviistoon. Sen lisäksi BMW:n suunnittelijat ovat sortuneet samaan virheeseen kuin monen muunkin autotehtaan insinöörit: pilareiden juureen on tehty pienet ikkunat, jotka vain lisäävät kuskin näköhaittaa. Risteyksissä pitääkin käännellä ahkerasti päätä, jotta varmasti näkee pilareiden taakse. Asian voi tehdä myös toisin, kuten uudessa Skoda Fabiassa.

Turvatyynyt suojaavat sekä edessä että takana istuvia. Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä lisäävät osaltaan turvallisuutta. Koeajetussa autossa oli 1500 euron varustepaketti, joka piti sisällään myös pari kätevää turvallisuusvarustetta: etu- ja takapysäköintitutkan ja jarrutoiminnolla täydennetyn vakionnopeudensäätimen. 

Talous

BMW luokitellaan niin sanotuksi premium-autoksi. Se saa odottamaan autolta tavallista parempaa laatua – ja hintaa. Koeajettu auton perushinta on melkein 35 000 euroa. Sen päälle tuli vielä lisävarusteita useilla tuhansilla euroilla. Osa lisävarusteista on vieläpä sellaisia, että monissa halvemmissa autoissa ne kuuluvat perushintaan.

Ajamista helpottava automaattivaihteisto nostaa auton hintaa melkein 3000 eurolla.

Tekniikka

Moottori on käsittämätön voimanpesä. Siinä on vain kolme sylinteriä ja kokoa 1,5 litraa, mutta käytännön voimaa löytyy koko ajan. Ei moitteen sanaa. Pienet moottorit ovat syystäkin nykyautoissa yhä yleisempiä

Vaihteisto sopii hienosti yhteen moottorin kanssa. Taajama-ajossa selviää lähes ilman vaihteiden vaihtelua.

Ohjaus on melko raskas, mutta tarkka – vaikkakaan ei parhaiden takavetoisten Bemareiden veroinen. Jousitus on napakka, jopa hyvin napakka. Ominaisuutta vielä korostaa se, että koeajoauton sporttipenkkejä ei ole topattu turhilla pehmusteilla.

Auto ei ole niin hiljainen kuin voisi odottaa. Etenkin huonokuntoisella asvaltilla renkaiden jyrinä kuuluu selvästi ohjaamoon. Melu pysyy kuitenkin kurissa, ja takapenkkiläisten kanssa voi keskustella ilman äänen korottamista, mikä ei suinkaan kaikissa autoissa onnistu.

BMW 218i Active Tourer

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4342, leveys 1800, korkeus 1555, akseliväli 2670, raideleveys edessä 1561, takana 1562, maavara 165. Kääntöympyrä 11,3 m.
Painot (kg): omamassa 1320, kantavuus 625, perävaunu jarruin 1300 ja jarruitta 695.
Tavaratila (l): 468, laajennettuna 1510.
Moottori: iskutilavuus 1499 cm³, teho 100 kW (136 hv)/4400 r/min, vääntö 220 Nm/1250–4300 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,2 sekuntia, huippunopeus 205 km/h.
Kulutus: 4,9 l/100 km, bensa.
Hiilidioksidipäästöt: 115 g/km.
Hinta: 34 677 euroa (lisävarustein 38 737 e).

ARVIO

BMW 2 Active Tourerin etuvetoisuus voi järkyttää perinnetietoisia autoilijoita. Auto on kuitenkin ajettavuudeltaan ihan aito BMW. Kokonaisuus on laadukas, mutta siitä pitää myös maksaa.

PLUSSAT

Mainio suorituskyky
Tilat neljälle

MIINUKSET

Lisävarusteiden hinta
Jousitus melko kova

Sisältö jatkuu mainoksen alla