Näin saat vanhoista tavaroistasi kovemman hinnan
Merkkilaukut ovat suosittuja muoti-&vintage-huutokaupoissa. Tämä Chanelin nahkalaukku kooltaan 37x13x31 cm maksoi huutomaksuineen Bukowskin muotihuutokaupassa Tukholmassa keväällä runsaat tuhat euroa. Laukussa on hieman kulumia nurkissa.
Merkkilaukut ovat suosittuja muoti-&vintage-huutokaupoissa. Tämä Chanelin nahkalaukku kooltaan 37x13x31 cm maksoi huutomaksuineen Bukowskin muotihuutokaupassa Tukholmassa keväällä runsaat tuhat euroa. Laukussa on hieman kulumia nurkissa.

Huonekalujen ja muotivaatteiden nimeäminen vintageksi nostaa kummasti niiden hintaa huutokaupassa. Erityisesti tämä pätee asusteisiin, kuten laukkuihin. Asiantuntijan mukaan käytetyistä merkkitavaroista voi tehdä hyvät kaupat – kunhan varoo väärennöksiä.

Vintage on myyntivaltti, tietää antiikin ja vanhan tavaran asiantuntija Pentti Avomaa. Hän kertoo esimerkin tuttavastaan, joka myi nettihuutokaupassa huonekalua 1960-luvulta.

– Alhaisesta lähtöhinnasta huolimatta kukaan ei ollut siitä kiinnostunut. Parin turhan yrityksen jälkeen hän oli jo laittamassa sitä roskikseen, mutta päätti yrittää vielä kerran. Hän laittoi lähtöhinnan hieman aiempia kertoja korkeammaksi ja markkinoi sitä vintage-huonekaluna.

– Heti tärppäsi. Varakkaan oloinen rouva haki mersullaan huonekalun tyytyväisenä kotinsa.

Avomaa muistuttaa, että vintagen ja muun vanhan tavaran välinen ero on häilyvä. Aiemmin vintage on tarkoittanut vuosikertaviiniä, josta sen merkitys on laajentunut.

– Nykyisin vintage usein rajataan koskemaan merkkiasusteita, -laukkuja ja -koruja.  Joissakin huutokaupoissa tosin merkkivaatteita myydään muotivaatteina – toisissa vintagena.

Merkkitavaran kierrätys kannattaa

– Kun aito merkkiasuste kiertää arvohuutokaupan kautta, myyjä saa siitä usein kohtuullisen hinnan, joka voi olla vaikkapa neljäsosa ostohinnasta, Pentti Avomaan toteaa.

Asuste tai vaikkapa laukku saattaa olla niin huomiota herättävä, ettei omistaja halua esiintyä sen kanssa kovin monta kertaaa. Se ei siis yleensä ehdi käytössä paljoakaan kulua.

"Tällä matematiikalla köyhän ei siis kannattaisi ostaa muuta kuin laatua!"

– Ostaja voi näin saada lähes käyttämättömän ja laadukkaan vaatteensuunnilleen uuden ”tavallisen” vaatteen hinnalla. Jos hänkin käyttää sitä vain muutaman kerran ja pistää sitten myyntiin, hän voi vielä saada jopa lähes omansa pois. Tällä matematiikalla köyhän ei siis kannattaisi ostaa muuta kuin laatua!

Pentti Avomaa varoittaa väärennöksistä. Hänen mukaansa huutokauppojen järjestäjät joutuvat tämän tästä käännyttämään oveltaan toivorikkaita myyjiä, jotka kuultuaan vaikkapa Louis Vuittonin laukkujen hinnoista, ja tarjoavat myyntiin halvalla hankkimiaan piraattituotteita.

– Moni tavallinen ostaja on retkahtanut sellaisiin kirpputoreilla, koska aidon erottaminen halvasta jäljennöksestä ei aina ole helppoa, Avomaa muistuttaa.

 

Merkkivaatteet eivät välttämättä nouse ylettömiin hintoihin huutokaupoissa. Tämä Celinen viininpunainen villatakki kooltaan 44 maksoi samaisessa Bukowskin muotihuutokaupassa vain noin 130 euroa, joten ostajalle jäi varmastikin rahaa ostaa itselleen myös housut, ettei pelkässä takissa joudu tepastelemaan.
Merkkivaatteet eivät välttämättä nouse ylettömiin hintoihin huutokaupoissa. Tämä Celinen viininpunainen villatakki kooltaan 44 maksoi samaisessa Bukowskin muotihuutokaupassa vain noin 130 euroa, joten ostajalle jäi varmastikin rahaa ostaa itselleen myös housut, ettei pelkässä takissa joudu tepastelemaan.

 

Emilia-kannu.

Osto- ja myyntiliikkeen tämän hetken hittituotteissa näkyy 50- ja 60-lukujen palvonta sekä nuorten aikuisten kaipuu mummolaan. Lojuuko sinun nurkissasi näitä aarteita?

Viisi tavararyhmää, joista tällä hetkellä on enemmän kysyntää kuin tarjontaa ovat:

1. Emilia-astiastot

Keräilijöiden innostus ei näytä laantumisen merkkejä. Erityisesti etsitään aamupala-settiä.

Kaj Franckin suunnitteleman linjakkaan astiaston juju on mustavalkoinen, romanttinen kuvitus, johon Raija Uosikkisen sanotaan saaneen vaikutteita Amerikan-tätinsä leppoisasta elämästä. Emilia oli Arabian tuotannossa 1957–66. 

Arabian graafiset kuvioaiheet puhuttelevat  laajemminkin. Japanilaisia ja korealaisia turisteja kiinnostaa kaikki Made in Finland.  Siis nimenomaan Suomessa tehty, ei vain täällä suunniteltu.

2. Korikalusteet 

Pöydissä ja tuoleissa saa kernaasti näkyä ajan patina, kunhan liitokset ovat napakassa kunnossa.  Nostalgisen kukkapöydän suosio on kasvanut samaan tahtia viherkasvi-innostuksen kanssa.

Nainen korituolissa vuonna 1954. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.
Nainen korituolissa vuonna 1954. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

3. Räsymatot 

Tukevaksi kudotut, vähän pidetyt ja huolella säilytetyt. Kostea ullakko ei saa matossa lemahtaa. Vahva värimaailma on plussaa.

Kysyntää on myös käsin solmituilla itämaisilla matoilla ja pohjois-afrikkalaisilla villamatoilla.  Vanhojen suomalaisten  ryijyjen käyttöä lattioilla ei ole ihan vielä hoksattu.

4. Tiikkihuonekalut 

Matala, kahdella liukuovella varustettu senkki on erityisen himoittu tv-taso. Vähäeleiset  ja sirot puukalusteet kiinnostavat muutenkin, esimerkiksi tanskalaisen Hans J. Wegnerin punostuoleista on jatkuva kysyntä.

5. Björn Weckströmin korut

Björn Weckström suunnitteli 60-luvulla kaulakorun Planetaariset laaksot. Koru nähdään mm. Tähtien sota elokuvassa Prinsessa Leian yllä. Kuva: Lapponia Jewelryn
Björn Weckström suunnitteli 60-luvulla kaulakorun Planetaariset laaksot. Koru nähdään mm. Tähtien sota elokuvassa Prinsessa Leian yllä. Kuva: Lapponia Jewelryn

Suomalaisen korutaiteen Grand Old Manin laajasta tuotannosta haluttua on kaikki: akryylista avaruushopeaan ja tulipronssista lapinkultaan.
Edullisemman hintaluokan hittejä ovat vanhat Kalevala-korut. Mitä järeämpi kääty tai solki, sitä parempi.

Asiantuntija: Jan Lindroos, Helsinki Secondhand 

Isäni ja hänen armeijakaverinsa löysivät nämä astiat hyvin pakattuina lattian alta eräästä tuvasta, jossa saksalaiset olivat majailleet Lapin sotaan asti. Milloin Arabia on tehnyt astiaston. Mikä mahtaa olla astioiden arvo? Eeva

Asiantuntija vastaa:

Astiasto on mahtanut melko tuliterä silloin, kun se on pakattu tuvan lattian alle piiloon. Koristeaihe on Maisema, jota Arabia käytti lähes sata vuotta. Näissä astioissa on leima, jota käytettiin 1932–49.

Maisemaa on tehty ainakin sinisenä, punaisena ja harmaana.

Kyseessä on 6 hengen kahvikalusto, johon (alunperin) kuuluu kahvikannu, sokerikko, kermakko ja kuusi kuppiparia pullalautasineen. Yksi kuppi ja asetti näyttäisivät puuttuvan. Kahvikalusto ei ole vallan harvinainen eikä kallis, ehkäpä 100–150 euron arvoinen, jos kuudes kuppipari on olemassa – mutta kaluston tarina on palanen historiaa.