Aikuistyypin eli tyypin 2 diabetes moninkertaistaa riskin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, miten voit itse vaikuttaa sairastumisriskiisi.

Diabetekseen liittyy monia lisäsairauksia, jotka vähentävät terveitä elinvuosia, alentavat toimintakykyä ja aiheuttavat inhimillistä kärsimystä.

Merkittävimpiä lisäsairauksia ovat diabeetikon sydän- ja verisuonitaudit, kuten sepelvaltimotauti, aivovaltimotauti ja alaraajojen valtimotauti. Tyypin 2 diabeetikolla myös sydämen vajaatoiminnan ja eteisvärinän riski on suurentunut.

Tutkimukset osoittavat, että diabetes kasvattaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin jopa 2–4-kertaiseksi  ja 75 % diabeetikoista menehtyy sydän- ja verisuonisairauksiin. On siis tärkeää, että tyypin 2 diabeetikko huolehtii myös sydänterveydestään. Onneksi sekä diabeteksen että sydänterveyden hoitoon tepsivät monet samat keinot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Tärkeintä on saada verensokeritasapaino hyvälle tolalle, jotta liitännäissairauksia ei syntyisi. Tämän saavuttamisessa auttavat terveet elintavat”, laillistettu ravitsemusterapeutti (TtM) Hanna Partanen kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyypin 2 diabeteksen puhkeamiseen vaikuttavat perimän lisäksi myös elintavat. Tutkimusten mukaan onnistuneet elintapamuutokset, kuten laihduttaminen, liikunnan lisääminen sekä runsaskuituinen, niukasti kovaa ja kohtuullisesti pehmeää rasvaa sisältävä ruokavalio puolittavat riskin sairastua tyypin 2 diabetekseen, jos taustalla on heikentynyt glukoosinsieto tai suurentunut glukoosipitoisuuden paastoarvo.

Jo puhjenneen tyypin 2 diabeteksen etenemistä on usein myös mahdollista hidastaa elintapamuutoksilla.

Sydänystävällinen ruokavalio sopii diabeteksen hoitoon

Hyvä ravitsemus auttaa hallitsemaan diabetesta ja ehkäisemään sen lisäsairauksia.

”Sydänystävällinen ruokavalio sopii myös diabeteksen hoitoon”, Hanna kertoo.

”Säännöllinen syöminen ja itselle sopivat annoskoot ovat syömisen hallinnan perusta, jolloin myös verensokeri pysyy tasaisena.” 

Pienillä teoilla on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.

”On hyvä käyttää paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja suosia pehmeitä rasvoja kovien sijaan, ja käyttää vain kohtuudella suolaa”, Hanna sanoo.

Ruokavalion lisäksi riittävä liikunta ja uni ovat olennainen osa sekä diabeteksen että sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyä ja hoitoa. Samoin tupakoinnin lopettamista tyypin 2 diabeetikon kannattaa harkita vakavasti.

”Tupakointi lisää diabeteksen liitännäissairauksien syntymistä ja hidastaa haavojen paranemista”, Hanna muistuttaa.

Elintapahoidolla diabetes hallintaan

Hyvillä elintavoilla voidaan hallita jo todettua tyypin 2 diabetesta ja ylläpitää hyvää hoitotasapainoa. Diabetespotilaan on hyvä seurata sokeriarvojen lisäksi painoa ja verenpainetta säännöllisin mittauksin.

Elintapahoidon lisäksi edenneen tyypin 2 diabeteksen hoitoon yhdistetään usein lääkehoito, jonka avulla voidaan usein myös vähentää sydänsairauksien riskiä. Siitä huolimatta diabeetikon kannattaa pitää itsestään huolta elintavoin.

”Lääkehoito on yleensä tukihoito elintavoille”, Hanna sanoo.

Hanna Partanen kehottaa suhteuttamaan tavoitteet omien voimavarojen mukaisiksi.

”Usein motivaatio ylläpitää terveitä elämäntapoja lopahtaa, mikäli asettaa itselleen liian kovat tavoitteet. Esimerkiksi painonpudotuksen suhteen kannattaa lähteä pienestä liikkeelle”, Hanna sanoo.

Lisämotivaatiota hyvien elämäntapojen ylläpitoon voi saada pohtimalla terveyden merkitystä pidemmällä tähtäimellä.

”On hyvä pohtia, miten terveys ja hyvä toimintakyky vaikuttavat elämänlaatuun nyt ja vaikkapa 10 vuoden päästä”, Hanna päättää.

Hanna Partasen sydänterveelliset haasteet tyypin 2 diabeetikolle

1. Arkiliikunta. Yritä kävellä 10 000 askelta päivässä! Päivän askeleet voi kerätä kokoon pienissä pätkissä ja arjen pienillä liikuntavalinnoilla.
2. Värikäs ruoka. Sydänystävällinen ruoka sisältää runsaasti kasviksia. Suosi keitto-, pata- tai wokkiruokia, joihin kasviksia on helppo lisätä.
3. Mittaa verenpaine. Korkea verenpaine ei tunnu olossa, mutta erityisesti sydänterveyden kannalta on hyvä huolehtia, että paineet pysyvät kurissa.
4. Nuku tarpeeksi. Riittävä uni helpottaa painonhallintaa ja auttaa verenpaineen hallinnassa.
5. Muista henkinen hyvinvointi ja läheiset. Rentoudu vaikka luonnossa tai läheisten kanssa. Lataa akkuja itsellesi sopivalla tavalla. Pidä stressitasot matalalla.
6. Tupakointi. Lähde rohkeasti kokeilemaan tupakoinnin vähentämistä tai sen lopettamista kokonaan.
7. Perhe ja ravitsemus. Sydän- ja verisuonitaudit periytyvät kahta reittiä: geeneissä ja perityissä elintavoissa. Ota tavaksi syödä hyvää, terveellistä ruokaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa, ja anna terveellisten ruokailutapojen periytyä eteenpäin.

Viitteet:
1. The New England Journal of Medicine: https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJM199807233390404?articleTools=tr...
2. THL: https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-lisasairaudet 
3. Käypä hoito: https://www.kaypahoito.fi/nak05866

PC-FI-100386-DM-10-2019

Älä särje sydäntä – omaasi tai läheistesi

Maailman Diabetespäivää vietetään 14.11. Haluamme muistuttaa, että diabeteksella ja sydänsairauksilla on yhteys. Omaan riskiin sairastua on mahdollista vaikuttaa. 

Huolehdi itsestäsi. Älä särje sydäntä – omaasi tai läheistesi.
www.diabetesjasydan.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla