Kokosimme yhteen tärkeät kysymykset ja vastaukset, jotka auttavat sinua ymmärtämään muistiasi – ja myös unohtelua.

1. Voiko muistia kehittää?

Muisti kehittyy koko ajan, ja se voi heikentyä tai vahvistua. Yksitoikkoiset askareet eivät anna aivoille riittävästi haasteita.

Välillä tekee hyvää rikkoa arjen turvalliset rutiinit ja kokeilla vaikkapa uutta reittiä töihin tai harrastuksiin.

Myös muistipelit ja visaiset pulmat auttavat parantamaan muistiasi. Kokeile esimerkiksi tätä hauskaa peliä, jossa voit testata valokuvamuistiasi.

2. Pitääkö unohtelusta huolestua?

Pienet unohtelut kuuluvat jokaisen elämään, eikä niistä kannata huolestua.

Muistisi on parhaimmillaan, kun keskityt yhteen asiaan, kuten lukemiseen, neulomiseen ja ruoanlaittoon, kerrallaan. Useat samanaikaiset tehtävät kuormittavat työmuistia, jolloin sattuu helposti myös kömmähdyksiä.

Jos sinulla on monta rautaa tulessa, kellota tehtävät peräkkäin ja aivosi toimivat tehokkaammin.

Keskustele kuitenkin lääkärin kanssa, jos oma tai läheisesi käytös muuttuu tai muisti ei tunnu enää kannattelevan arjessa.

3. Miten ruokavalio vaikuttaa muistiin?

Muisti toimii kuin mikä tahansa elimistön osa: sitä pitää ravita, jotta se suoriutuu tehtävistään.

Hyvät ravintoaineet ja etenkin B-vitamiinit ovat tärkeitä muistille. Täysjyväviljat, kasvikset ja hedelmät pitävät verensokerin tasaisena ja aivot vireinä – mutta joskus saa toki myös herkutella.

4. Voiko unohtaminen olla hyödyllistä?

Unohtelu on monesti melko pinnallista, kuten avainten unohtamista. Unohtaminen puolestaan on mielen aktiivista toimintaa, joka tapahtuu suuremmassa mittakaavassa.

Kaikkea ei tarvitse muistaa, ja mielenterveyden kannalta on joskus hyväkin unohtaa asioita.

5. Onko muistilla ja älykkyydellä yhteys?

Älykkyyttä voi lisätä harjoittamalla työmuistin käyttöä. Mitä nopeammin ja vaivattomammin pystyy yhdistelemään asioita toisiinsa, sitä enemmän kehittää älyään. Hyvä työmuisti kasvattaa joustavaa älykkyyttä, jota voidaan mitata älykkyystesteillä.

Vinkki: Treenaa muistiasi tällä hauskalla muistipelillä, jossa voit testata valokuvamuistiasi!

Bethover B12 -vitamiini muistin tueksi

  • Annostus: 1 tabletti päivässä. Vadelmanmakuisen tabletin voit imeskellä tai pureskella.
  • Ei sisällä eläinperäisiä ainesosia, ja soveltuu myös kasvisruokavaliota noudattaville.
  • Pakkauskoot: 50, 100 ja 150 tablettia.
  • Ravintolisä. Saatavilla apteekeissa.
  • Lue lisää www.bethover.fi.