Täältä tullaan Komiza!
Täältä tullaan Komiza!
Häijy pohjoistuuli Bora yrittää säikytellä Bengtiä.
Häijy pohjoistuuli Bora yrittää säikytellä Bengtiä.
Taatusti tuoretta. Kala ja muut meren herkut ovat varma valinta.
Taatusti tuoretta. Kala ja muut meren herkut ovat varma valinta.
Monet Primosten taloista ovat valkeita, seudun omaa kalkkikiveä.
Monet Primosten taloista ovat valkeita, seudun omaa kalkkikiveä.
Tervetuloa meille! Komizan kylän sisäpihat ovat puhureilta suojassa.
Tervetuloa meille! Komizan kylän sisäpihat ovat puhureilta suojassa.
Rouvalla on myynnissä oliiviöljyä ja muuta lähiruokaa.
Rouvalla on myynnissä oliiviöljyä ja muuta lähiruokaa.
Sitruuna kuuluu  Kroatian kulinaarisiin tukipuihin.
Sitruuna kuuluu  Kroatian kulinaarisiin tukipuihin.
Näillä ulapoilla on seilannut tuhat ja yksi valloittajaa.
Näillä ulapoilla on seilannut tuhat ja yksi valloittajaa.
Kristallinkirkasta. Suotta ei Dalmatian saaristoa kehuta Euroopan Karibiaksi.
Kristallinkirkasta. Suotta ei Dalmatian saaristoa kehuta Euroopan Karibiaksi.
Moni seilori on niin kiintynyt veneeseensä, ettei malta jättää sitä satamassakaan.
Moni seilori on niin kiintynyt veneeseensä, ettei malta jättää sitä satamassakaan.
Trogirin korea rantabulevardi kutsuu kulkijaa myös ostoksille.
Trogirin korea rantabulevardi kutsuu kulkijaa myös ostoksille.
Kahden sinisen välissä on mukava mietiskellä elämän tarkoitusta.
Kahden sinisen välissä on mukava mietiskellä elämän tarkoitusta.
Veneen tietokone osaa mitä vain, mutta ei se köysihommiin rupea.
Veneen tietokone osaa mitä vain, mutta ei se köysihommiin rupea.
Taas mennään! Hyvällä tuulella ja meren maku suussa.
Taas mennään! Hyvällä tuulella ja meren maku suussa.
Bengt Anderhagen on tottunut kovempaankin keliin.
Bengt Anderhagen on tottunut kovempaankin keliin.
Maslenicassa jäimme yöksi poijuun. Ja uimme kuin delfiinit.
Maslenicassa jäimme yöksi poijuun. Ja uimme kuin delfiinit.
Vanha kartta lisää matkan ja meren tajua.
Vanha kartta lisää matkan ja meren tajua.
Merellä maistuu ruoka ja uni. Välipalaksi supermakeita tomaatteja ja kutunjuustoa.
Merellä maistuu ruoka ja uni. Välipalaksi supermakeita tomaatteja ja kutunjuustoa.
Veneessä eletään tiukasti, meren säätelemässä hetkessä. Juuri siksi uuteen satamaan ankkuroituminen on aina yhtä jännittävää.
Veneessä eletään tiukasti, meren säätelemässä hetkessä. Juuri siksi uuteen satamaan ankkuroituminen on aina yhtä jännittävää.
Iltarusko Soltan supersiistissä satamassa. Keskellä "oma" alukseni Fiji. Valtaosa taustalla näkyvistä taloista on lomaosakkeita.
Iltarusko Soltan supersiistissä satamassa. Keskellä "oma" alukseni Fiji. Valtaosa taustalla näkyvistä taloista on lomaosakkeita.

Kroatia on on houkutteleva kohde niin purjehtijoille kuin maakravuille. Miten kirkkaat vedet, upea historia ja herkulliset kalaruuat!

Kroatia

Republika Hrvatska
Itsenäistyi 1991, EU:n jäsen vuodesta 2013, väkiluku 4,5 miljoonaa
Rahayksikkö kuna (HRK) = 0,14 e
Hintataso Suomea hieman edullisempi. Aamiainen 30–40 ku eli 4,20–5,60 e, lämmin ruoka 50–70 ku eli 7–9,80 e.
Palvelu ystävällistä ja kielitaitoista, englannin ohella saksaa ja italiaa. Maastaan ylpeä kansa.
Sähkövirta 220 V

Vesille!

  • Kroatiassa purjehduskausi kestää huhtikuun lopusta lokakuun puoliväliin. Monen purjehtijan mielestä paras aika myös tuulien suhteen on syksy.
  • Hinnanvaihtelut suuria veneen koosta, varustelusta ja sesongista riippuen. Viisas välttelee keskikesän ruuhkia, jolloin satamat ovat täynnä ja hinnat korkeimmillaan. Edullisimmillaan 33-jalkaisen veneen viikkovuokra on alle
    1 000 euroa. Vertaile hintoja ja pyydä tarjous: www.croatiayacht­club.com, sail-charter-in croatia.com, www.tripadvisor.com, www.sunsail.com
  • Jos kipparoit itse, vuokraus edellyttää kansainvälistä lupakirjaa, jonka myöntää Trafi.
  • Muista hankkia Pilot Book, johon on merkitty joka ainoa ranta ja lahti.  Sieltä löytyvät palvelutkin.
  • Kokenut kippari, joka toimii myös oppaana, noin 120 e/päivä. Kokki maksaa hiukan vähemmän.
  • Dalmatian rannikolla, pohjoisesta Rijekasta eteläiseen Dubrovnikiin, on yli tuhat saarta.
  • Yksi suosituimmista lähtö­satamista on rannikon keskivaiheilla sijaitseva Split. Sen edustalla oleva saaristo on rehevää, ja lyhyiden välimatkojen vuoksi se sopii myös vähemmän kokeneelle seilorille. Splitiin on edullisia suoria lentoja myös Suomesta.