
Ostoskärryjä pidetään meillä arkisina mummokärryinä, mutta kauppakärry on kätevä junamatkoilla ja risteilyllä, kirpputorimyyjälle ja ostoksilla. Testasimme myös uudenlaisia, käteviä matkailurinkkoja.
Ostin itselleni Barcelonasta tyylikkään espanjalaisen Rolser-kärryn. Siellä oli marketissakin lukollinen kärryparkki kassojen luona!
Rolser-kärryni on tosi kätevä matkoillakin, koska siinä on niin isot pyörät että kärryä voi sekä vetää että työntää kuten lastenvaunuja. Minulla on ollut se mukanan muun muassa Moskovassa junamatkalla. Se oli erittäin näppärä metrossa ja loskaisilla kaduilla.
Olen myös kuljettanut sillä tavaroita myyjäisiin ja kirpputorille. Kaupassa käymiseen ja pullojen palauttamiseen se on erittäin kätevä. Mutta parasta Rolserissa on tyylikkyys, se on ihan kaupunkikelpoinen. Katso kuoseja sivulta www.rolser.es.
Suomessa näitä malleja ei ole myynnissä mutta niitä voi tilata saksalaisesta nettikaupasta www.amazon.de
- Tilavuus 48 litraa, kantavuus on 20 kg, laukun mitat 66 x 24 x 37 cm, rungon korkeus 90 cm
- Kokoontaittuva runko on alumiinia, kassi vedenkestävää polyesteria
- Kuusi pyörää, joista neljä kääntyvää. Siksi kärryä on helppo sekä vetää että työntää.
- Useita kuoseja
- Rolsereita ei tuoda Suomeen, mutta jotain vanhempia malleja myy Laukkukauppa Calabrese. Sen voi tilata saksalaisesta verkkokaupasta www.amazon.de. Hinnat 40-80 euroa + postitus
Kuvat/copyright: www.rolser.es
Erittäin kätevä matkarinkka
Perinteinen vaellusrinkka on syvä pussi, josta on hankala kaivaa tavaroita. Siitä on kehitelty kaupunkireissaajalle sopivampi muoto, matka- tai matkailurinkaksi kutsuttu. Matkarinkka aukeaa vetoketjuilla sivusta kuin matkalaukku. Tavarat saa sieltä helposti pois.
Matkailurinkka on todella monipuolinen, koska sitä voi kantaa selässä kuin rinkkaa, kantaa kahvasta kuin matkalaukkua tai vetää kantokahvasta perässä. Kantamiseen ei väsy, kun voi vaihtaa tapaa! Jos tietää varmasti, ettei aio kantaa matkarinkkaa, kantojärjestelmän voi irrottaa.
Osprey Meridian - vedettävä matkarinkka
Erittäin monipuolinen kaupunkimatkoilla metron tungoksessa, kanna selässä, vedä perässä tai kuljeta kanna kädessä kahvasta!
- Koko 72 x 35,5 x 34 cm, tilavuus 75 litraa, paino noin 3,1 kg
- Materiaali nylon
- Rinkan pohjassa polyuretaanirenkaat, sisäänpainuva vetokahva ja kaksi pehmustettua kahvaa josta voi kantaa kuin matkalaukkua
- Vetoketjut voi lukita, lukko ei ole vakiovarusteena
- Rinkassa on irrotettava 20 litran päiväreppu, jossa taskuja ja pehmustettu osasto läppärille.
- Vetoketjullisen läpän alle suljettava rinkkamainen kantojärjestelmä, jonka saa tarvittaessa myös irroitettua
- Rinkan voi avata kuin matkalaukun, sisällä remmejä ja taskuja tavaroita varten. Kaksi väriä
- Hinta 250 euroa, vuoden takuu
Mammut Hera Travel -matkarinkka
Toisin kuin vaellusrinkka, matkarinkka aukeaa sivusta vetoketjulla kuin matkalaukku. Pakkaaminen on helppoa. Rinkan voi suojata lisävarusteena myytävällä vetoketjullisella suojapussilla.
- Koko 70 x 40 x 32 cm, tilavuus 70 litraa, paino 2,15 kg
- Materiaali nylon, värit ruskea tai savugraffiti
- Rinkan kantojärjestelmän saa piiloon vetoketjullisen osaston taakse, jolloin rinkkaa voi käyttää putkikassina pehmustetun kantohihnan kanssa.
- Kantojärjestelmän selän pituus säädettävissä ja olkahihnat irroitettavissa
- Rinkan sivuilla pehmustetut kädensijat, joista voi kantaa kuin matkalaukkua
- Rinkan pääosasto jaettavissa vetkoketjulla kahteen osastoon, paljon taskuja sekä sisällä että ulkona
- Päällitaskun saa vetoketjulla rinkasta irti ja siitä saa tehtyä olkalaukun mukana olevan irrallisen hihnan avulla
- Hinta 219 euroa, vuoden takuu.
Matkalaukun suojapussi suojaa pintaa ja sen avulla on helppo erottaa oma laukkunsa. Oranssi Samsonite-pussi on Beliziasta.
Samsoniten digitaalisen matkalaukkuvaa’an avulla voi tarkistaa ylipainon ajoissa! Vaaka toimii myös taskulamppuna, Belizia 33 euroa.
Näin valitset laukun
Mistä tunnistaa laatulaukun?
Ulkonäöstä ei välttämättä, mutta kyllä 50 euron ja 400 euron laukuissa on laatueroa. Tutki muovin kimmoisuutta ja palautuvuutta painamisen jälkeen. Katso laukun sisälle. Pyörien pitää olla liikkuvat eikä niiden muovi saa olla liian kovaa – kova muovi ei jousta ja saattaa ajan myötä murtua.
Laatumerkeillä, kuten Delsey, Samsonite ja Rimowa, on pitkät takuuajat ja hyvä varaosasaatavuus. Laatulaukuissa lukot, pyörät ja vetoaisa on kiinnitetty ruuveilla, joten niitä voi vaihtaa. Halpamallit on usein niitattu ja liimattu.
Hankkisinko kovan vai pehmeän laukun?
Käyttötarkoitus ratkaisee. Lentorahdissa laukkujen käsittely on erittäin kovaa, siksi paljon lentävien kannattaa panostaa kovaan laukkuun. Pehmeitä ja kevyitä tekstiilipintaisia laukkuja myydään eniten peruslomakäyttöön, koska niissä on edullisia vaihtoehtoja. Pehmeä laukku myös joustaa hiukan, jos tavaramäärä lisääntyy matkalla.
Pehmeän laukun täytyy olla oikean kokoinen, koska sen pitää olla täynnä kestääkseen lentorahdissa. Laadukas, joustava kova matkalaukku kestää yhtä hyvin täynnä kuin vajaana. Uusilla kovilla ja pehmeillä matkalaukuilla ei ole isoja painoeroja.
Kaksi- vai nelipyöräinen laukku?
Nelipyöräisiä myydään enemmän, sillä painavankin laukun liikuttelu on helppoa tasaisella alustalla. Epätasaisella alustalla ne saattavat täristää, koska pyöriä ei ole lukittu mihinkään suuntaan. Jos voimat vain riittävät kallistelemiseen, kaksipyöräiset ovat epätasaisella pinnalla vakaampia, koska ne on lukittu suuntaansa, pyörät ovat isommat ja vähän rungon sisällä suojassa. Nelipyöräisen vetäminen on raskaampaa.
Mikä on järkevin laukkukoko?
Suuri eli noin 120-litrainen sopii pitkille matkoille tai kahden hengen tavaroille. Keskikokoinen eli noin 80-litrainen on hyvä yhden tavaroille ja kätevä risteilylle: se ei vie liikaa tilaa hytissä. Lyhyille matkoille riittää pieni 60 litran matkalaukku tai jopa 40–50 litran lentolaukku. Niinkin isoja laukkuja myydään, että niistä joutuu maksamaan koneessa lisämaksua.
Millaisia lukkoja matkalaukuissa on?
Useimmissa uusissa matkalaukuissa on TSA-numerolukko, jonka matkustaja sulkee ja avaa laukun numeroyhdistelmällä. Amerikkaan matkustaessa rajaviranomaisilla on avain, jolla he saavat laukut auki. Muihin kohteisiin matkustettaessa pitää itse selvittää, saako laukun lukita.
Numerosarjaa ei ole pakko käyttää, laukun saa lukkoon ilman sitäkin. Jos unohdat numerosarjan, ota yhteyttä matkalaukun myyneeseen liikkeeseen tai huoltoon.
Miten laukkuja voi huoltaa ja korjata?
Puhdista pyörien kotelo tikulla, sillä koteloon jäänyt sora voi jumittaa pyörää. Painavasta laukusta ei välttämättä huomaa, jos yksi pyörä ei pyöri, sitä vain vetää, ja kohta pyörä vääntyy. Vetoaisoja voi puhdistaa ja öljytä, sillä vuorikankaan saa yleensä auki. Monet valmistajat antavat matkalaukulle valmistusvirheitä koskevan takuun, joka ei kata kulumista eikä ruumakuljetuksen aikana rikkoontumista.
Asiantuntijana myyntipäällikkö Petra Markelin, laukkuliike Belizia
Amazon.de ei lähetä shopping trolley'tä Suomeen.
Köyhän eläkeläisen kotiniksi: Hae kaljakärryt häkkivarastosta. Etsi samalla suuri urheilukassisi. C-varastosta (vasen kaappi eteisessä) löytyy pari nippusidettä tai mustekalaa. Viritä urheilukassi pohja kaljakärrien veto-osan runkoa vasten. Testaa, että asento ja vetoketjut toimivat itsellesi. Kiinnitä. Valmis - toimii! Eikä maksanut mitään. :D