Kun rakennuksessa havaitaan kosteus- tai homeongelma, asiasta kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa.

Ennen kuin rakenteissa havaittua kosteusongelmaa tai "hometaloa" päästään edes korjaamaan, on saatettu tehdä monta virhettä, jota aiheuttavat turhaa työtä ja lisäävät kustannuksia.

– Sisäilmaongelmissa yksi tärkeimpiä asioita on selvittää ongelman syy perusteellisesti. Kun rynnätään korjaamaan ensimmäinen havaittu ongelma sen kummemmin tutkimatta, todellinen syy voi jäädä piiloon. Rahaa palaa, jos sama nurkka avataan moneen kertaan, kertoo tiimipäällikkö Sanna Lappalainen Työterveyslaitoksesta.

Hometalo nielee rahaa turhaankin

Jos korjausta ei suunnitella perusteellisesti, tehdään helposti vääriä ratkaisuja. Ensimmäiseksi on syytä koota työryhmä, johon kuuluu monen eri alan asiantuntijoita. Jos kyseessä on työpaikka, mukana olisi hyvä olla ainakin työnantajan edustaja, työntekijöiden edustaja, työsuojelun edustaja, kiinteistön omistajan edustaja ja työterveys- tai kouluterveydenhuollon edustaja.

– Ei ole harvinaista, että palkataan yksittäinen asiantuntija selvittämään tilannetta. Hän vakuuttaa, että ongelma on helppo ja nopea korjata. Kun tilanne ei paranekaan pintapuolisen korjauksen jälkeen, ihmisten luottamus menee ja pinna alkaa kiristyä heti prosessin alkuvaiheissa, teemajohtaja Marjaana Lahtinen Työterveyslaitokselta sanoo.

Sisäilmatyöryhmä tekee yhdessä toimintasuunnitelman ja valvoo sen toteutumista. Aluksi ryhmä neuvottelee alustavan selvityksen kosteusvauriosta ja sen laajuudesta ja teettää tarvittavat tutkimukset. Tutkimustulosten perusteella määritellään ongelma ja sitten vasta aloitetaan varsinainen korjausurakka.

– Suunnitelmallisella toiminnalla saadaan mahdollisimman monen eri ihmisen asiantuntemus ja näkemykset käyttöön. Se on tärkeää, sillä sisäilmaongelmat ovat usein monimutkaisia, Sanna Lappalainen painottaa.

Hometalon korjauksessa pantataan tietoa

Hyvin tärkeä asia on myös viestintä. Jos se ei ole riittävää ja täsmällistä, alkavat huhupuheet ja ihmiset huolestuvat terveydestään, usein turhaan.

Kosteus- ja homevauriot aiheuttavat erilaisia oireita. Sairas rakennus -oireyhtymän mekanismi ja syy-seuraussuhteita tunnetaan puutteellisesti.

– Verkossa liikkuu lisäksi monenlaisia ”asiantuntijoita”, jotka täyttävät tiedon puutteen luoman tilan omilla näkemyksillään. Ei ole ihme, että työntekijöiden huoli terveydestä kasvaa helposti hyvin suureksi. Vaarana on, että koko työyhteisön ilmapiiri tulehtuu prosessin kuluessa, Marjaana Lahtinen sanoo.

– On harmittavaa, ettei viestinnän tärkeyttä ei ole vieläkään ymmärretty riittävästi kosteusvaurioiden hallinnassa. Tieto siirtyy ihmiseltä toiselle vain kertomalla, ja asiallisen tiedon saaminen on paras keino luottamuksen rakentamiseksi, Sanna Lappalainen painottaa.

Työterveyslaitoksen uusi opas Kosteus- ja homevauriot – Ratkaisuja työpaikoille neuvoo, miten toimia, kun sisäilmaongelma huomataan.

Lisää tietoa www.hometalkoot.fi

Älyteknologia lisää turvallisia autoiluvuosia. Mitä enemmän ikää kertyy, sitä tarkemmin autokaupassa on syytä kiinnittää huomiota auton lisävarusteisiin. 

  1. Koeajo kannattaa aina. Vain siten selviää, saako ajoasennon sopivaksi, näkeekö autosta hyvin ulos ja tuntuuko ajo hyvältä. Käyttömukavuutta kannattaa myös miettiä: onko etupenkille helppo istua tai onko tavaratilan käyttö kätevää. Hyvät ajovalot ovat Suomessa tärkeät. Niitäkin olisi hyvä päästä koeajolla testaamaan.
  2. Automaattivaihteet helpottavat ajamista ja lisäävät mukavuutta. Iän myötä reaktioajat pitenevät ja havainnointikyky heikkenee. Se vaikeuttaa ajamista etenkin taajamassa, jossa huomioitavaa on paljon. Automaattivaihteiden ansiosta muun liikenteen seuraamiseen jää enemmän aikaa.
  3. Tärkeimmät elektroniset turvallisuusvälineet ovat lukkiutumattomat ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä, ESC, joka korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä. Järjestelmä estää tehokkaasti esimerkiksi sivuluisuja ja ojaanajona. Ajonvakautuksen lyhenteitä ovat myös esimerkiksi ESP, VSC, DSC ja DSTC.
  4. Näkemistä parantavista lisävarusteista yleisimpiä on parkkitutka, joka varoittaa, jos kuski on pakittamassa päin seinää. Vielä parempi on peruutuskamera, josta näkee auton takana juoksentelevat lapset. Kaistavahti varoittaa, jos auto on ajautumassa kaistalta. Kuolleen kulman varoitin taas tarkkailee takaviistossa liikkuvia ajoneuvoja. Automaattijarrutus pysäyttää auton itsestään, jos kuski ei ehdi reagoida eteen juoksevaan ihmiseen.
  5. Mukavuuden voi yhdistää turvallisuuteen. Pysäköintiavustimella varustettu auto osaa itse ajaa parkkiruutuun. Avustimen saa jo moneen automalliin. Vakionopeudensäädin pitää halutun ajonopeuden päällä. Fiksuimmat laitteet osaavat huomioida nopeusrajoitukset ja pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon.

Uutuuskirja kertoo, että Marimekon entinen omistaja Kirsti Paakkanen on testamentannut omaisuutensa lahjakkaille lapsille. Tiensä huipulle raivannut Paakkanen on itsekin lähtöisin köyhästä perheestä.

Marimekon entinen omistaja Kirsti Paakkanen on testamentannut omaisuutensa lahjakkaille lapsille, uutisoi Taloussanomat.

Asia kerrotaan vuorineuvos Ilpo Kokkilasta kertovassa tuoreessa elämänkerrassa Rakentajan jälki – Ilpo Kokkila Kalmarin kylätieltä kauppatorille. Kirjassa on läsnä myös Paakkanen, joka eli Kokkilan kanssa yhteistä lapsuutta Saarijärvellä.

Kirjasta selviää, että Paakkanen on testamentannut kaiken omaisuutensa Suomen lahjakkaille lapsille. Paakkasella ei ole omia lapsia.

– Suomi on palvellut minua hienosti. Maksan testamentillani rakkaudenvelkaa maalle, joka on maailman paras ja jossa asuu maailman upein kansa. 

88-vuotias Paakkanen syntyi itse vähävaraiseen perheeseen, eikä esimerkiksi päässyt rahanpuutteen takia oppikouluun.

Tyhjästä aloittanut Paakkanen perusti naisten mainosyrityksen vuonna 1969. Mainosyrittäjän uransa jälkeen Paakkanen osti Marimekon vuonna 1991. Marimekosta kehittyi hänen johtamanaan yksi Suomen menestyneimmistä tekstiili- ja vaatetusalan yrityksistä. Taloussanomien mukaan Paakkanen myi viimeiset omistamansa Marimekon osakkeet vuonna 2009. 

Paakkanen viettää eläkepäiviään ja kulkee Etelä-Ranskan-kotinsa sekä Espoon välillä. 

Lue myös: Riitta Suomen perintö menee omille ja maailman lapsille

Lue myös: Testamenttaisitko hyväntekeväisyyteen? Pienikin summa auttaa

Lue myös: 10 kysymystä ja vastausta ennakkoperinnöstä