Omenaa ei kannata kuoria, sillä kuoressa piilevät sen monet ikääntymistä hidastavat hyvät ominaisuudet.

1. Polyfenolit suojaavat taudeilta

Omenan kuoressa on runsaasti polyfenoleita, jotka suojaavat kasveja uv-säteilyltä, hapettumiselta ja taudinaiheuttajilta. Ne näyttävät olevan hyödyllisiä myös ihmiselle. Etenkin polyfenoleihin kuuluvat flavonoidit ovat tehokkaita antioksidantteja ja voivat auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta.

2. Kuitua kuin ruisleivässä

Omenan sisältämät ravintokuidut saavat olon tuntumaan kylläiseltä, tasoittavat verensokerin nousua aterian jälkeen ja auttavat suolistoa voimaan hyvin. Keskikokoisessa omenassa (n. 200 g) on saman verran kuitua kuin pienessä, 20 gramman palassa täysjyväruisleipää.

3. Kolesteroli pysyy kurissa

Omenan kuidut auttavat pienentämään veren haitallisen LDL-kolesterolin määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Toimii luonnon antihistamiinina (ja antibioottina)

Omena sisältää runsaasti kversetiiniä, jota kutsutaan luonnon omaksi antibiootiksi ja antihistamiiniksi. Se estää solujen hapettumista sekä vähentää tulehduksia ja voi auttaa suojautumaan esimerkiksi ikärappeumalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Ei kannata kuoria

Valtaosa omenan arvokkaista ravintoaineista sijaitsee kuorikerroksessa. Kotimaiset omenat voi huoletta syödä kuorineen. Ulkomaisissa omenissa, etenkin EU-alueelta tulevissa, on niin vähän kasvinsuojeluaineita, ettei niitäkään tarvitse kuoria. Omenat kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti.

6. Sokeri terveellisessä paketissa

Omena sisältää luontaisesti fruktoosia - yleensä vähemmän kuin elintarvikkeissa, joihin on lisätty fruktoosia. Omenassa fruktoosi on terveellisessä paketissa yhdessä vitamiinien, kivennäisaineiden, ravintokuidun ja vähäisen energiamäärän kanssa. Siksi omenan syöntiä ei tarvitse eikä kannata rajoittaa sokerinsaannin takia.

Keskikokoinen omena sisältää sokereita yhteensä n. 13 g, josta fruktoosia n. 7 g.

7. Suuri osa painosta on vettä

Omenan painosta suuri osa on vettä ja omenan energiatiheys on pieni. Painontarkkailijakin voi popsia omenoita hyvillä mielin.

Keskikokoinen omena sisältää n. 70 kcal.

Asiantuntija: ETM, ravitsemusasiantuntija Liisa Pättiniemi-Fagerström Lähteet: fineli.fi, kasvikset.fi, terveyskirjasto.fi, evira.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla