Näin ikääntynyt tekee kasvisruokavaliosta terveellisen. Lue terveysgurun vinkit!

THL:n ravitsemusasiantuntija, ETM Heli Reinivuo suosittelee terveelle ikäihmiselle lakto-ovovegetaarista kasvisruokavaliota, joka on ravitsemuksellisesti hyvä ja helppo toteuttaa. Ruokavalio sisältää kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitovalmisteita ja kananmunaa. 

– Jos ikääntyneellä on ruokavaliota rajoittava sairauksia tai lääkityksiä, kannattaa kasvisruokavalio suunnitella yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa.

Ikääntyneen kasvissyöjän on tärkeä huolehtia riittävästä proteiinin saannista. Liha on korvattava kasvikunnan proteiinilla, kuten pavuilla, linsseillä, soijavalmisteilla, siemenillä ja pähkinöillä. Lisäksi proteiinia saadaan täysjyväviljatuotteista, maitovalmisteista ja kananmunasta.

Mielenkiintoinen artikkeli!
Suomalaistutkimus: Kasvisruoka suojaa syövältä

Kasvissyöjän ruokavalioon kuuluu myös rasvaa. Päivittäin on hyvä syödä kasviöljyä, kuten rypsiöljyä, kasvimargariinia sekä pähkinöitä ja siemeniä

Herkullisia ovat myös pähkinöistä ja siemenistä tehdyt levitteet, kuten maapähkinävoi ja tahini. Kasviöljyä voi lisästä raasteisiin, salaatteihin tai vaikkapa kasvissosekeittoon.

– Ikääntyneen kasvissyöjän on suositeltavaa käyttää päivittäin D-vitamiinivalmistetta. Kalsiumia saa riittävästi nauttimalla päivittäin 5–6 desiä maitovalmisteita tai kalsiumilla täydennettyjä soijavalmisteita, Reinivuo neuvoo.

Jos ruokavalio ei sisällä lainkaan eläinkunnan tuotteita, on suositeltavaa käyttää vitamiini-kivennäisaineyhdistelmävalmistetta.

Pöperöproffa Patrik Borg: Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti