Kuluma tulee polveen vaivihkaa, mutta vaivasta ei tarvitse kärsiä turhaan. Saako olla hyaluronaattia, kortisonia vai sopisiko akupunktion tehohoito eli tulineula?

1. Onkohan polvessani kuluma?

Rustovaurioinen polvi turpoaa ja kipeytyy rasituksesta. Nivelrikolla on perinteisesti tarkoitettu ruston ohentumaa, mutta nykyään se katsotaan koko nivelen sairaudeksi. Diagnoosi voi yllättää itsensä täysin tervepolvisena pitäneen, vasta poikkeava rasitus tai esimerkiksi polven vääntövamma tuo sen esiin.

Perusröntgenkuva ei ole riittävä nivelrikon arviointiin muutoin kuin jo pitkälle menneissä tilanteissa. Varhaiset muutokset rustossa nähdään parhaiten kartiokeilaqkuvauksella. MRI-kuvauksen osuvuus ruston diagnostiikassa on rajallinen.
Lue myös: 10 kysymystä polven nivelrikosta

2. Mitä polviin laitettavat injektiot ovat?

Viskosuplementtihoidot ovat pääosin hyaluronaattia, joka on ruston rakenneosa. Se sitoo kosteutta, jota rusto tarvitsee toimiakseen. Tämän lisäksi sillä on tulehdusta ja kipua lievittävää vaikutusta.

3. Kenelle polvipiikki sopii?

Hyaluronaatti-injektiot voivat auttaa, jos nivelrikko ei ole mennyt liian pitkälle. Jos hyaluronaattia-injektioista on apua, niitä kannattaa toistaa 2–3 vuoden välein.
Mielenkiintoista: "40 000 euron nainen”: Näin valmistauduin polvileikkaukseen

4. Entä auttaisiko kortisoni?

Hyaluronaatti on lievempi vaihtoehto kuin kortisoni. Polven nivelrikossa tulee yleensä useita pahenemisvaiheita peräkkäin. Silloin kortisonipistos usein toimii, se poistaa tulehdusta nivelestä. 

5. Mikä tulineula on?

Tulineula on volframineula, jonka pää lämmitetään liekillä hehkuvaksi eli noin 400 asteeseen. Se on perinteisen kiinalaisen lääketieteen hoitoja kuten akupunktiokin, mutta harvinaisempi: jos akupunktio on lääke, tulineula on erikoislääke.

6. Miten tulineulaa käytetään ja mikä siinä vaikuttaa?

Tulineulalla pistetään nopeasti polven nivelrakoon patellan viereen molemmille puolille. Neulaa ei jätetä polveen, se menee vain muutaman millin syvyyteen. Pistos tuntuu lämpöaaltona.

Minä uskon, että neula vaikuttaa energiakiertoon, ja aineenvaihdunta kiihtyy. Voimakas efekti on viesti elimistölle tulla korjaamaan tilannetta eli parantamaan tulehdusta. Tulineulan toiminnasta ei ole tutkittua tietoa, mutta monilta potilailta se poistaa kivun. Toiset saavat siitä helpotuksen lähes välittömästä, toisille se ei vaikuta yhtä hyvin. Jos kuumaneula toimii, 2–3 hoitokertaa peräkkäin voi pitää polvivaivan oireettomana 2–12 kuukautta.

7. Kenelle tulineulahoito sopii?

Kuumaneula sopii perusterveille henkilöille, joilla on kipuileva polvi. Diabeetikoille ja verenvuotosairauksista kärsiville se ei sovi. Myöskään jos neulat ja pistäminen stressaavat, se ei sovi. Toimenpide näyttää hurjemmalta kuin se oikeasti on.

Asiantuntijoina akupunktiohoitaja Jukka Åström ja ylilääkäri, professori Jari Salo.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto