Ikävä työpäivä takana tai maksamattomat laskut ahdistavat. Kotona tie vie pakastimelle ja käsi jäätelöpaketille. Makea helpottaa oloa, mutta miksi näin tapahtuu?

Mielihyväsyöminen on monelle nopein tie vähän parempaan oloon. Miksi näin käy? Miksi emme käänny ystävän tai kumppanin puoleen ja hae ratkaisua huonoon oloon keskustelusta tai läheisyydestä?

– Mielihyväsyöminen on aika mutkikas juttu. Varmasti ensimmäinen impulssimme siihen tulee siitä, että vauvana ensimmäinen kosketuksemme läheisyyteen ja turvallisuuteen on tullut juuri suun kautta, syömällä äitimme rintaa. Vauva saa makeaa, ravitsevaa nestettä, josta tulee hyvä olo – se lopettaa nälän aiheuttaman epämukavuuden tai jopa kivun. Se auttaa sekä psyykkisesti että fyysisesti. Tästä meille on varmasti tullut alun perin syvällinen mielihyvän sävy syömiseen, sanoo Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier.

Lue lisää aiheesta: Kärsitkö ahmimisesta?
Voit saada autoimmuunisairauden

Myöhemmin vanhemmat voivat toiminnallaan vahvistaa tätä vauva-aikaista mielihyväkokemusta. Monella vanhemmalla voi olla kiusaus palkita lasta ruualla, jos tämä on jostain syystä pahoittanut mielensä. Näin syntyy hyvin voimakkaita mielleyhtymiä, jotka saattavat säilyä koko elinikämme.

Aikuisenakin moni jatkaa vanhemmilta oppimaansa perinnettä, eli lohduttaa pahaa mieltään oma-aloitteisesti ruualla.

Tämä mielleyhtymä on mahdollista kehittää aivan itsekin. Moni meistä on ottanut tavakseen syödä aina television ääressä tai ”palkita itseään” kahvilassa käynnillä.  

– Silloin jos elämä on heittänyt eteemme jotain erityisen kivuliasta, jota mielemme on vaikeaa käsitellä, nopeaa mielihyvää tuovista keinoista haetaan helposti olon parannusta.

Mielihyväsyömisellä haetaan pikavoittoja

Tiedetään myös, että stressi ja masennus vaikuttavat syömiskäyttäytymiseemme kemiallisestikin. Stressin ja masennuksen vaikutuksesta erittyvät hormonit, esimerkiksi kortisoli, vaikuttavat välillisesti muun muassa kehomme kykyyn aistia kylläisyyttä. Tämäkin aktivoi mielemme mielihyvähakuisuutta, mikä saa meidät etsimään ”aivottomasti” toimintoja, jotka tuovat välitöntä mielihyvää.

– Tällöin emme oikein jaksa välittää syömisen pitkäaikaisista vaikutuksista, vain välitön helpotus ratkaisee, Pia Charpentier sanoo.

Näillä neuvoilla pääset eroon mielihyväsyömisestä

Miten mielihyväsyömisestä siitä voisi yrittää päästä eroon? Mitä siis tilalle? Pia Charpentier neuvoo, että kannattaa kiinnittää huomiota mielihyväsyömistä aiheuttaviin tekijöihin ja yrittää päästä niistä eroon.

– Ensiksi kannattaa pohtia, onko elämässä paljon stressiä aiheuttavia tekijöitä. Niin kauan kuin stressi syö voimia ja sekoittaa hormonitoimintaa, ongelmasta voi olla erittäin vaikeaa päästä eroon.

Toinen tärkeä tekijä on ruokavalio. Se kannattaa laittaa kuntoon ja varmistaa, että syö riittävästi vihanneksia ja hedelmiä.

– Ajattelisin, että ei kannata aloittaa vähentämisestä, vaan lisäämisestä. Aluksi lisätään kaiken vanhan päälle paljon vihanneksia ja hedelmiä, mutta myös kunnollinen liha, kala, kana ja kokojyvätuotteet on hyvä ottaa käyttöön. Tämä todennäköisesti jo itsestään vähentää huonon ruuan osuutta ja herkkuhimoa.
Herkut ovat hyvin sokeri- ja rasvapitoisia eikä elimistö saa niistä oikeita ravintoaineita. Siksi syömisen tarve pysyy, vaikka vatsa olisi jo täynnä. Keho pyytää jatkuvasti lisää ruokaa.

– Kun syöty ruoka on ravintotiheää, kehomme pääsee tyydyttymään ravitsemuksellisesti eikä sen tarvitse kokoajan hinkua suurempia määriä.

Kysy itseltäsi, mitä hyvää elämässä on

 Kolmas tärkeä tekijä mielihyväsyömisen taltuttamisessa on yleinen psyykkinen vointi.

– Kannattaa kysyä itseltään, mikä arjessa tai elämässä on sellaista, että jatkuvasti pitää lohduttaa itseään? Olisiko syytä tehdä jotain muutoksia ja pyrkiä sellaista elämää, josta voisi nauttia mahdollisimman paljon.

Vaikka ihminen ei voi kaikkia elämänolosuhteitaan muuttaa, esimerkiksi työpaikan vaihtaminen voi olla vaikeaa, voi aina tarkistaa omaa asennetta niihin.

– Asetta voi aina yrittää muuttaa. Keskitä huomiosi kaikkeen siihen, mikä elämässäsi on hyvää ja mihin olet tyytyväinen ja mistä kiitollinen. Monesti nimittäin ihan hyvääkin elämää eläessämme mielemme täyttyy kaikesta siitä, mitä meillä ei ole ja mikä puuttuu. Emme huomaa kaikkea sitä, mikä meillä jo on tosi hyvin. Joskus ihan avaamalla silmät oman elämän kauneudelle saattaakin huomata hyvinvoinnin avainten olevan ihan ulottuvilla kunhan niihin vain huomaa tarttua.

– Onni on enemmänkin olotila ja asenne kuin tietynlaiset ulkoiset olosuhteet.

Jos ongelma on paha, Syömishäiriökeskuksesta voi kysyä neuvoa. Ajanvaraus- ja neuvontapuhelin palvelee arkisin klo 9–11.30, ma–ti klo 13–14 sekä to–pe klo 13–14.

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.