Veden juominen on tärkeää kuivasuiselle, mutta mitkä muut keinot auttavat kuivan suun hoitoon?
Veden juominen on tärkeää kuivasuiselle, mutta mitkä muut keinot auttavat kuivan suun hoitoon?

Kuiva suu on yleinen vaiva, joka voi johtua monesta asiasta. Näillä ohjeilla kosteutat suutasi ja helpotat kuivan suun tuomaa ikävää oloa.

Kuiva suu on ikävä ja yllättävän yleinen vaiva, joka johtuu siitä, että suussa ei erity tarpeeksi sylkeä. Silloin kieli tarttuu kitalakeen, nieleminen tuntuu hankalalta ja hengityskin voi haista pahalta. Kuivan suun limakalvot voivat myös aristaa.

Sylkeä syntyy normaalisti puolesta litrasta litraan päivässä, eniten syödessä. Se puhdistaa ja huuhtoo suuta ja nielua ja tappaa mikrobeja.

Ilman sylkeä suun bakteerikanta ei ole tasapainossa. Sylki myös estää hampaiden reikiintymistä ja suojaa limakalvoja tulehduksilta. Kuiva suu voi siten johtaa hammasongelmiin, aiheuttaa kiillevaurioita ja ikenien verenvuotoa. Pahimmillaan ientulehdus voi kehittyä parodontiitiksi eli hampaiden kiinnityskudossairaudeksi. Se puolestaan voi altistaa jopa sydän- ja aivohalvauksille. 

Miksi suuta kuivaa?

Kuivaan suuhun voivat vaikuttaa:

  • Ikä. Syljen eritys vähenee iän myötä luonnostaan, joten kuivan suun tunne vaivaa etenkin vanhempia ihmisiä.
  • Sukupuoli. Hammaslääkäriliiton mukaan suun kuivuus on naisilla yleisempää kuin miehillä. Vaihdevuodet voivat lisätä kuivan suun tunnetta.
  • Lääkkeet. Tavallisimmin suun kuivumista aiheuttavat lääkkeet, esimerkiksi monet masennus-, verenpaine- ja astma- sekä allergialääkkeet.
  • Sairaudet. Kuivaa suuta aiheuttavat esimerkiksi Sjögrenin oireyhtymä, nivelreuma ja fibromyalgia, Parkinsonin tauti ja verenpainetauti.
  • Tupakointi. Tupakan polttaminen lisää suun kuivuutta.
  • Sädehoito. Pään ja kaulan alueelle annettu sädehoito heikentää yleensä syljen eritystä.

Mikä auttaa kuivaan suuhun?

  1. Juo vettä. Runsas juominen on tärkein apu kuivaan suuhun. Vältä sokerisia juomia ja suosi puhdasta vettä.
  2. Pureskele ruoka hyvin. Pureskelu edistää syljeneritystä, joten pure ruokasi huolella. Syö säännöllisesti 4–6 kertaa päivässä ja vältä napostelua.
  3. Hiero öljyllä. Jotkut voivat saada apua ruokaöljyn hieromisesta suun limakalvoille.
  4. Vaihda hammastahna. Aralle ja kuivalle suulle sopii vaahtoamaton hammastahna, jossa ei ole vahvoja makuaineita. Tarkista, ettei tahnassa ole natriumlauryylisulfaattia – se tuottaa vaahtoa. Muista käyttää fluorihammastahnaa, sillä fluori ehkäisee hampaiden reikiintymistä.
  5. Imeskele tabletteja. Syljen eritystä voi stimuloida pureskelemalla ksylitolipurkkaa tai -pastilleja. Kaikenlaiset ksylitolituotteet sopivat tarkoitukseen, mutta esimerkiksi Xylimind Oy on kehittänyt Betadent-nimisen pastillin erityisesti kuivasuisille.
  6. Hae apua apteekista. Apteekeissa myydään tekosylkivalmisteita ja geelejä, jotka pitävät suun kosteana vettä pidempään. Niitä voi käyttää erityisesti yöllä. 
  7. Vältä alkoholia ja runsasta kahvin ja teen juontia. Ne kuivattavat suuta. Vältä myös alkoholipitoisten suuvesien käyttöä.
  8. Pese hampaat. Puhdista hampaat huolellisesti aamuisin ja iltaisin. Lankaa aina myös hammasvälit, jotta ehkäiset ientulehdusta.

Lähteet: hammaslääkäriliitto.fi, terveyskirjasto.fi ja Paavo Kuusela, Xylimind Oy:n tuotekehittäjä

 

 

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju