Veden juominen on tärkeää kuivasuiselle, mutta mitkä muut keinot auttavat kuivan suun hoitoon?
Veden juominen on tärkeää kuivasuiselle, mutta mitkä muut keinot auttavat kuivan suun hoitoon?

Kuiva suu on yleinen vaiva, joka voi johtua monesta asiasta. Näillä ohjeilla kosteutat suutasi ja helpotat kuivan suun tuomaa ikävää oloa.

Kuiva suu on ikävä ja yllättävän yleinen vaiva, joka johtuu siitä, että suussa ei erity tarpeeksi sylkeä. Silloin kieli tarttuu kitalakeen, nieleminen tuntuu hankalalta ja hengityskin voi haista pahalta. Kuivan suun limakalvot voivat myös aristaa.

Sylkeä syntyy normaalisti puolesta litrasta litraan päivässä, eniten syödessä. Se puhdistaa ja huuhtoo suuta ja nielua ja tappaa mikrobeja.

Ilman sylkeä suun bakteerikanta ei ole tasapainossa. Sylki myös estää hampaiden reikiintymistä ja suojaa limakalvoja tulehduksilta. Kuiva suu voi siten johtaa hammasongelmiin, aiheuttaa kiillevaurioita ja ikenien verenvuotoa. Pahimmillaan ientulehdus voi kehittyä parodontiitiksi eli hampaiden kiinnityskudossairaudeksi. Se puolestaan voi altistaa jopa sydän- ja aivohalvauksille. 

Miksi suuta kuivaa?

Kuivaan suuhun voivat vaikuttaa:

  • Ikä. Syljen eritys vähenee iän myötä luonnostaan, joten kuivan suun tunne vaivaa etenkin vanhempia ihmisiä.
  • Sukupuoli. Hammaslääkäriliiton mukaan suun kuivuus on naisilla yleisempää kuin miehillä. Vaihdevuodet voivat lisätä kuivan suun tunnetta.
  • Lääkkeet. Tavallisimmin suun kuivumista aiheuttavat lääkkeet, esimerkiksi monet masennus-, verenpaine- ja astma- sekä allergialääkkeet.
  • Sairaudet. Kuivaa suuta aiheuttavat esimerkiksi Sjögrenin oireyhtymä, nivelreuma ja fibromyalgia, Parkinsonin tauti ja verenpainetauti.
  • Tupakointi. Tupakan polttaminen lisää suun kuivuutta.
  • Sädehoito. Pään ja kaulan alueelle annettu sädehoito heikentää yleensä syljen eritystä.

Mikä auttaa kuivaan suuhun?

  1. Juo vettä. Runsas juominen on tärkein apu kuivaan suuhun. Vältä sokerisia juomia ja suosi puhdasta vettä.
  2. Pureskele ruoka hyvin. Pureskelu edistää syljeneritystä, joten pure ruokasi huolella. Syö säännöllisesti 4–6 kertaa päivässä ja vältä napostelua.
  3. Hiero öljyllä. Jotkut voivat saada apua ruokaöljyn hieromisesta suun limakalvoille.
  4. Vaihda hammastahna. Aralle ja kuivalle suulle sopii vaahtoamaton hammastahna, jossa ei ole vahvoja makuaineita. Tarkista, ettei tahnassa ole natriumlauryylisulfaattia – se tuottaa vaahtoa. Muista käyttää fluorihammastahnaa, sillä fluori ehkäisee hampaiden reikiintymistä.
  5. Imeskele tabletteja. Syljen eritystä voi stimuloida pureskelemalla ksylitolipurkkaa tai -pastilleja. Kaikenlaiset ksylitolituotteet sopivat tarkoitukseen, mutta esimerkiksi Xylimind Oy on kehittänyt Betadent-nimisen pastillin erityisesti kuivasuisille.
  6. Hae apua apteekista. Apteekeissa myydään tekosylkivalmisteita ja geelejä, jotka pitävät suun kosteana vettä pidempään. Niitä voi käyttää erityisesti yöllä. 
  7. Vältä alkoholia ja runsasta kahvin ja teen juontia. Ne kuivattavat suuta. Vältä myös alkoholipitoisten suuvesien käyttöä.
  8. Pese hampaat. Puhdista hampaat huolellisesti aamuisin ja iltaisin. Lankaa aina myös hammasvälit, jotta ehkäiset ientulehdusta.

Lähteet: hammaslääkäriliitto.fi, terveyskirjasto.fi ja Paavo Kuusela, Xylimind Oy:n tuotekehittäjä

 

 

Helsinkiläinen Pike Epstein, 61, löysi vesijuoksun vajaat kymmenen vuotta sitten. Hän on polkenut altaaseen niin ylimääräisiä kiloja kuin työuupumustakin.

Pike Epstein, 61:

Ikävuosien kertyessä paino alkoi hiljalleen nousta. Etsin pitkään sopivaa liikuntalajia, jolla saisin pidettyä kilot kurissa. Olen kova innostumaan, mutta intoni myös lopahtaa helposti kesken. Kokeilin joogat, pyöräilyt ja kuntosalit, mutta ne jäivät aika nopeasti.

Kymmenisen vuotta sitten huomasin lehdissä juttuja vesijuoksusta. Parisen vuotta meni ihmetellessä ennen kuin päätin kokeilla lajia yhdessä työkaverini kanssa, jolla on samanlaisia ongelmia kuin minullakin.

”Emme käyneet kursseja. Menimme altaaseen ja katsoimme toisista mallia.”

Aiemmin kävin uimassa, mutta sain siinä niskani kipeäksi, sillä en jaksanut uida pitkään oikealla tekniikalla. Rintauinnissa pää kenottaa huonossa asennossa, jos ei sitä laita vetojen välissä veteen.

Emme käyneet mitään kursseja, vaan menimme altaaseen ja katsoimme toisista vähän mallia. Nykyään minulla on perustekniikka hyvin hallussa.

Luovaa läiskintää

Minulle vesijuoksussa tärkeintä on kaverin kanssa liikkuminen. En ole mikään joukkuelajien ystävä, mutta yksinään ei tule niin helposti lähdettyä liikkeelle. Kun kaverin kanssa on sovittu treeniaika, on pakko mennä. Altaassa liikumme rinnakkain ja puhumme päivän päällimmäiset.

Vaikka ennen treenejä olisin kuinka väsynyt, oloni on niiden jälkeen pirteä. Jos takana on pitempi jakso, jonka aikana olen käynyt altaassa monta kertaa viikossa, oikein tunnen miten endorfiinit lähtevät liikkeelle.

”Vesijuoksussa voi toteuttaa luovuuttaan.”

Olen joskus käynyt yksinkin juoksemassa, mutta se on älyttömän tylsää. Silloin ei auta kuin yrittää puolen altaanmitan välein keksiä uusia liikkeitä, joilla pitää mielenkiinto yllä. Pidän muutenkin siitä, että vesijuoksussa voi toteuttaa luovuuttaan. Välillä loikin pitkiä askelia tai vaihtelen käsien liikkeitä, mitä milloinkin.

Töppöset kelluttavat

Aluksi juoksin altaassa vyön kanssa. Nykyään käytän sen sijaan kelluttavia töppösiä. Olen lukenut, että niiden avulla saa paremman tuntuman keskivartalon lihaksiin. Lisäksi töppöset lisäävät veden vastusta ja tuovat jalkojen liikkeisiin lisää tehoa. Hanskoja olen kokeillut, mutta niistä en niin innostunut.

Ilman välineitäkin voi vesijuosta. Teen sitä etenkin etelänlomilla suolaisessa merivedessä, joka kelluttaa hyvin.

Pike ei käytä juoksuvyötä, vaan juoksutöppösiä.
Pike ei käytä juoksuvyötä, vaan juoksutöppösiä.

Tavallinen juoksu kiellettiin minulta jo parikymmentä vuotta sitten, kun polveni meni toistuvasti sijoiltaan. Altaassa polvi on haitannut vain satunnaisesti.

”Altaassa vahvistuu myös pää.”

Kuntoni pysyy yllä, jos pääsen pari kertaa viikossa vesijuoksemaan. Jos harjoituskertoja on kolme tai vaikka neljäkin viikossa, huomaa aika nopeasti, miten lihakset alkavat kiinteytyä.

Painonikin on laskenut vesijuoksun ansiosta, varsinkin kun yhdistin siihen ruokavalion, jossa syödään usein mutta pieniä annoksia. Mitään huikeaa pudotusta ei ole tullut, mutta viitisen kiloa on lähtenyt. Vaa'an numeroita enemmän kiinnitän huomiota olooni. Se on nykyään paljon parempi kuin ennen vesijuoksun aloittamista. Lihaskuntokin on selvästi parantunut.

Kärsin puolitoista vuotta sitten työuupumuksesta ja olin kuukauden verran sairauslomalla. Sen aikana jaksoin onneksi käydä vesijuoksemassa, parhaimmillaan viisikin kertaa viikossa. Altaassa vahvistuivat sekä pää että kroppa.

Artikkeli on julkaistu myös ET Terveys -lehden numerossa 6/2017.

Poliisipastori Carita Pohjolan-Pirhonen tietää, että kun suru tulee yllättäen, sureva ei tarvitse puhujaa, vaan vierelläkulkijan.

Poliisipastori Carita Pohjolan-Pirhonen oli lähes 20 vuoden ajan Suomen ainoa poliisipastori. Työ vei hänet läheisensä menettäneiden luo esimerkiksi Myyrmannin pommi-iskun, Jokelan ja Kauhajoen koulusurmien ja Turun puukotusten katastrofeissa. Caritan työhön kuului suruviestin vieminen omaisille sekä tapahtumien kommentoiminen mediassa.

Surun parissa työskentelevä Carita tietää, että pelko menetystä ja kuolemaa kohtaan istuu syvällä ihmisissä.

– Kukaan meistä ei kuitenkaan voi suojata itseään menettämiseltä. Surun sureminen ja heikkous opettavat meitä vahvemmiksi, hän sanoo.

– On hieno teko, jos uskallat istua surevan vieressä ja antaa hänen surra. Ilman selittelyjä, vertailuja omaan elämääsi tai lohduttamista. 

Caritan mielestä kannattaa muistaa, että toinen ihminen tulee kuulluksi ainoastaan hiljaisuudessa.

– Kysy itseltäsi, voitko olla kauheassa elämäntilanteessa edes tunnin vain läsnä. Toisen tuki korvaamattoman tärkeää surun hetkellä.

Aloita surevan lohduttaminen näillä keinoilla:

  1. Tarjoa tukea ja läsnäoloa. Joskus voi käydä niin, että sureva ei kykene ottamaan vastaan tarjottua tukea. Tarjoa sitä kuitenkin uudestaan ja kerro, että haluat kuunnella. 
  2. Muista, että jokaisen reaktiot ovat oikeita. Hyväksy myös voimakkaat tunneilmaisut. Muistuta, että pelottavatkin ja vierailta tuntuvat reaktiot ovat normaaleja. Rohkaise toista ilmaisemaan tunteensa. 
  3. Sureva ei tarvitse sääliä. Ilmaise myötätuntoasi olemalla oma itsesi ja omalla tavallasi. 
  4. Hyväksy se, että et voi selittää tapahtunutta pois. Anna surevalle mahdollisuus puhua menetyksestä ja anna tilaa myös muistelemiselle. Muista, että puhuminen auttaa. Älä neuvo surevaa siitä, miten jatkaa tästä eteenpäin. Jos sureva neuvoja pyytää, voit ehdottaa jotain.
  5. Anna surevalle aikaasi, mutta lupaa vain sen verran kuin jaksat antaa. Voit auttaa arkisissa asioissa: ruoanlaitossa tai kaupassa käymisessä. Voitte tehdä yhdessä vaikka kävelylenkkejä, koska liikkuminen tekee hyvää. Rohkaise surevaa tekemään tavallisia asioita sitten, kun hän siihen pystyy. 
  6. Vältä puhumasta omista menetyksistäsi.
  7. Toipuminen surusta kestää pitkään – ole siis valmiina tarjoamaan tukea vielä myöhemminkin.
  8. Jokaisella on kyky tukea surevaa, se ei vaadi ammattilaista. Parasta tukea on se, että olet aito ja ilmaiset välittäväsi siitä, mitä surevalle kuuluu.
  9. Auta kuitenkin surevaa hakemaan tarvittaessa tukea ja apua myös ammattilaisilta.