Naisilla pelaaminen muodostuu ongelmaksi usein elämän murrosvaiheissa: peleihin paetaan arjen murheita. Mitä tehdä, kun eläke tai palkka menee lähes kokonaan pelaamiseen, eikä rahaa tahdo riittää edes ruokaan? Lue neuvot ja katso, mistä saat apua.

Apua peliriippuvuuteen

Ensisijainen hoitopaikka on oman alueen A-klinikka, seurakunnan diakoniatoimi, terveyskeskuksen omalääkäri, paikkakunnan mielenterveystoimisto, peliongelmaan perehtynyt yksityinen terapeutti (www.terapeutit.fi)  ja taloudellisissa ongelmissa paikallinen velkaneuvoja

Kysy rohkeasti apua

Tietoja vertaisryhmistä ja hoitopaikoista antaa A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton tuottama Peluuri-palvelu. Sen auttava puhelin päivystää arkisin klo 12–18 numerossa 0800 100 101. Asiakas voi halutessaan esittää kysymyksiä myös eNeuvonnassa. Pelaajat voivat keskustella Valtti-foorumilla ja pelaajien läheiset Tuuletin-foorumilla. Netissä toimiva Peli poikki -ohjelma on kahdeksan viikon mittainen hoito-ohjelma, jossa voi olla yhteydessä terapeuttiin. www.peluuri.fi

Peliriippuvuudelle altistavat

Varhain aloitettu pelaaminen, jatkuva pelaaminen, ympäristö, jossa pelataan paljon, pelien helppo saatavuus, häiriöitä dopamiinin tai noradrenaliinin aineenvaihdunnassa, päihdeongelmat, ADHD, aikaisempi masennus ja elämän kriisit.

Mitä peliriippuvuus on?

Peliongelma on toiminnallinen riippuvuus. Pelihimo tai peliriippuvuus luokitellaan psykiatriassa käyttäytymis- ja hillitsemishäiriöihin. Peliriippuvuudesta on kyse silloin, kun pelaaminen on pakonomaista ja se alkaa hallita elämää. Ongelmapelaaminen on peliriippuvuutta lievempi pulma.

Peliongelmainen yleensä häpeää ja salaa toimintaansa. Hän saattaa masentua ja saada itsetuhoisia ajatuksia. Hänellä voi esiintyä samantapaisia vieroitusoireita kuin alkoholin tai huumeiden käyttäjällä, kuten unettomuutta, käsien vapinaa ja hikoilua. Myös ihmissuhteet kärsivät, kun ihminen menettää kiinnostuksen muuhun tekemiseen. Lisäksi syntyy taloudellisia ongelmia.

Pelaaminen vaikuttaa aivoissa hormonijärjestelmiin, erityisesti välittäjäaineiden kuten dopamiinin ja serotoniinin aineenvaihduntaan. Dopamiinilla on tärkeä osa oppimisessa ja muistissa. Dopamiinin aktivoituminen pelaamisen yhteydessä saa aikaan mielihyväkokemuksen samalla tavalla kuin käy huumeongelman syntyessä.

Pelaaminen muodostuu ongelmaksi kolmelle prosentille suomalaisista eli noin 130 000 ihmiselle. Vakavasta peliriippuvuudesta kärsii maassamme 42 000 ihmistä. Peliongelmaisia on eniten nuorissa miehissä, mutta useampi kuin joka kymmenes ongelmapelaaja on yli 65-vuotias.

Vierailija

Apua naisten peliriippuvuuteen

Lainaus: Mene AAA:han, sieltä saa avun. Ei AAA palauta RAY:n ja Veikkauksen ryöstämiä rahoja, eikä muutenkaan paranna peliongelmaisen elämää. Keskustelut ja ryhmäterapiat ovat peliongelman kannalta aivan hyödyttömiä. Ainoa ratkaisu on tehdä oma päätös, hankkia kielto kaikkiin pelipaikkoihin sekä pidättäytyä kaikenlaisista rahapeleistä.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju