ET-lehden lukija haluaa tietää, miten vartaloa pitäisi kannatella vesijuostessa. Miksi vyön päällä ei pitäisi maata?

Mikä on oikea vesijuoksuasento? Minua kiukuttavat uimahallissa ne vesijuoksijat, jotka näyttävät makaavan vyön päällä ja tekevän käsillä uintiliikkeitä. Olen oppinut, että pitää olla pystyssä ja vetää vettä käsillä vuorotellen edestä taakse. Onko uiminen tehottomampaa, jos makaa vyön päällä? 

– Marjatta

Fysioterapeutti Marianne Kyrklund vastaa:

Olet oppinut aivan oikein: vesijuoksussa ollaan enemmän pystyssä kuin vaakatasossa. Pieni vartalon etukeno, 15–20 astetta, on kuitenkin hyvä olla. Muuten selkä menee helposti notkolle, kun potkaiset jalan taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kun vesijuokset, tue selkääsi vatsalihaksilla vetämällä vatsaa kevyesti sisään. Pidä niska pitkänä ja hartiat alhaalla. Nosta polvia vuorotellen eteen ylös ja ojenna sitten jalka joka potkulla taakse suoraksi. Näin saat tehotreenin myös pakaralihaksille.

Lue myös: Miksi saan kramppeja vesijuoksusta? 

Koukista nilkka edessä ja ojenna takana. Pidä kädet lähellä kylkiä kyynärpäät koukussa ja kauho rytmisesti vettä sormet kuppina. Käsi- ja jalkaliikkeiden tulisi olla samanaikaisia mutta vastavuoroisia. Tempon muutoksilla saat vaihtelua vesijuoksuun.

Pystyasennossa juokseminen on tehokkaampaa kuin vyön päällä vatsallaan polskiminen. Pystyasennossa veden vastus on suurempi. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla