Ikäihmisen täytyy olla tarkkana alkoholirajojen kanssa. Syyllistämään ei kuitenkaan kannata alkaa.

Moni ei tule ajatelleeksi, että ikävuosien kertyessä alkoholin sietokyky heikkenee. Yli viisikymppisenä myös sairaudet lisääntyvät, mikä tietää monille pysyvää lääkitystä.

Lääkitys puolestaan saattaa vahvistaa alkoholin haittoja. On myös mahdollista, että lääkkeiden teho heikkenee, jos ottaa ryypyn kyytipojaksi.

Sosiaaliterapeutti Liisa Putkonen Salon A-klinikalta neuvoo rohkeasti kysymään lääkäriltä oman lääkityksen ja alkoholin yhteisvaikutuksesta. Juomistaan ei kannata siinä tilanteessa kaunistella.

– Lääkäri jos kuka voi auttaa. Hän ei syyllistä – tai hänen ei ainakaan pitäisi syyllistää.

Putkonen ei ylipäätään usko syyllistämiseen, vaan toivoo, että alkoholista voitaisiin keskustella rakentavasti.

– Monille omaiselle ikäihmisen alkoholinkäyttö on kuin punainen vaate. Jos näkee vanhempansa luona pulloja, asiasta ei tarvitse heti riehaantua.

Tee testi: Onko alkoholin käyttösi jo vaarallista?

Naisetkin tottuneet juomaan

Liisa Putkonen on tehnyt kotikäyntejä alkoholin kanssa kipuilevian luokse kohta 20 vuotta. Vuosien varrella hän on huomannut, että yhä useammat ovat alkaneet käyttää reilusti alkoholia. Kun hänen asiakkaitaan olivat ennen enimmäkseen vanhat miehet, nyt hän tapaa kaikenlaisia ihmisiä. Heidän joukossaan on vammaisia, mielenterveysongelmaisia ja muistisairaita.

– Naisetkin ovat tottuneet nykyään juomaan. On voitu työelämässä ollessa käydä vaikka töiden jälkeen naisporukalla ravintolassa. Eläkkeellä saattaa viinin ja siiderin kulutus kasvaa, kun aamulla ei tarvitse herätä töihin.

Jos on huolestunut omasta juomisestaan, kannattaa pitää juomapäiväkirjaa. A-klinikalle voi myös mennä juttelemaan. Siellä saa yhdellä kerralla selville, onko oma alkoholin kulutus riskirajoilla.

A-klinikalla on tarjolla sairaanhoitajan ja sosiaaliterapeutin hoitopalveluja sekä mahdollisuus lääkärin konsultaatioon. Useilla klinikoilla voi myös osallista vertaisryhmiin.

Mielenkiintoinen artikkeli:
Pastori-terapeutti Seppo Jokinen: "Minulla on vieläkin taipumus riippuvuuksiin"

Vain seitsemän annosta viikossa

Yli 65-vuotiaan alkoholisuositukset ovat huomattavasti pienempiä kuin nuorempien ihmisten. He eivät saisi juoda enempää kuin seitsemän annosta viikossa ja korkeintaan kaksi annosta kerralla.

Putkonen toivoo myös, että Suomessa alettaisiin pitää normaalina rutiinina sitä, että lääkäri kysyy alkoholinkäytöstä. Jos asiasta ei kysytä, moni tuudittautuu siihen uskoon, ettei ainakaan hänellä ole ongelmaa.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto