Rintarangan jäykkyys on istumatyö­vuosien mittaan salakavalasti hiipivä vaiva. Jos henkesi ei kulje kunnolla, niska on tönkkönä ja pää kipeä, on korkea aika toimia.

1. Missä rintaranka sijaitsee ja miten se toimii?

Sivulta katsottuna selkäranka on s-kirjaimen muotoinen. Rintarangan nikamat sijoittuvat rintakehän alueelle. Kaularangassa on seitsemän nikamaa, rintarangassa 12 ja lannerangassa viisi. Nikamiin kiinnittyvät kylkiluut rakentavat rinnan alueelle kehikon, joka suojaa keuhkoja ja sydäntä.

2. Miksi rintaranka jäykistyy ikääntyessä?

Kylkiluiden etuosa on kimmoisaa rustoa, jonka ansiosta kylkiluut liikkuvat hengitettäessä. Rintakehä laajenee sisäänhengityksen aikana ja supistuu uloshengitettäessä. Tämä ominaisuus heikkenee iän myötä, ja rintakehä muuttuu jäykemmäksi.

Lue myös: Vatsalihaksilla on vaikutusta moneen

3. Miten rintarangan voinnin voi selvittää?

Siihen on olemassa helppo testi: Mittaa rinnanympäryksesi: ensin sisään-, sitten uloshengityksen aikana. Rintakehän sisään- ja uloshengityksen laajuuden ero pitäisi olla noin viisi senttiä. Jos ero on alle kolme senttiä, niin rintakehä on jäykistynyt.

4. Mistä rintarangan vaivat johtuvat?

Tavallisimpia syitä ovat huono työasento ja istumatyö. Taustalla voi olla myös rakenteellinen ongelma tai sairaus, kuten sko­lioosi tai rangan nivelrikko, mutta enimmäkseen jäykkä rintaranka on elintapaongelma. Liika istuminen on rangalle pahasta.

Monta tuntia sinä istut päivässä? Tämän se kertoo kehostasi

5. Miksi istuminen vaurioittaa kehoa?

Istumme nykyisin pitkiä aikoja selkä pyöreänä, c-kirjaimen muotoisena. Asento jäykistää rintakehän ja muuttaa hengityksen pinnalliseksi, vain rintakehän yläosassa tapahtuvaksi.

Älä syyllistä itseäsi. Jäykkä rintaranka voi olla ammatinvalintakysymys. Työtehtävistä on tullut staattisia. Moni on istunut töissä vuosikymmenten ajan, eikä ergonomiasta ole ollut tarkkaa tietoa.

Aiemmin neuvottiin hyvään istuma-asentoon, mutta sellaista asentoa tai työtuolia ei olekaan, jossa voisi istua yhtä mittaa kahdeksan tuntia. Seisomapöytäkään ei ole takuuvarma ratkaisu, sillä kokopäiväinen seisominen ei kaikille sovi, vaan siitä voi seurata alaselän ongelmia tai ­suonikohjuja. 

6. Voiko jäykkyys olla merkki osteo­poroosista?

Osteoporoosi eli luuston haurastuminen saattaa muuttaa nikamia kiilamaisiksi ja aiheut­taa rintarangan kaareutumista taaksepäin. Se voi myös aiheuttaa nikamien painumisen kasaan kevyenkin kuormituksen seurauksena. Luuntiheysmittauksessa voit selvittää luustosi kunnon ja saada varmistuksen siitä, saatko jumpassa tehdä pyöristyksiä ja kiertoja.

7. Millaiset ovat jäykän rintarangan oireet?

Tyypillinen oire on särky ja jäykkyys. Kivun keskellä tekee mieli koko ajan hieroa niskaa ja rintaa. Rintaranka jäykistyy pikkuhiljaa. Yhtäkkiä alkanut kova rintakipu vaatii aina lääkärikäynnin, jolloin voidaan sulkea pois sydänperäiset vaivat tai muut vakavat sairaudet.

Jäykkä ranka saattaa aiheuttaa oireilua myös kaula- tai lannerankaan. Ellei liikettä tule riittävästi rintarangasta, keho ottaa liikkeen lanneselästä, mikä voi aiheuttaa selkäoireita. Samoin kaularanka voi joutua suuremmalle kuormitukselle.

Jäykkä rintaranka heikentää hengitystoimintaa. Kun ilma ei vaihdu keuhkoissa, keuhkotuuletus jää huonoksi ja keuhkoinfektioita tulee helpommin.

8. Näkyykö jäykkä rintaranka päällepäin?

Kyllä, ryhti muuttuu. Jäykkä rintaranka voi olla oiennut tai jopa köyryksi asti pyöristynyt eli kyfoosi. Silloin kävelyssä puuttuvat käsien myötäliikkeet eli rennot heilahtelut eteen ja taakse.

Hengitystoiminta heikkenee niin, että on vaikea hengittää rintakehän alaosaan. Pilatestunneilla harjoitellaan syvähengitystä, jolloin pyritään hengittämään kylkiin ja taakse selkään.

9. Voiko rintarankaa notkistaa ­iäkkäänäkin?

Kyllä toki. Mitä enemmän kumaralle asennolle antaa valtaa, sitä huonompaan suuntaan vaiva menee. Ellei ergonomiaan kiinnitä huomiota, vartalon syvät tukilihakset heikkenevät, ja lihakset eivät jaksa työskennellä painovoimaa vastaan.

Ryhtijumpan lisäksi kannattaa hakea kehon hyvää kannatusta ylöspäin.

Moni kävelee sauvojen kanssa ajatellen, että ne ovat hyvät tasapainon kannalta. Mutta välillä sauvat pitää heittää pois! Reipas kävely ja käsien myötä­liikkeet saavat rintarankaan liikettä.

Lue myös: Istutko lysyssä? Aloita ryhtiremontti

10. Milloin pitää hakea apua?

Fysioterapeutin luota voi hakea ohjeita selän liikkuvuuteen. Jumpissa tehdään usein selän pyöristyksiä, mutta köyristyneestä selästä kärsiville tärkeämpää olisi ojennusliike eli selän pidennys. Myös selkäpuolen lihaksia kannattaa aktivoida, jotta ne jaksavat pitää kehoa hyvässä ryhdissä.

Ryhdin lysähtäminen on terveysriski. Kun ryhti huononee, rinta- ja vatsaontelon elinten asento muuttuu. Paineinen tila heikentää kyseisten elinten verenkiertoa, ja sitä kautta ravintoaineiden ja hapen saantia. Selkärangan kipu, päänsärky, verenkierron häiriöt ja heikentynyt keuhkokapasiteetti ja jopa lantionpohjan toimintahäiriöt voivat johtua ryhtihäiriöistä.

Asiantuntijana fysioterapeutti, terveys­tieteiden maisteri Marianne Kyrklund Suomen Terveysliikunta­instituutista.

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Turvonneet ja jäykät sormet kärsivät usein hidastuneesta nestekierrosta. Hieronta on hyvä konsti vetreyttää kovia kokeneita käsiä.

1. Aloita sormien ja kämmenten hieronta rauhallisilla sivelyillä. Lisää sivelyyn hankaavuutta, kun iho lämpenee. Jatka näin muutamia minuutteja.

2. Paras hierontaote sormille on pyörittelevä peukalo-etusormi -ote. Käy tällä tavalla läpi jokainen sormi ja rystynen, varo kuitenkin kipuherkkiä kynsinauhoja

3. Kun siirryt hieromaan kämmentä, voit lisätä voimaa pyörittävään otteeseesi. Kämmentä voi hieroa myös puristelemalla.

4. Kämmen ja sormet pitävät taivuttelusta: Käännä hierottava kämmen ylöspäin ja ”avaa” se varovaisen hitaasti ulkoreunastaan sekä peukalontyvestä – kuin yrittäisit saada kämmenestä tasaisen  levyn. Pidä kämmen ja peukalo taivutteluasennossaan tovi, ja irrota otteesi.

Lähde: Arponen ja Airaksinen/Hoitava hieronta. WSOY.