Rintarangan jäykkyys on istumatyö­vuosien mittaan salakavalasti hiipivä vaiva. Jos henkesi ei kulje kunnolla, niska on tönkkönä ja pää kipeä, on korkea aika toimia.

1. Missä rintaranka sijaitsee ja miten se toimii?

Sivulta katsottuna selkäranka on s-kirjaimen muotoinen. Rintarangan nikamat sijoittuvat rintakehän alueelle. Kaularangassa on seitsemän nikamaa, rintarangassa 12 ja lannerangassa viisi. Nikamiin kiinnittyvät kylkiluut rakentavat rinnan alueelle kehikon, joka suojaa keuhkoja ja sydäntä.

2. Miksi rintaranka jäykistyy ikääntyessä?

Kylkiluiden etuosa on kimmoisaa rustoa, jonka ansiosta kylkiluut liikkuvat hengitettäessä. Rintakehä laajenee sisäänhengityksen aikana ja supistuu uloshengitettäessä. Tämä ominaisuus heikkenee iän myötä, ja rintakehä muuttuu jäykemmäksi.

Lue myös: Vatsalihaksilla on vaikutusta moneen

3. Miten rintarangan voinnin voi selvittää?

Siihen on olemassa helppo testi: Mittaa rinnanympäryksesi: ensin sisään-, sitten uloshengityksen aikana. Rintakehän sisään- ja uloshengityksen laajuuden ero pitäisi olla noin viisi senttiä. Jos ero on alle kolme senttiä, niin rintakehä on jäykistynyt.

4. Mistä rintarangan vaivat johtuvat?

Tavallisimpia syitä ovat huono työasento ja istumatyö. Taustalla voi olla myös rakenteellinen ongelma tai sairaus, kuten sko­lioosi tai rangan nivelrikko, mutta enimmäkseen jäykkä rintaranka on elintapaongelma. Liika istuminen on rangalle pahasta.

Monta tuntia sinä istut päivässä? Tämän se kertoo kehostasi

5. Miksi istuminen vaurioittaa kehoa?

Istumme nykyisin pitkiä aikoja selkä pyöreänä, c-kirjaimen muotoisena. Asento jäykistää rintakehän ja muuttaa hengityksen pinnalliseksi, vain rintakehän yläosassa tapahtuvaksi.

Älä syyllistä itseäsi. Jäykkä rintaranka voi olla ammatinvalintakysymys. Työtehtävistä on tullut staattisia. Moni on istunut töissä vuosikymmenten ajan, eikä ergonomiasta ole ollut tarkkaa tietoa.

Aiemmin neuvottiin hyvään istuma-asentoon, mutta sellaista asentoa tai työtuolia ei olekaan, jossa voisi istua yhtä mittaa kahdeksan tuntia. Seisomapöytäkään ei ole takuuvarma ratkaisu, sillä kokopäiväinen seisominen ei kaikille sovi, vaan siitä voi seurata alaselän ongelmia tai ­suonikohjuja. 

6. Voiko jäykkyys olla merkki osteo­poroosista?

Osteoporoosi eli luuston haurastuminen saattaa muuttaa nikamia kiilamaisiksi ja aiheut­taa rintarangan kaareutumista taaksepäin. Se voi myös aiheuttaa nikamien painumisen kasaan kevyenkin kuormituksen seurauksena. Luuntiheysmittauksessa voit selvittää luustosi kunnon ja saada varmistuksen siitä, saatko jumpassa tehdä pyöristyksiä ja kiertoja.

7. Millaiset ovat jäykän rintarangan oireet?

Tyypillinen oire on särky ja jäykkyys. Kivun keskellä tekee mieli koko ajan hieroa niskaa ja rintaa. Rintaranka jäykistyy pikkuhiljaa. Yhtäkkiä alkanut kova rintakipu vaatii aina lääkärikäynnin, jolloin voidaan sulkea pois sydänperäiset vaivat tai muut vakavat sairaudet.

Jäykkä ranka saattaa aiheuttaa oireilua myös kaula- tai lannerankaan. Ellei liikettä tule riittävästi rintarangasta, keho ottaa liikkeen lanneselästä, mikä voi aiheuttaa selkäoireita. Samoin kaularanka voi joutua suuremmalle kuormitukselle.

Jäykkä rintaranka heikentää hengitystoimintaa. Kun ilma ei vaihdu keuhkoissa, keuhkotuuletus jää huonoksi ja keuhkoinfektioita tulee helpommin.

8. Näkyykö jäykkä rintaranka päällepäin?

Kyllä, ryhti muuttuu. Jäykkä rintaranka voi olla oiennut tai jopa köyryksi asti pyöristynyt eli kyfoosi. Silloin kävelyssä puuttuvat käsien myötäliikkeet eli rennot heilahtelut eteen ja taakse.

Hengitystoiminta heikkenee niin, että on vaikea hengittää rintakehän alaosaan. Pilatestunneilla harjoitellaan syvähengitystä, jolloin pyritään hengittämään kylkiin ja taakse selkään.

9. Voiko rintarankaa notkistaa ­iäkkäänäkin?

Kyllä toki. Mitä enemmän kumaralle asennolle antaa valtaa, sitä huonompaan suuntaan vaiva menee. Ellei ergonomiaan kiinnitä huomiota, vartalon syvät tukilihakset heikkenevät, ja lihakset eivät jaksa työskennellä painovoimaa vastaan.

Ryhtijumpan lisäksi kannattaa hakea kehon hyvää kannatusta ylöspäin.

Moni kävelee sauvojen kanssa ajatellen, että ne ovat hyvät tasapainon kannalta. Mutta välillä sauvat pitää heittää pois! Reipas kävely ja käsien myötä­liikkeet saavat rintarankaan liikettä.

Lue myös: Istutko lysyssä? Aloita ryhtiremontti

10. Milloin pitää hakea apua?

Fysioterapeutin luota voi hakea ohjeita selän liikkuvuuteen. Jumpissa tehdään usein selän pyöristyksiä, mutta köyristyneestä selästä kärsiville tärkeämpää olisi ojennusliike eli selän pidennys. Myös selkäpuolen lihaksia kannattaa aktivoida, jotta ne jaksavat pitää kehoa hyvässä ryhdissä.

Ryhdin lysähtäminen on terveysriski. Kun ryhti huononee, rinta- ja vatsaontelon elinten asento muuttuu. Paineinen tila heikentää kyseisten elinten verenkiertoa, ja sitä kautta ravintoaineiden ja hapen saantia. Selkärangan kipu, päänsärky, verenkierron häiriöt ja heikentynyt keuhkokapasiteetti ja jopa lantionpohjan toimintahäiriöt voivat johtua ryhtihäiriöistä.

Asiantuntijana fysioterapeutti, terveys­tieteiden maisteri Marianne Kyrklund Suomen Terveysliikunta­instituutista.

Vantaalainen Ritva Aumo, 54, kärsi vatsakivuista jo pikkytyttönä. Uusi ruokavalio toi avun – ja onneksi sitä ei tarvitse noudattaa ryppyotsaisesti.

Vatsakipuni alkoivat 7-vuotiaana, kun menin kouluun. Iltaisin vatsaani nipisti ja vihloi ja oli vaikea saada unen päästä kiinni.

Lääkärit eivät löytäneet minusta vikaa. Myöhemmin tajusin, että kivut liittyivät stressiin ja jännittämiseen.

Parikymppisenä sain diagnoosin: ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Nykyään tilaa kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi. Sain lääkettä närästykseen ja turvotukseen sekä ohjeet välttää kahvia ja rasvaista ruokaa. Vatsakivut eivät kuitenkaan hellittäneet.

Pahinta oli turvotus. Suolisto oli täynnä ilmaa ja vatsa pullisteli kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana. Kivut olivat kovat ja voin välillä pahoin, varsinkin jos piti istua pitkiä aikoja. Söin pahoinvointilääkkeitä. Vatsani ja suolistoni tähystettiin useaan kertaan, mutta mitään ei löytynyt.

Bakteerit juhlivat

Ärtyvän suolen oireyhtymää eli IBS:ää on kahta sorttia: ripuli-IBS ja ummetus-IBS. Olin tyytyväinen, että omani oli ummettavaa laatua. Se ei rajoita elämää niin paljon kuin ripuli.

Olin joskus lukenut lehdestä fodmap-ruokavaliosta suolistovaivojen hoidossa, mutta olin ennakkoluuloinen enkä siksi innostunut siitä. Fodmap tarkoittaa paksusuolessa fermentoituvia eli käyviä hiilihydraatteja, joita on monissa ruoka-aineissa. Pelkäsin, etten pystyisi syömään juuri mitään.

Pari vuotta sitten kerroin työpaikkalääkärille oireistani ja hän sanoi: "Jos syöt vehnää ja sokeria, bakteereilla on suolessasi juhlat."

Aloin ensimmäistä kertaa ymmärtää, että vatsavaivojen ja syömäni ruuan välillä oli yhteys. Menin ravintoterapeutille, jonka kanssa juttelimme lisää fodmap-ruokavaliosta.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla oli monia, joista pidin. Nyt jätin ne syömättä: pavut, kikherneet, linssit, punajuuret, avokadot ja maa-artisokan sydämet. Pasta ja leipä vaihtuivat gluteenittomiin, maitotuotteet laktoosittomiin. Söin paljon kasviksia, rasvaa välttelin.

Suolistoni rauhoittui ja vatsakivut hellittivät. Kivuissa oli pahinta niiden epämääräisyys. En koskaan tiennyt, mistä ne johtuivat ja miten kauan ne kestäisivät. Kaikki muuttui selkeäksi. Jos syön tiettyjä ruoka-aineita, vatsani reagoi.

En halua pingottaa

Ravintoterapeutin mukaan akuutissa vaiheessa fodmap-ruokavaliota kannattaa noudattaa tiukasti, mutta oireiden hellittäessä voi syödä rennommin. Joustavuus sopii minulle. En esimerkiksi halua ottaa omia eväitä mukaan kyläreissuille.

"Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni."

Osa "kielletyistä" ruoka-aineista sopii kuitenkin osalle potilaista. Jos vatsani on kunnossa, pystyn syömään esimerkiksi kukkakaalia ja parsakaalia kypsennettyinä, mutten raakana. Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni. Pystyn myös silloin tällöin syömään palan vehnäpatonkia salaatin kanssa tai kuivahtanutta ruisleipää. Testaamalla olen löytänyt rajani.

Välillä syön rennommin ja vatsani oireilee enemmän. Kestän sen, koska tiedän sen johtuvan valinnoistani.

Ärtyvän suolen kanssa pitää nukkua hyvin, välttää stressiä ja harrastaa liikuntaa.

Myös riittävä veden juominen on tärkeää. Pyrin juomaan töissä puoli litraa aamupäivällä, toisen satsin iltapäivällä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.

Mikä ihmeen FODMAP?

  1. Noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se on tila, jossa ruoansulatuskanava – etenkin suolisto – on ylivirittynyt ja liian herkkä ärsykkeille. Tutkimuksissa kolme neljästä potilaasta on hyötynyt fodmap-ruokavaliosta.
  2. Fodmap on lyhennys englannin kielen sanoista Fermentable Oligo-, Di- and Monosaccharides and Polyols. Kyseessä ovat huonosti imeytyvät hiilihydraattiyhdisteet, jotka alkavat käydä eli fermentoitua paksusuolessa. Ruokavaliossa pyritään rajoittamaan fodmap-yhdisteiden saantia niin, että herkän vatsan ja suoliston oireet pysyvät hallinnassa.
  3. Fodmap-ruokavaliota noudattava seuraa yksityiskohtaisia sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden listoja. Lisäksi löytyy lista ruoka-aineista, joita voi mahdollisesti syödä pieniä annoksia kerrallaan. Niiden sopivuus itselle jokaisen pitää testata itse.

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle! Otava 2016.

Etsitkö edelleen suosikkituoksuasi? Nämä erinomaiseksi todetut tuoksut herättävät varmasti huomiota hyvällä tavalla. Nimikkotuoksu kuvastaa paitsi omaa tyyliäsi, myös persoonaasi. Kun se istuu saumattomasti, ihmiset liittävät sen sinuun vielä vuosia myöhemminkin.

Tuoksutko itseltäsi?

Tuoksu on nopea ja intiimi keino tehdä vaikutus, herättää tunteita ja luoda muistoja. Sen voimalla voi todella matkustaa ajassa.

Tuoksumuisto on yksi pisimpään kestävistä muistijäljistä, joten siitä kannattaa tehdä miellyttävä. Aivot käsittelevät tuoksut samassa osassa kuin tunteet, niinpä yhdistämme ne mieleenpainuviin asioihin jopa paremmin kuin kuvat tai äänet.

Nimikkotuoksu kannattaa valita huolella. Se on käyntikortti, johon saatat leimautua ikuisiksi ajoiksi. Sitä on myös hyvä välillä päivittää, sillä et välttämättä halua korostaa itsessäsi samoja asioita kuin vaikkapa kaksikymmentä vuotta sitten.

Keräsimme pienen kokoelman kevääseen sopivista klassisista tuoksuista, joissa on ”sitä jotain”.

Vinkki! Testaa tuoksua aina omalle iholle ennen ostopäätöstä, ja seuraa, millaiseksi se muuntuu ajan kuluessa.

1. Hedelmäisen herkullinen

Upeat Atelier Cologne -artesaanituoksut saapuivat Suomeen. Sarjan Joie de Vivre -linjasta löytyvä Orange Sanguine Cologne Absolue on todellakin kuin suihkaus sitruksista elämäniloa.

Tuoksunuotit: veriappelsiini, pomeranssi, punainen mandariini, jasmiini, geranium, mustapippuri, tonkapapu, santelipuu ja setripuu.

Ensisuihkaus on aurinkoisen makea, mehukas ja raikas. Erittäin autenttinen, pirskahteleva appelsiinituoksu pehmenee hiljalleen iholla vihreiden vivahteiden mukana.

Kesto iholla on kiitettävä, hedelmäisyyden erottaa useiden tuntienkin kuluttua. Tämä puhdas tuoksu sopii erinomaisesti myös tuoksusekoitukseen eli yhdistettäväksi vaikkapa ruusutuoksun kanssa. Kesän hittituoksu!

Hinta: 60 e/30 ml, 110 e/100ml, 165 e/200ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

2. Pehmeän kukkainen

Estée Lauderin tyttärentyttären Aerin Lauderin luomasta tuoksukokoelmasta erottuu suloinen syreenituoksu Aerin Lilac Path EdP.

Tuoksunuotit: galbanum, syreeni, jasmiini, angelica eli väinönputki ja appelsiininikukka.

Kukkainen ja kuulas syreeni kietoutuu kermaisen pehmeisiin elementteihin. Tämä tuoksu on kuin äidin halaus: suloinen, lämmin ja pehmeä. Sopii täydellisesti herkkää, keväistä ja sympaattista tuoksua etsivälle.

Kenelle?

Tuoksukonsulentin mukaan tämä pullo ja tuoksu vetoavat erityisen voimakkaasti lahjaostoksilla oleviin miehiin. Loistovalinta kenelle tahansa kukkaistuoksuista pitävälle.

Hinta: 139 e/50 ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

3. Viehättävän vehreä

Vuonna 1970 Gabrielle Chanel loi Eau de Toiletten nimeltään No 19. Nimensä tuoksu sai hänen omasta syntymäpäivästään. Kirpeän vihreä klassikko synnytti vuonna 1988 myös parfyymin; No 19 EdP on tyrmäävän tyylikäs luomus ja erityisen altis herättämään kanssaihmisissä ihastuneita nuuhkaisuja.

Tuoksunuotit: vihreät elementit, ruusu, iiris, kielo, sammal ja vetiver.

Viileä, jopa rapea vehreys muuntuu iholla metsäisemmäksi ja aavistuksen kukkaisemmaksi vivahteeksi, joka kestää pitkään. Hiukan käyttäjänsä ihosta riippuen tämä tuoksu hurmaa joko puhtaalla, lähes saippuaisella naisellisuudella tai jopa androgyynillä viileydellään.

No 19 -tuoksuperheestä löytyy EdT:n ja EdP:n lisäksi vielä Poudré EdP -versio, joka vie kirpakan kukkaisuuden ihastuttavasti puuterisempaan ja silkkisempään suuntaan.

Kenelle?

Tyylikästä, eloisaa ja ajatonta klassikkotuoksua etsivälle.

Hinta: No 19 EdP, 82,20 e/35 ml.
Saatavana: Saatavana useimmista tavarataloista.

4. Intiimisti ruusuinen

Elegantin korumerkki Boucheronin Quatre en Rose EdP on hurmaava ja onnistunut ruusutuoksu.

Tuoksunuotit: davana-kasvi, mustaherukka, mandariini, ruusu, jasmiini, persikan kukka, patsuli ja vetiver.

Ilmavat ja kuulaat elementit mustaherukka, mandariini ja persikan kukka pitävät ruusuisen tuoksun raikkaana ja kaukana tunkkaisesta. Jasmiini ja patsuli tuovat sensuellia syvyyttä, joka sulaa kauniisti kuulaisiin aromeihin.

Muodostaa ihosta riippuen joko makean marjaisen tai pehmeän, jopa maanläheisen lopputuntuman.

Kenelle?

Sensuellia ruusutuoksua etsivälle.

Hinta: 53 e/30 ml.
Saatavana: Sokos-tavarataloista.

5. Huumaavan nostalginen

1960-luvulla perustetun ranskalaisen parfyymitalon Diptyquen uutuus on persoonallinen Tempo. Tämä aromaattinen ja mausteisen makea tuoksu saattaa hyvinkin olla tulevaisuuden klassikko.

Tuoksunuotit: bergamotti, pippuri, myskisalvia, orvokki, patsuli ja mate.

Ehdottoman omintakeinen patsulituoksu. Pehmeät puun aromit, yrttinen patsuli ja makean lämmin mausteisuus vievät vintagemaisessa tunnelmassaan 60-luvulle. Tempo onnistuu silti olemaan ajattoman hienostunut ja jopa juovuttavan dekadentti.

Tässä tuoksussa on aimo annos maskuliinisuutta ja unisex-tuoksuna sen saattaa joutua jakamaan puolisonsa kanssa.

Kenelle?

Asennetta ja nostalgiaa arvostavalle rohkelikolle.

Hinta: 125 e/75 ml.
Saatavana: Petit St Louis, Lahti, p. 044 73 454 90 ja netissä shop.petitstlouis.fi