Lopeta lakanoissa pyöriskely ja laita stoppi valvomiselle. Kokeile näitä kahdeksaa helppoa keinoa.

1. Ajatusmallit uusiksi

Vaihda haitalliset ajatusmallit positiivisiksi. Jos ajattelet, että ei nukuta ja pitäisi nukkua, ahdistut. Ajattele mieluummin: moni kärsii unettomuudesta, en ole siis yksin.

2. Lepää

Jos ei nukuta, ei nukuta. Hyvää tekee kuitenkin myös huilaaminen, lepääminen ja hengittely. Pääasia, että hetken rentoudut.

3. Siivoa huolet sängystä

Päätä, että sängyssä ei murehdita. Jos päähän pulpahtaa huolia ja ajatuksia, nouse sängystä ja mieti murheet muualla. Huolien kirjaaminen vihkoon voi myös auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Tuuleta ja raikasta peti

Puhtaat lakanat ja viileä makuuhuone tuovat unen paremmin kuin tunkkainen ja pölyinen kamari tai reikäiset ja hikiset lakanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Sisusta mukavasti

Hae makuuhuoneen sisustukseen mukavia mielikuvia. Älä sijoita sinne tauluja tai valokuvia, jotka koet voimakkaasti. Anna makuuhuoneen olla tunnelmaltaan rauhoittava ja lempeä.

6. Lisää liikuntaa

Urheile, jumppaa, käytä energiaasi. Kun keho väsyy, usein myös mieli väsyy ja uneen on mukava vajota. 

7. Unta purkista?

Unilääkkeet ovat aina reseptilääkkeitä. Luontaistuotekaupoista saatava, rohtovirmajuuresta valmistettu valeriaana tai reseptivapaa melatoniini voi kuitenkin auttaa lievemmissä univaikeuksissa.

8. Sano ei iltakahville ja alkoholille

Molemmat heikentävät tutkitusti unen laatua. Mitä jos joisitkin iltauutisten aikaan lasin lämmintä maitoa?

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2015.

Sisältö jatkuu mainoksen alla