Moni pyörii unettomana sängyssä eikä saa unta, mutta lääkärin käyntiä vaativista univaikeuksista kielivät monet muutkin asiat. Katso viisi vakavaa yöllistä tapaa.

  1. Heräät monta kertaa yössä

    Katkeaako unesi keskellä yötä ja usein? Oletko aamulla kuolemanväsynyt? Nämä merkit voivat tarkoittaa muun muassa sitä, että sinulla on uniapnea.
    Sillä ei ole väliä, heräiletkö joka viides minuutti tai kahden tunnin välein. Jos pätkänukkuminen tekee sinut väsyneeksi seuraavana päivänä, asia kannattaa tutkituttaa lääkärissä.
    Vieressä nukkuva huomaa parhaiten uniapnean selvät merkit: Yölliset hengityskatkokset. Hengitysääni häviää joksikin aikaa, ja usein hengityksen alkaessa uudelleen syntyy voimakas korahdusääni.
    Hoitamaton uniapnea aiheuttaa päiväsaikaan väsymystä, päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia ja masentuneisuutta. Myös toistuva torkahtelu päivän mittaan saattaa viestiä uniapneasta.

    Taustaa

    Uniapnea piinasi Pirkkoa tauotta: "Nukuin vain 1,5 tuntia yössä ja paino nousi 10 kiloa”

  2. Painajaiset piinaavat untasi

    Oletko herännyt keskeltä painajaisunta, esimerkiksi tsunamia tai muuta kauhistuttavaa tilannetta?
    Unitutkijoiden mukaan uniapnean sivuoireena ovat muun muassa painajaiset.
    Nukkuessa vartalo ja hengitysteiden lihakset rentoutuvat. Uniapneaa sairastavien stressitaso nousee, hengitystiet ahtautuvat ja hengitys katkeaa sekä uni häiriintyy. Kun veren happipitoisuus alkaa laskea, aivot herättelevät nukkujan automaattisesti.
    Painajaisia näkevät toki muutkin kuin uniapneaa sairastavat. Esimerkiksi putoamisunet voivat olla merkki tai varoitus laiminlyönnistä, statuksen putoamisesta tai syyllisyydentunteesta.

    Suosittelemme:

    Uniapnea voi altistaa kuorsaajan diabetekselle

    Näistä asioista nähdään eniten unia

  3. Sinulla on päänsärky aamulla

    Päänsärky aamulla voi johtua monesta asiasta. Tuttu sairaus, uniapnea on yksi syy. Mutta pääkipuun löytyy muitakin tekijöitä: Jopa huono ryhti saattaa olla syyllinen.
    Jos särky vaivaa usein, siitä kannattaa kertoa lääkärille. Sitä ennen on syytä tarkistaa myös oma tyyny ja nukkumisasento.

    Lue myös: Viisi vinkkiä hyvään uneen

  4. Narskutat hampaitasi

    Vihlooko hampaitasi päivisin? Liittyykö siihen pää- ja leukakipua? Ne voivat olla merkkejä hampaiden öisestä narskuttelusta. Unen aikainen narskutus on tahdosta riippumatonta toimintaa, josta sinulla ei välttämättä ole itse mitään havaintoa. Nukkumiskumppani tietää kyllä asiasta äänen perusteella.
    On arveltu, että hoitoa vaativaa narskuttelua esiintyy jopa kymmenellä prosentilla aikuisväestöstä. Voimakas narskuttelu on hyvä syy mennä hammaslääkäriin. Vaivaan on monenlaista hoitoa.

    Välty monilta vaivoilta: Osaatko hoitaa hampaasi oikein?

  5. Teet asioita, joita et muista

    Oletko joskus herännyt aamulla ulkovaatteet päälläsi? Ikään kuin olisit käynyt lenkillä kesken unien? Unissakävelyn lisäksi ihmiset saattavat käydä yöllä jääkaapilla tai vessassa ilman, että he muistavat siitä mitään seuraavana aamuna.
    Joidenkin nukahtamislääkkeiden haittoja on unissakävelyn riski. Aamulla unissaliikkuja ei muista, missä on käynyt ja mitä on tehnyt.
    Mutta jos et ole käyttänyt unilääkettä etkä juonut itseäsi humalaan, kannattaa oudoista yöllisistä tapahtumista keskustella lääkärin kanssa nopeasti.  Myös unilääkkeiden vaikutuksia on hyvä seurata.

    Otatko nukahtamislääkkeen lisäksi nämä riskit? 9 tapausta ja professorin tulkinnat

    Lähteet: etlehti.fi uniteema ja Men's Health Magazine

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju