Huoli vanhuudesta painaa ja mielessä on myös liikkuminen, mutta miten se ensimmäinen askel otetaan? Siinäpä vasta haastetta ET-lehden asiantuntijalle, joka joutui tällaisen lukijakysymyksen eteen.

En pidä liikkumisesta, enkä todellakaan nauti siitä, mutta tunnen huolta vanhuusvuosista.

Antaisitko pari vinkkiä arjen liikkumista ajatellen?

Elän maa­seudulla omakotitalossa. Auto minulla on ja menen usein sillä kauppaankin parin kilometrin matkan. Ikää on nyt 72.

Nimimerkki Liikkumaton

Tärkeää! Sinustakin liikkuja? Kattava vinkkipaketti 55+-vuotiaille

Hienoa kun olet huolissasi tulevista vuosista. Etenkin lihaskuntoharjoittelu on tärkeää ikääntyvälle arjen sujuvuuden kannalta. Moni jokapäiväinen toiminto, kuten nouseminen, kävely ja tavaroiden nostelu edellyttävät lihasvoimaa.

Pyri olemaan mahdollisimman aktiivinen omakotitalossasi niin sisällä kuin ulkona. Kävele ripeästi postilaatikolle, hakkaa halkoja, haravoi, marjasta, sienestä, talvella lakaise ja lapioi lunta.

Tv:tä katsellessa voisit ottaa tavaksi istua alas ja nousta ylös tuolista 5–10 kertaa ilman käsien apua joka katselukerta. Näin yllä­pidät reisilihasten voimaa ja kävelyvarmuutta. Kauppamatkan voisit tehdä kerran tai pari viikossa pyörällä tai kävellen reppu selässä.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista. Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.