Joka viides suomalainen kärsii jalkasienestä jossain vaiheessa elämäänsä. Kokosimme kahdeksan askelta, jotka sinun on otettava tuhotaksesi tämä ikävä vaiva.

  1. Älä usko pikakikkoihin. Jalkoja vaanivat silsat, sienet ja känsät ovat sitkeitä seuralaisia, joista eroon pääseminen vie yleensä kuukausia, jopa vuosia.

    Lue kattava varvaspaketti:

  2. Unohda umpinaiset kengät. Kävele mahdollisimman paljon avojaloin, hengittävissä luonnonkuitusukissa tai sandaaleissa.
  3. Kuivaa, kuivaa, kuivaa. Sieni viihtyy kosteissa jaloissa. Kuivaa etenkin varvasvälit huolella suihkun, saunan ja uintireissujen jälkeen ja anna hikoaville kintuille ilmakylpyjä aina kun mahdollista.
  4. Piinaava kutina on jalkasienen kiusallisin oire. Tunnistat sen myös punoituksesta, hilseilystä ja halkeilusta yhdessä tai kahdessa reunimmaisessa varvasvälissä.

    Näin hoidat myös jalkasilsan ja känsät

  5. Kokeile käsikauppalääkkeitä. Sienen voi hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavalla voiteella tai pulverilla, jossa on vaikuttavana lääkeaineena atsolijohdannaisia tai terbinafiinia. Hoito kestää yleensä viikosta kuukauteen.
  6. Elleivät oireet häviä neljässä viikossa, luovu käsikauppalääkkeistä. Lähde  lääkäriin ja otata sieninäyte. Lääkärisi voi määrätä sinulle vahvemman reseptilääkkeen.
  7. Heitä pois vanhat kengät. Et pääse sienestä eroon niin kauan kuin kävelet vanhoilla kengilläsi. Ennen kuin otat käyttöön uudet kengät, ripottele niihin sienilääkepulveria.
  8. Pese happamalla. Jalkojen ihon luonnollista suojaa pöpöjä vastaan tukee pesuaine, joka on pH-arvoltaan sopivan hapan, pH noin 5,5.

    Tärkeää: Mistä johtuu ylöspäin taipuva lusikkakynsi ja mitä sille voi tehdä?

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: