Fibromyalgia aiheuttaa piinaavaa kipua. Ranka- ja nivelkipujen ohella potilaat kärsivät univaikeuksista ja uupumuksesta. Kun hallitset kipuasi oikein, vältät lääkärikierteen ja turhat tutkimukset.

  1. Luo luottamuksellinen omalääkäri- tai hoitajasuhde. On tärkeää, että lääkäri tai hoitaja on selvillä kipujesi historiasta ja erilaisista kivunhallintakeinoista, että hän tuntee sinut.
  2. Älä epäröi pyytää apua psyykkisiin ongelmiin erikoistuneilta ammattilaisilta: psykiatreilta tai psykologeilta. Kipun aiheuttamasta masennuksesta tai uupumuksesta kärsii moni muukin.
  3. Hakeudu hyvissä ajoin kuntoukseen. Voit pyytää siihen lähetettä sinua hoitavalta lääkäriltä.
  4. Mene ryhmään: kysy terveyskeskuksestasi kuntoutus- ja keskusteluryhmistä. Kivun jakaminen helpottaa.
  5. Harjoittele itsesuggestiota. Joissakin tutkimuksissa on havaittu asenteella olevan vaikutusta fyysisiin tuntemuksiin. Keskitä ajatuksesi muuhun kuin kipuun, kuvittele itsesi johonkin miellyttävään mielenmaisemaan.
  6. Käy hierojalla ja hemmottelevissa hoidoissa. Mielihyvän lisäämisellä tiedetään olevan kipua helpottava vaikutus.
  7. Vältä stressiä. Älä päästä itseäsi kireään tilaan.
  8. Tanssi, pyöräile, ui. Pehmeät liikuntalajit auttavat kivun hallinnassa. Myös pilateksesta ja venyttelyistä voi olla apua.
  9. Suosi kipulääkkeenä parasetamolia. Sen on tiedetty suitsivan fibromyalgia-kipua tehokkaimmin. Tosin tavallisista kipulääkkeistä ei ole lopullista apua, sen sijaan tulehduskipulääkkeistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
  10. Vältä vuorotyötä. Säännöllinen elämänrytmi on kivun kanssa eläjälle hyväksi.

Lähde: Reumaliitto

PS. Keskustelupalstallemme on fibromyalgiasta monipuolista keskustelua. Tule mukaan!

 

Keskustele aiheesta

Katso Reumaliiton Nouse tuolista -video

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä fibromyalgiaan on hoitoa, ei tosin reseptillä saatavaa.

Vahva D-vitamiinilisä!

Inkivääritee/-juoma säännöllisesti.

Tehokas liikunta.

Hyvät harrastukset ja ystävät.

Levollinen yöuni. Tähän toki mieto nukahtamisapu purkista tilapäisesti.

Asennemuokkaus!

Ja erittäin tärkeä seikka on se, että hyväksyy sairautensa, sovittaa elämänsä sen vaatimusten mukaiseksi ja on kiitollinen siitä, ettei tuo vakava ja voimakkaasti invalidisoiva krooninen sairaus sentään johda kuolemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla