Fibromyalgia aiheuttaa piinaavaa kipua. Ranka- ja nivelkipujen ohella potilaat kärsivät univaikeuksista ja uupumuksesta. Kun hallitset kipuasi oikein, vältät lääkärikierteen ja turhat tutkimukset.

  1. Luo luottamuksellinen omalääkäri- tai hoitajasuhde. On tärkeää, että lääkäri tai hoitaja on selvillä kipujesi historiasta ja erilaisista kivunhallintakeinoista, että hän tuntee sinut.
  2. Älä epäröi pyytää apua psyykkisiin ongelmiin erikoistuneilta ammattilaisilta: psykiatreilta tai psykologeilta. Kipun aiheuttamasta masennuksesta tai uupumuksesta kärsii moni muukin.
  3. Hakeudu hyvissä ajoin kuntoukseen. Voit pyytää siihen lähetettä sinua hoitavalta lääkäriltä.
  4. Mene ryhmään: kysy terveyskeskuksestasi kuntoutus- ja keskusteluryhmistä. Kivun jakaminen helpottaa.
  5. Harjoittele itsesuggestiota. Joissakin tutkimuksissa on havaittu asenteella olevan vaikutusta fyysisiin tuntemuksiin. Keskitä ajatuksesi muuhun kuin kipuun, kuvittele itsesi johonkin miellyttävään mielenmaisemaan.
  6. Käy hierojalla ja hemmottelevissa hoidoissa. Mielihyvän lisäämisellä tiedetään olevan kipua helpottava vaikutus.
  7. Vältä stressiä. Älä päästä itseäsi kireään tilaan.
  8. Tanssi, pyöräile, ui. Pehmeät liikuntalajit auttavat kivun hallinnassa. Myös pilateksesta ja venyttelyistä voi olla apua.
  9. Suosi kipulääkkeenä parasetamolia. Sen on tiedetty suitsivan fibromyalgia-kipua tehokkaimmin. Tosin tavallisista kipulääkkeistä ei ole lopullista apua, sen sijaan tulehduskipulääkkeistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
  10. Vältä vuorotyötä. Säännöllinen elämänrytmi on kivun kanssa eläjälle hyväksi.

Lähde: Reumaliitto

PS. Keskustelupalstallemme on fibromyalgiasta monipuolista keskustelua. Tule mukaan!

 

Keskustele aiheesta

Katso Reumaliiton Nouse tuolista -video

Vierailija

Fibromyalgian oikea hoito - vältä turhat tutkimukset

Kyllä fibromyalgiaan on hoitoa, ei tosin reseptillä saatavaa. Vahva D-vitamiinilisä! Inkivääritee/-juoma säännöllisesti. Tehokas liikunta. Hyvät harrastukset ja ystävät. Levollinen yöuni. Tähän toki mieto nukahtamisapu purkista tilapäisesti. Asennemuokkaus! Ja erittäin tärkeä seikka on se, että hyväksyy sairautensa, sovittaa elämänsä sen vaatimusten mukaiseksi ja on kiitollinen siitä, ettei tuo vakava ja voimakkaasti invalidisoiva krooninen sairaus sentään johda kuolemaan.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju