Proteiini ei ole tärkeää pelkästään laihduttajalle tai ruokavalionsa tarkkailijalle, vaan sillä rakennetaan myös hyvä vastustuskyky.

Talviflunssien taas jyllätessä on elintärkeää muistaa proteiinin saanti.

Proteiinit luokitellaan energiaravintoaineiden lisäksi suojaravintoaineiksi, joilla on vaikutusta vastustuskyvylle.

– Flunssakausina puhutaan paljon vastustuskyvystä. Harva tulee ajatelleeksi, että myös riittävällä proteiininsaannilla on merkitystä hyvän vastustuskyvyn rakentumiselle. Proteiineista rakennetaan muun muassa elimistön vasta-aineita, ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen sanoo.

Proteiineilla on siis vitamiinien kaltaisia vaikutuksia elimistössä. Näin flunssa-aikaan on syytä huolehtia myös C-vitamiinin saannista.  Vaikka flunssaa se ei veisikään, joidenkin tutkimusten mukaan flunssaa voi lyhentää ja vastustuskykyä parantaa C-vitamiinin avulla.

”Varastoituu rasvaksi”

Monella on nyt vuodenvaihteessa mielessä myös laihdutus ja painontarkkailu.

Proteiinin osuuden kasvattaminen ruokavaliossa helpottaa myös painonhallintaa, Käkönen kertoo. Lihatalo HK Scanilla työskentelevä Käkönen muistuttaa kuitenkin, että liika on aina liikaa. 

– Ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön rasvaksi, Käkönen varoittaa HK:n tiedotteessa.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan nyrkkisääntö on, että proteiinia on hyvä syödä päivittäin yli 1 gramma painokiloa kohden ja 1,5 grammaa per painokilo on useimmille riittävä määrä.

Lue Patrik Borgin haastattelu liiallisen proteiinin haitoista etlehti.fistä täältä.