Proteiini ei ole tärkeää pelkästään laihduttajalle tai ruokavalionsa tarkkailijalle, vaan sillä rakennetaan myös hyvä vastustuskyky.

Talviflunssien taas jyllätessä on elintärkeää muistaa proteiinin saanti.

Proteiinit luokitellaan energiaravintoaineiden lisäksi suojaravintoaineiksi, joilla on vaikutusta vastustuskyvylle.

– Flunssakausina puhutaan paljon vastustuskyvystä. Harva tulee ajatelleeksi, että myös riittävällä proteiininsaannilla on merkitystä hyvän vastustuskyvyn rakentumiselle. Proteiineista rakennetaan muun muassa elimistön vasta-aineita, ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen sanoo.

Proteiineilla on siis vitamiinien kaltaisia vaikutuksia elimistössä. Näin flunssa-aikaan on syytä huolehtia myös C-vitamiinin saannista.  Vaikka flunssaa se ei veisikään, joidenkin tutkimusten mukaan flunssaa voi lyhentää ja vastustuskykyä parantaa C-vitamiinin avulla.

”Varastoituu rasvaksi”

Monella on nyt vuodenvaihteessa mielessä myös laihdutus ja painontarkkailu.

Proteiinin osuuden kasvattaminen ruokavaliossa helpottaa myös painonhallintaa, Käkönen kertoo. Lihatalo HK Scanilla työskentelevä Käkönen muistuttaa kuitenkin, että liika on aina liikaa. 

– Ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön rasvaksi, Käkönen varoittaa HK:n tiedotteessa.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan nyrkkisääntö on, että proteiinia on hyvä syödä päivittäin yli 1 gramma painokiloa kohden ja 1,5 grammaa per painokilo on useimmille riittävä määrä.

Lue Patrik Borgin haastattelu liiallisen proteiinin haitoista etlehti.fistä täältä.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: