Arja Sakki oli kuusi tuntia kestäneen operaa­tion ajan hereillä. Olo tuntui koko ajan turvalliselta.
Arja Sakki oli kuusi tuntia kestäneen operaa­tion ajan hereillä. Olo tuntui koko ajan turvalliselta.

Helsinkiläinen Arja Sakki, 63, on kärsinyt flimmereistä eli sydämen eteisvärinästä kuutisen vuotta.

"Viimeisen puolen vuoden aikana olen käynyt sairaalassa yli 20 kertaa, jotta sydämen rytmi on saatu kohdalleen sähköisesti lyhyessä nukutuksessa. Nyt toivun eteisvärinän katetriablaatiotoimenpiteestä.

Olin lääkärissä ihan muusta syystä ja mainitsin, että sydän jyskyttää kummallisesti. Hän määräsi minut heti tutkimuksiin ja flimmeri-diagnoosi tehtiin silloin. Oli vuosi 2009.

Kohtaukset alkoivat tulla yhä useam­min noin vuosi sitten lääkehoidosta huolimatta. Minä onneksi huomaan heti, kun kohtaus alkaa ja loppuu.

Joskus rytmi on kääntynyt itsestään, mutta monta kertaa olen joutunut lähtemään päivystykseen. Siellä rytmi on palautettu usein sähköisesti. Joskus se on kääntynyt itse. Yleensä olen päässyt toimenpiteen jälkeen kotiin. Toisinaan olen ollut tarkkailussa yön yli.

Rouva Flimmeri täällä

Viime kesä oli vaikea. Elokuussa sain lähetteen eteisvärinän katetriablaa­tioon Meilahden sairaalaan. 

Kohtauksia saattoi tulla yhden vuorokauden aikana kolmastikin. Jos flimmeri kesti useamman tunnin, lähdin päivystykseen. Lähetteeni katetriablaatioon oli kiireellinen, mutta en saanut kutsua toimenpiteeseen, vaikka kävin päivystyksessä flimmerin takia viiden kuukauden aikana yli 20 kertaa.

Taustaa: 135 000 suomalaista sairastaa flimmeriä – oletko riskiryhmässä?

Kuukausien odotus toimenpiteeseen tuntui turhauttavalta. Ilmoitin Meilahden sairaalaan, että olen valmis tulemaan vaikka peruutusajalle varttitunnissa. Soittoa ei kuulunut.

Odottaminen tuli tosi kalliiksi yhteiskunnallekin: kaikki ne kymmenet sairaalakeikat. Itsekin kärsin tilanteesta. Sairaalan henkilökunta tuli tutuksi ja esittelin itseni Rouva Flimmeriksi.

Vaivaako sydän? Tunnista oireet ajoissa

Iso porukka, pieni sydän

En lopettanut liikuntaharrastuksiani, mutta mahdollinen rytmihäiriökohtaus oli aina mielessä. Kun söin, toivoin, ettei kohtaus tulisi ainakaan kuuteen tuntiin, sillä niin pitkään pitää olla ravinnotta ennen mahdollista nukutusta.

Tammikuussa sain viimein kutsun katetriablaatioon, viisi kuukautta lähetteen saamisesta. Toimenpide kesti kuutisen tuntia ja olin hereillä, tosin sain kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä.

Olo oli turvallinen. Ajattelin kiitollisena, että näin iso porukka lääkäreitä ja hoitajia tarvitaan hoitamaan pientä sydäntäni. Olen saanut kaikkialla erittäin hyvää hoitoa. Nyt tilannetta seurataan.

Aika näyttää, miten toimenpide tepsi, mutta olen luottavainen. Se voidaan tehdä uudelleenkin, jos tilanne niin vaatii."

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto