Pitääkö vaihdevuosivaivoja hoitaa ja miten, voiko olla ilman hoitoja, onko hoito turvallista? Vaihdevuosiin liittyvät asiat on käytävä jokaisen kanssa huolellisesti läpi, mutta hoitojen valinta jää naisen omalle vastuulle.

Uusin tieto hormonihoidoista?
Viiden vuoden käyttö ei lisää esimerkiksi rintasyövän riskiä lainkaan. Kauemminkin käytettäessä riski nousee vain noin 7 promillea!

Kauanko oireet kestävät?

Vaihdevuodet tulevat ikävuosina 40–60 keskimäärin 50–51-vuotiaina. Vielä 70-vuotiaillakin voi olla oireita. Pahimpana koetaan hikoilu, kuumat aallot. Muita oireita ovat masentuneisuus, alakulo ja väsymys, ärtymys ja seksuaalinen haluttomuus.

Milloin hormonikorvaushoitoa?

Liikunta ja vireä ote elämään ovat hyväksi, samoin kevyt, monipuolinen ravinto. Alkoholia voi käyttää vähän. Tupakka on paha myrkky aina, se nakertaa estrogeenin hyötyjä.

Vaikeissa vaihdevuosioireissa hormonikorvaushoito on paras. Jos kohtu on tallella, sitä on suojeltava keltarauhashormonilla, joka estää kohdun limakalvon kasvua. Lopettaminen pitää tehdä pikkuhiljaa kokeilemalla.

Hormonihoidoissa hyvä vaihtoehto on annostella estrogeeni ihon kautta geelinä tai laastarista. Jos kohtu on tallella, nainen tarvitsee myös keltarauhashormonikierukan.

Esteitä hormonihoidolle ovat muun muassa rinta- ja kohtusyöpä sekä tuore veritulppa ja hankala sydänvika tai verenpainetauti.

Miten voi estää limakalvojen kuivumista?
Emätinpuikoilla. Estrogeenipuikkojen avulla emättimeen rakentuu pehmeä ja kostuva solukerros, joka suojaa emätin- ja virtsatie­tulehduksilta ja parantaa pidätyskykyä.

Mitä pitää tietää luontaistuotteista?
Niitä ei pidä koskaan ostaa internetistä, vaan aina apteekista tai luontaistuotekaupasta. Luontaistuotteilla ja ravintolisillä voi olla hankalia yhteisvaikutuksia muiden käytössä olevien lääkkeiden kanssa. Siksi niistä kannattaa keskustella lääkärin kanssa.

Kysymyksiin vastasi gynekologi Pirkko Brusila

Vierailija

Kysymyksiä ja vastauksia vaihdevuosista

Apua, apua, kertokaahan, miksi ihmeessä hikoilen aivan valtavasti nimenomaan kasvoista, myös talvella!?? Minulle on laitettu hormoni-kierukka vaihdevuosien takia, ja se onkin vähentänyt huomattavasti vuotoa. Käytän myös hormoni-laastareita muihin oireisiin. Mutta tuo kamala hikoilu ei vaan vähene, vaan kasvoni ovat aivan märät "ihmisten ilmoilla"! Onko enää kyse lainkaan vaihdevuosista, vai voisiko hikoilu johtua esim. diabeteksesta, jos se on nyt iskenyt kimppuuni? Kilpirauhasen vajaatoimintaa...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto