Pohjanmaalla pyristellään irti laitoshoidosta. Kun ikää tulee 75 vuotta, terveydenhuolto lähtee kotikäynnille arvioimaan, miten kotona pärjäillään.

Kuntayhtymä Kaksineuvoinen vastaa Kauhavan, Lappajärven ja Evijärven perusterveydenhuollosta. Vuosi sitten syksyllä jäsenkunnat miettivät tosissaan, pitäisikö koko perusterveydenhuolto ulkoistaa Attendolle.

Kunnanisillä oli suuri kiusaus tarttua tarjoukseen ja saada muutama vuosi terveydenhuoltoa kiinteään hintaan.

Lopulta kuntayhtymä päätyi siihen, että paras lopputulos syntyy, kun säästöt haetaan itse. Päätöstä helpottivat Kaksineuvoisen uudet vastuunkantajat, johtava ylilääkäri Arja Lassila ja vanhustyön johtaja Kati Mäkelä.

Kummatkin ovat sitä sukupolvea, joka ei usko enää sokeasti laitospaikkoihin ja kiinteistöihin.

– Laitos vie ikääntyviltä elämänhallinnan. Laitos koetaan turvalliseksi, vaikka tosiasiassa terveys ja toimintakyky säilyvät paremmin tutussa kotiympäristössä. Tutkimusten mukaan laitoksissa jopa kaadutaan enemmän kuin kotona, Kati Mäkelä muistuttaa.

Mäkelä on opiskellut kotihoitajien esimieheksi, geronomiksi ja viimeksi terveystieteen maisteriksi. Kuntayhtymä Kaksineuvoiseen hän haki, kun ”Härmässä tuntui olevan tekemisen meininki”.

Varhainen tuki ratkaisee

Kaksineuvoisen alueella laitoshoitoa puretaan ja sosiaali- ja terveystyötä yhdistetään. Ikäneuvolasta muistihoitaja, geronomi, kuntoutushoitaja ja sairaanhoitaja vierailevat kaikkien 75 vuotta täyttävien kotona ja arvioivat, miten arki sujuu ja kotona pärjäillään.

– Kotiin annettava varhainen tuki on ollut lapsen kengissä. Myös kotihoidon yöpartio on kehittelyn alla, Mäkelä kertoo. Kaksineuvoisen kotihoito työllistää jo satakunta ihmistä.

Kaksineuvoisessa tavoite on, että kaikki vanhustyön laitospaikat korvataan tehostetulla palveluasumisella.

– Makuuttamisen kulttuurilla emme voi enää jatkaa. Tärkeintä on, että ihmiset saavat hallita elämäänsä joko kotona tai kodinomaisessa palveluasunnossa.

Pariskunnat pärjäävät paremmin kuin yksinasuvat

Mäkelän mukaan ikääntyvät pariskunnat pärjäilevät kotona aika hyvin. Sen sijaan leskeytyminen on suuri kriisi.

– Vaikka elinikä nousee, raihnaisten vuosien määrä ei nouse samaa vauhtia. Suuremmat kotihoidon tarpeet alkavat yleensä 83–84-vuotiaana. Suurella osalla eläkeläisistä on nykyään työeläke ja valtava tahto pitää itsensä kunnossa. Ikäihmisten liikuttamisessa riittäisi tekemistä myös yksityisyrittäjille, Mäkelä sanoo.

Myös johtava ylilääkäri Arja Lassila uskoo, että parempi terveydenhuolto voi syntyä vähemmillä seinillä ja laitospaikoilla.

– On pikkuhiljaa ymmärretty, että kysymys on pikemmin koulutetun henkilökunnan saatavuudesta, henkilöstöresurssien kohdentamisesta ja palveluketjusta, siitä miten toimiva terveydenhuolto järjestetään vähemmällä määrällä taloja, Lassila sanoo.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto