Viiltävä pääkipu kiusaa ET:n lukijaa. Voiko syynä olla lihasjumi? Auttaisiko hieronta tai liikunta? Fysioterapeutti vastaa.

Kärsin pääkivusta. Välillä oikein silmiä viiltää se kipu, toisinaan sitä taas ei ole. Olen 57-vuotias nainen ja teen toimistotyötä. Olen käynyt hierojalla, joka aina sanoo: jumissa on ja kireä. Johtuuko pääkipuni lihasjumista? Mikä siellä on jumissa? Miten hieronta voi auttaa? Entä liikunta? Uiminen sai niskat entisestään kipeämmäksi.

– Eila

Fysioterapeutti Marianne Kyrklund vastaa:

Kun istutaan pitkään työpöydän ääressä, ranka pyrkii painumaan kumaraan ja hartiat sekä pää työntymään eteenpäin. Oireina ovat usein päänsärky, niskakipu ja hartiajomotus.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Niska- ja hartiaseudun ongelmakierre alkaa usein siten, että pinnalliset lihakset yrittävät tehdä sitä lihastyötä, joka kuuluu syvemmällä oleville, heikoille kaularangan tukilihaksille. Pinnalliset kaulan ja hartiaseudun lihakset väsyvät staattisesta lihastyöstä ja kärsivät heikentyneestä verenkierrosta, josta seuraa kipu. Hieronta rentouttaa lihaksia ja parantaa aineenvaihduntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaivoja voi ehkäistä ennalta, kun huomioi työ-asennot ja tekee taukojumppaa, joka vilkastuttaa verenkiertoa: olkapäiden pyörittämistä, hartioiden ravistelua ja pään kiertoliikkeitä.

Kaulan syvien lihasten kuntoa voit parantaa voimaharjoituksella: Istu ryhdikkäänä tuolilla, aseta toisen käden sormenpäät otsalle ja jännitä päätä sormia vastaan pari kolme sekuntia. Rentouta ja toista muutaman kerran.

Rintauinti usein pahentaa niskan ja hartioiden jännitystä. Selin makuulla, lämpimässä vedessä kelluminen voi sen sijaan rentouttaa lihakset mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla