Nykyisin olen riippuvainen vain avokadoista, väittää Mick Jagger, 71. Ikämiehen rutiineista löytyy hyvänolon eväitä sinullekin.

Rollarien keulakuvan, Mick Jaggerin, voimat ovat palanneet. Naisystävä L´wren Scottin keväinen kuolema masensi ja veti ikämiehen syvälle omiin oloihinsa, mutta kuntoilua ja terveitä elämäntapojaan hän ei hylännyt. Pikemminkin päinvastoin.

Tuoreessa Billboard-lehden haastattelussa hän kertoo olevansa jo varsin hyvin raiteillaan.

Syytä onkin, sillä Rolling Stonesin maailmankiertue jatkuu loka–marraskuussa Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Keskiverto shown aikana Jaggerin on todettu juoksevan ympäri lavaa noin 15 kilometriä.

Isän malli

Hoikan kimmoisasta olemuksestaan Mick on julkisuudessa kiitellyt Joe-isältään saamiaan geenejä. Ja varsinkin asennetta. Voimistelunopettajana työskennellyt isä pisti poikansakin treenaamaan takapihalla ennen kuin päästi tämän bändiharkkoihin.

Paljon muutakin nykyisen, ällistyttävän hyvän kunnon rakennusaineiksi on tietysti tarvittu.

– Kun vuosikymmeniä sitten hylkäsin huumeet, tajusin, että minulle jää silti  ne tärkeimmät: seksi ja rock´n roll, hän on sanonut.

Jaggerilla on seitsemän lasta neljän eri naisen kanssa. Lapsenlapsia on viisi ja heille – toisin kuin omille lapsilleen – Mick-pappa on vuosien karttuessa pyrkinyt olemaan kohtuullisen läsnäoleva.

Pilatesta ja pyöräilyä

– Alkoholia nautin yhä vähemmän ja entistä harvemmin. Se on pahuksen väsyttävä ja kuormittava tuote, tietää Mick.

Hän käyttää rentoutuakseen parempia keinoja, erityisesti joogaa ja pilatesta.
Muita lempilajeja ovat päivittäinen uinti tai pyöräily.

Kuuloaan Mick varjellut räätälöidyillä korvatulpilla jo ennen kuin ne tulivat yleisesti muotiin.

Pasta, avokado ja ginseng

Konserttipäivien rutiineihin kuuluu reilu pasta-annos neljä tuntia ennen lavalle nousua.

Hiilihydraatteja hän ei välttele muutenkaan, koska ne antavat voimaa treenamiseen. Sokeri ja valkoinen vehnäjauho ovat kuitenkin pannassa. Punaisen lihan Mick on korvannut jo pitkään kanalla, kalalla ja pavuilla.

Avokadoista hän on kertonut olevansa suorastaan riippuvainen. Hän uskoo myös ginsengin voimaan.

Kaviaarivoidetta kasvoille

Mick Jager tietää, että ihon huolellinen puhdistus on yhtä tärkeää kuin riittävä uni. Luottotuotteena on kaviaarivoidetta.

Hiustenhoidosta hän on oppinut ainakin sen, että värjätä pitää niin usein, ettei juurikasvu pistä fanien silmään.

Työn alla Elvis

Ajankohtainen ja ahkera Mick Jagger on myös musiikkiin liittyvien elokuvien tuottajana.

USA:ssa juuri ensi-iltansa saanut  Get on Up on soulin kummisedän, James Brownin tarina. Nimiosassa on Chadwick Boseman

Parhaillaan Jagger etsii pääosan esittäjää tulevaan Elviksen tarinaan, Last Train to Memphis. Ohjaajalegenda Martin Scorsesen kanssa hän valmistelee 1970-luvulle sijoittuvaa elokuvaa Rock´n Roll Drama.

Vierivä kivi ei siis todellakaan jouda sammaloitumaan.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju