Mies, tiedätkö milloin luusi alkavat hapertua? Kannattaa tunnistaa riskitekijät ajoissa. Sillä joka viides 50 vuotta täyttänyt saa osteoporoottisen murtuman.

”Jos ei nuorena ­hankkinut vahvoja luita, niistä on turha enää ­vanhemmalla iällä haaveilla.” Pitääkö tämä sanonta paikkansa?

Ei pidä. Luun vahvuutta voi petrata myös vanhemmalla iällä, vaikka luumassa rakennetaan nuoruudessa. Etenkin liikunta vahvistaa ikääntyneen luuta – niin miehen kuin naisenkin. Luukudos uusiutuu koko elämän ajan, joten sen vahvuuteen voi aina vaikuttaa elintavoilla.

Missä iässä miehen luut alkavat hapertua?

Luun määrä kasvaa miehillä 20–30 ikävuoteen saakka, säilyy melko muuttumattomana viisikymppiseksi asti ja alkaa sitten hiljalleen vähentyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Miehen luukudoksen hapertuminen on vähäisempää kuin naisilla: nainen menettää ikääntyessään hohkaluustaan puolet, mies kolmanneksen. Kuoriluuaineksesta naiselta katoaa 30 prosenttia ja mieheltä 20 prosenttia.

Mistä miehen osteoporoosissa on kyse?

Osteoporoosissa luun lujuus heikentyy ja luunmurtumien vaara kasvaa. Murtumariski on suoraan suhteessa luuntiheyden laskuun.

Miehen luustoa haurastuttavat muun muassa perimä, tupakointi, testosteronivaje, eturauhassyövän hoito ja monet krooniset sairaudet ja lääkkeet, kuten kortisoni.

Ehkäiseekö kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä ­saanti myös miehen osteoporoosia?

Kyllä vain. Kalsium hidastaa luumassan vähenemistä ja saattaa myös pienentää nikamamurtuman uusiutumisriskiä.
Kalsiumia saa parhaiten maitotuotteista ja kalasta. Jos maito ei maistu, 800 milligramman päivittäinen kalsiumlisä on tarpeen.

On myös tärkeää pitää huolta riittävästä D-vitamiinin saannista. D-vitamiini mahdollistaa kalsiumin ja fosfaatin imeytymisen luustoon ja turvaa siten luuston tärkeiden rakennusaineiden saannin.

Osteoporoottisten murtumien vaara vähenee selvästi, kun D-vitamiinitasot ovat miehelläkin kohdillaan. Alle kuusikymppisille suositeltu päiväannos D-vitamiinilisää on 10 mikrogrammaa ja yli 60-vuotiaille 20 mikrogrammaa.

Ruuista D-vitamiinia saa parhaiten rasvaisesta kalasta, margariineista ja munasta. Iho muodostaa kesäisin D-­vitamiinia auringonvalosta.

Naapurinmies käyttää K-vitamiinilisää ehkäistäkseen osteoporoosia. Pitäisikö minunkin?

Ei pidä. Aikuisen elimistö valmistaa tarvitsemansa K-vitamiinin itse. Vitamiinilisän tehosta ei ole näyttöä osteoporoosin ehkäisyssä tai hoidossa.

Mikä olisi miehelle käypää luuliikuntaa?

Liikunta vahvistaa luita kaikenikäisillä, mutta eläkeläiselle se on suoranainen luusuoja. Liikunta parantaa lihasten kuntoa ja petraa tasapainoa. Näin se suojaa kaatumisten aiheuttamilta murtumilta.

Älä stressaa lajista. Tärkeintä on, että liikut päivittäin. Jos haluat harrastaa luita tärisyttävää liikuntaa, sopivia lajeja ovat erilaiset mailapelit, jumppa ja tanssi.

Onko ikämiehen marssittava lääkäriin, jos ­epäilee kaatuessaan saaneensa vaikkapa vain hius­murtuman?

Ehdottomasti! Osteoporoosi antaa ensimerkkinsä usein vasta murtuman sattuessa. Kyse voi olla osteoporoottisesta murtumasta varsinkin silloin, jos kaatuminen kipeyttää lonkan, lantion, lannerangan, olan tai ranteen.

Osteoporoosi löytyy DXA-luuntiheysmittauksessa. Mittauksia tehdään myös yksityisesti, joten voit hakeutua sellaiseen varmuuden vuoksi. 

Milloin on luulääkkeiden vuoro?

Lääkehoito kannattaa aloittaa viimeistään silloin, kun luuhun on tullut osteoporoottinen murtuma.

Osteoporoosin peruslääkkeitä ovat bisfosfonaatit. Tähän lääkeryhmään kuuluu useita lääkkeitä, jotka sitoutuvat hanakasti luuhun ja estävät luuta hajottavien solujen toimintaa. Yhdellä lääkkeistä on uudisluuta muodostavia ominaisuuksia.

Osteoporoosilääkkeillä on sivuvaikutuksensa. Tavallisimpia haittoja ovat ruokatorven ja mahan ärsytys­­oireet.

Asiantuntijana Fimean lääketurva- ja informaatioyksikön päällikkö ja osteoporoosin Käypä hoito -työryhmän puheen­johtaja Leo Niskanen.

Lähteet: Osteoporoosin Käypä hoito -suositus,  www.kaypahoito.fi ja Luuliitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla