Moni on listannut kasan reissuja, joita haluaa tehdä eläessään. Mutta elämä on paljon muutakin kuin matkaamista. Tässä sata asiaa, jotka pitäisi tehdä ennen kuin täyttää 75 vuotta.

  1. Käydä Kuubassa ja tanssia salsaa siellä.
  2. Matkustaa junalla Siperian läpi.
  3. Nähdä Niagaran putoukset Kanadassa tai Yhdysvalloissa.
  4. Vierailla edes yhdessä kehitysmaassa.
  5. Vaeltaa Lapissa.
  6. Käydä kansallispuistossa.
  7. Asua vähintään kuukausi ulkomailla ja elää arkea vieraassa kaupungissa.
  8. Tehdä Niilin-risteily ja nähdä pyramidit ainakin ulkopäin.
  9. Vierailla menetetyssä Karjalassa.
  10. Uida Jäämeressä.
  11. Nähdä Ronchampin kappeli eli Chapelle Notre Dame du Haut.
  12. Käydä Hollywood-kukkulalla Los Angelesissa ja muissa Kalifornian must-paikoissa.
  13. Tehdä polkupyörämatka Euroopassa hyvässä seurassa.
  14. Uida Orinoco-joessa Venezuelassa.
  15. Tehdä moottoripyöräretki.
  16. Nähdä New York.
  17. Matkustaa ykkösluokassa lentokoneessa tai muussa liikennevälineessä.
  18. Ajaa pituussuunnassa läpi Suomen.
  19. Yöpyä makuupussissa tähtitaivaan alla.
  20. Tehdä nostalgiamatka johonkin nuoruuden kohteeseen.
  21. Lähteä vielä kerran jätkien kanssa veneretkelle.

    Hemmottelua ja suuria tunteita

  22. Nähdä auringonnousu kaikkina vuodenaikoina.
  23. Käydä pesijällä yleisessä saunassa.
  24. Lojua uima-altaalla koko viikon.
  25. Itkeä mykkyrällä.
  26. Käydä intialaisessa päähieronnassa.
  27. Viettää kokonainen pyjamapäivä ilman, että päivään liittyy kipeyttä.
  28. Ostaa Minna Parikan suunnittelemat korkokengät.
  29. Teettää villakangaspuku räätälillä.
  30. Maistaa raakasuklaata.
  31. Nauraa kuollakseen.
  32. Tehdä jotain noloa, kuten kyykkypissata auton vieressä vilkasliikenteisellä tiellä.
  33. Valvoa koko yö.
  34. Käydä lavatansseissa.
  35. Mennä muistitestiin.
  36. Käydä kampaajalla ”vain pesettämässä hiuksensa”.
  37. Päästä muuttumisleikkiin.
  38. Juoda samppanjaa arkena, ilman mitään suurta syytä.
  39. Yöpyä hotellin sviitissä.
  40. Lukea aamulla ensimmäiseksi runo.
  41. Ostaa lempikukkia ihan vain huvikseen.
  42. Huutaa täysillä luonnossa.
  43. Ostaa unelmiensa hattu.
  44. Käydä koti viimeinkin läpi tavarat ja paperit setvien.
  45. Meditoida tai osallistua hiljaisuuden retriittiin. 

    Uuden oppimista

  46. Tehdä pidemmän aikaa, vaikkapa puoli vuotta kaikessa rauhassa jotain luovaa, esimerkiksi käsitöitä.
  47. Aloittaa jokin vapaaehtoistyö.
  48. Kävellä viikko tiettömillä teillä.
  49. Tehdä vihta, karjalanpiirakka tai muuta perinteistä.
  50. Laulaa omalla luojanluomalla äänellään.
  51. Mennä metsään.
  52. Hakea töitä.
  53. Tehdä testamentti.
  54. Muuttaa helpompaan asumismuotoon.
  55. Opiskella yksi uusi vieras kieli koulussa opittujen lisäksi – vähintään televisiosta.
  56. Voittaa vesikauhu ja oppia uimaan oikealla tekniikalla.
  57. Opetella sienestämään ja laittamaan sieniruokia.
  58. Lajitella valokuvat albumeihin.
  59. Juosta.
  60. Käydä kalassa.
  61. Opetella luistelemaan.
  62. Hankkia laulunopettaja.
  63. Opetella tanssimaan argentiinalaista tangoa paikallisen opettajan johdolla.
  64. Oppia punomaan köydestä merihenkisiä koriste- ja käyttöesineitä.
  65. Piirtää kukkanen.
  66. Opetella tekemään italialaista tai muun vieraan maan ruokaa.
  67. Lahjoittaa ja myydä pois ylimääräiset tavarat.
  68. Ottaa haltuun sosiaalinen media.
  69. Kirjautua ET-lehden verkkosivuille.
  70. Osata olla vain.

    Kulttuurin kokemista

  71. Kokea Karita Mattilan esitys livenä.
  72. Nähdä jonkun venäläisryhmän balettiesitys, kuten Joutsenlampi.
  73. Käydä yksin elokuvissa ja nauttia samalla lempiherkkujaan.
  74. Käydä Keski-Suomen ilmailumuseossa koeistumassa Messerschmitt-hävittäjä.
  75. Käydä painiottelussa, kuten Mannin matseissa Peräseinäjoella.
  76. Lukea Volter Kilven Alastalon salissa ja James Joycen Odysseus.

     Ihmissuhteiden vaalimista

  77. Nähdä lapsiensa kasvavan sekä pärjäävän tässä elämässä.
  78. Sanoa läheiselleen ääneen: "Olet hieno ihminen".
  79. Järjestää lapsille juhlat ex-tempore.
  80. Järjestää jollekin yllätys, kuten matka, hemmotteluhetki tai muu yllättävä juttu. 
  81. Tehdä itse itselleen täydellisen omannäköiset synttärijuhlat.
  82. Miettiä, mitä sanoisi läheisilleen, jos tietäisi elävänsä enää yhden päivän, ja sitten sanoa se.
  83. Ottaa yhteyttä ensirakkauteen.
  84. Harrastaa seksiä hississä, metsässä tai ravintolan vessassa.
  85. Tunnistaa uusi tunne itsessäsi ja kertoa se jollekin.
  86. Luopua jostakin tärkeästä asiasta toisen vuoksi.
  87. Kertoa lapsuudestasi jotain uutta läheisillesi.
  88. Nauttia täysin siemauksin omasta seurastaan ja vain siitä.
  89. Pitää puhe rakkaan ihmisen kunniaksi.
  90. Tutustua toisesta kulttuurista kotoisin olevaan ihmiseen.
  91. Ottaa yhteyttä henkilöön, jota on äänestänyt tai aikoo äänestää.
  92. Antaa kiittävää palautetta  kaupassa, liikennevälineessä, terveyskeskuksessa tai kirjastossa.
  93. Halata tuntematonta ihmistä, jota ihailee.
  94. Selvittää, mistä äidin suku itse asiassa on peräisin.
  95. Tavata kouluaikaisia ystäviä, mutta ei luokkajuhlissa.
  96. Hymyillä peilikuvalle leveästi.
  97. Kannustaa itseään oikein kunnolla.
  98. Retkahtaa ja parantaa tapansa.
  99. Hyväksyä itsensä ja rakastaa.
  100. Huutaa julkisella paikalla: Olen elänyt niin paljon enemmän kuin te yhteensä!

Mikä asia tai mitkä asiat puuttuvat tältä listalta? Kerro omat suosikkisi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.

Kriisin voi laukaista onnettomuus, äkillinen sairastuminen tai läheisen kuolema. Kriisin käsittelyn neljä vaihetta tulee työstää läpi ennen kuin elämää voi jatkaa.

Kyllä se siitä. Elämä kantaa. Muista positiivinen asenne. Kannustuslauseet eivät auta, kun elämältä katoaa pohja ja horisontti.

Toipuminen lähtee siitä, että hyväksyy pikkuhiljaa uuden järkyttävän todellisuuden. Psykologian kielellä puhutaan traumaattisen kriisin työstämisestä.

Tyypillisiä traumaattisen kriisin laukaisijoita ovat onnettomuudet, läheisen kuolema tai äkillinen sairastuminen. Kriisin käsittelyssä on neljä vaihetta: sokki, reaktio, työstäminen ja uudelleensuuntautuminen.

1. Ensin tulee sokki

Traumaattisen kriisin sokkivaiheessa tietoisuus ja huomiokyky kaventuvat, todellisuudentaju horjuu. Tavallisia oireita ovat vetäytyminen, yliaktiivisuus, tapahtuman kieltäminen ja paniikkituntemukset.

Sokki on mielen aikalisä tilanteessa, jossa on mahdotonta käsitellä kaikkea uutta.

2. Reaktiovaihe valmistaa tulevaan

Reaktiovaiheessa traumaattinen kokemus tunkeutuu jatkuvasti mieleen. Ihminen yrittää päästä kärryille, miksi ja miten kaikki tapahtui.

Muutoksen täydellinen kieltäminen vähenee, ja tunteet heräävät. Prosessi sisältää usein ahdistuneisuutta, masennusta, itkuisuutta ja univaikeuksia.

3. Työstäminen on kovaa työtä

Työstämisvaiheessa ihminen alkaa rakentaa kielellistä kertomusta kokemastaan. Keskeiseksi kysymykseksi nousee, miten tästä selviää. Kun työstämisvaihe etenee, keskittyminen tapahtuneeseen ja menneeseen elämään vähenee. Trauma alkaa hellittää.

Jos kriisireaktio lukkiintuu, tarvitaan ammattiapua.

4. Elämä kantaa sittenkin

Traumaattisen kriisin loppusuoralla ihminen alkaa pelata uusilla korteillaan ja elämä voittaa.

Elämä ei ole ennallaan, mutta joiltain osin se voi olla jopa todempaa, täydempää ja parempaa kuin ennen.

Traumaattisen kriisin työstäminen on tuottanut uudenlaisen luottamuksen. Elämä on arvaamaton, mutta elämisen arvoinen.

Lähde: Suomen mielenterveysseura

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.