Arkista ahdistusta voi vähentää pienillä keinoilla. Jos tunne alkaa hallita elämää, käynti lääkärissä kannattaa.

Syö terveellisesti

Sokeri, valkoinen leipä ja muut nopeat hiilihydraatit laskevat monilla aterian jälkeen veren sokeripitoisuuden liian matalaksi, jolloin ahdistus iskee. Terveellinen, runsaasti vihanneksia ja sopivasti proteiinia sisältävä ruokavalio pitää mielen tyynempänä.

Tehokas pikalääke on rauhallinen palleahengitys.

Opettele oikea hengitys

Ahdistuksen iskiessä hengitys muuttuu usein pinnalliseksi ja pallealihas jännittyy, jolloin olo pahenee. Tehokas pikalääke on rauhallinen palleahengitys, jossa vatsa nousee ja laskee kunnolla hengityksen tahdissa. Kannattaa opetella erikseen myös lihasten rentouttamisharjoituksia.

Vähennä kahvia ja tupakkaa

Ahdistus voimistuu monella jo 100 mg:n päivittäisestä kofeiiniannoksesta. Sen verran saa 1–2 kupillisesta kahvia. Kofeiini voi laukaista jopa paniikkikohtauksia. Myös tupakoinnin lopettaminen tai reipas vähentäminen lievittää ahdistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kofeiini voi laukaista jopa paniikkikohtauksia.

Muista ilonaiheet

Ahdistuneena pikahelpotukset, kuten liiallinen somen selailu tai alkoholi houkuttavat, ja aidosti iloa ja voimaa tuottavat pienet asiat unohtuvat helposti. Kirjoita ylös, mistä oma tasapainoinen mielihyvävarastosi koostuu, ja laita lista esille pahan päivän varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Varaa hetki huolille

Ahdistavien ajatusten jatkuva murehtiminen pahentaa oloa, mutta toisaalta vältellyt huolet pulpahtavat varmuudella takaisin mieleen. Päivittäinen lyhyt huolihetki toimii parhaiten. Jos murheet piinaavat muulloin, kirjoita ne ylös ja palaa niihin, kun on taas sen aika.

Päivittäinen lyhyt huolihetki toimii parhaiten.

Ota keho haltuun

Sydän tykyttää, hikoiluttaa ja etoo. Liikunta auttaa purkamaan ahdistuneen kehon hälytystilaa. Tärkeintä on säännöllisyys: jo puoli tuntia vaikkapa reipasta kävelyä joka päivä lievittää ahdistuksen fyysisiä oireita.

Lähde: mielenterveystalo.fi, terveyskirjasto.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 17/20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla