Vaivaako stressi? Koetko huolta läheisistäsi tai omasta terveydestäsi? Varaa kymmenen minuuttia ja olosi kevenee huomattavasti.

Stressinhallinnan ammattilaisen Mia Jokinivan mukaan yksinkertaisin rentoutusharjoitus on se, että tekee päivittäin sitä, mitä huvittaa. Jotkut tarvitsevat kuitenkin palautumiseen ohjattuja menetelmiä.

Lue myös Mian haastattelu: ”Ei koskaan palautumistilassa” – ethän ole ajanut itseäsi tähän kierteeseen?

Uudessa kirjassaan Stressin luomuhoito hän tarjoilee muun muassa keskittymis-, meditaatio-, jooga- ja hengitysharjoituksia.

Hengitykseen keskittyvää C-asento-harjoitusta hän suosittelee erityisesti iäkkäämpien stressin purkamiseen. Katso ohjeet alla tähän helppoon stressinlievittäjään.

C-kirjain selinmakuulla

  • Elimillinen vaikutus: Vatsalihakset, kylkiluiden välilihakset ja sidekudos kyljissä venyvät. Keuhkot saavat lisätilaa. Selkärangan ja sisäelimien aineenvaihdunta kiihtyy.
  • Vaikutus mieleen: Ahdistus helpottaa. Rauhantuntemukset lisääntyvät.
  • Liikkeen estää: Jäätynyt olkapää, tulehtunut supraspinatus-jänne olkapäässä. Tee tällöin asento kädet vartalon vierellä.
  • Stressin tuoma vaiva: Levottomuus, hengitysongelmat ja ruoansulatusvaivat

Tee näin:

  1. Asetu selinmakuulle. Siirrä ensin jalat oikealle maton ulkopuolelle. Nosta vasen jalka oikean päälle.
  2. Siirrä ylävartalo samaan suuntaan kuin jalat, kunnes kyljen alueella tuntuu miellyttävä venytys.
  3. Huomaa että venytyksen tuntu voi olla alkuun hyvin lievä. Tuntemukset voimistuvat asennon keston kasvaessa.
  4. Käännä pää mukaan jalkojen ja ylävartalon suuntaan.
  5. Viivy asennossa viisi minuuttia rauhallisesti hengittäen.
  6. Poistu asennosta hitaasti selinmakuulle, vapauta kädet ja jalat. Toista toiselle puolelle.

Katso, mitä ruumiissasi tapahtuu, kun stressaat

Lähde: Mia Jokiniva: Stressin luomuhoito – Täsmätekniikat hengähdyshetkiin, Gummerus 2015

Mielenkiintoista! Työstressi masentaa vielä eläkkeelläkin

Vierailija

Ahdistaako? Helpota oloasi yhdellä helpolla liikkeellä

VARMASTI TUO NUORELLE VÄESTÖLLE OK ! TYÖKYVYTTÖMYYS ELÄKELÄISENÄ LAITAN LENKKIKENGÄT JALKAAN JA LÄHDEN ITÄ-HELSINGIN METSÄ JA RANTATIET, TAI VAIN TIEN VARTTA KÄVELEE. SATOI PAISTOI TAI PAUKKUI PAKKANEN TAI LUMI TUISKUI. YSIN ASUVALLE KUN SEINÄT EIVÄT PUHU JA ULOS LÄHTÖ ON AINA PALATESSA PALKITSEVAA. TULEE LAADUKAAT YÖ UNET PUTKEEN JA ENNENKAIKKEA MIELI KOHENEE.KYLLÄ MINUSTA SANOTAAN; TIA OLET NEUROOTINEN KÄVELIJÄ YMM.JUURI NE JOTKA KATKONAISET YÖ -UNENSA VIETTÄVÄT JA MIELELLÄÄN KULUTTAVAT...
Lue kommentti

Mikä flunssajuoma maistuu hyvältä vielä viidennen mukillisen jälkeen? Testasimme.

Flunssassa on syytä juoda paljon, sillä ruoka ei maistu ja kuume lisää nesteen tarvetta.  ET:n toimitus testasi, miltä erilaiset flunssajuomat maistuvat. Löysimme uusia yllätyssuosikkeja!

1. Syystäkin klassikko: Teetä ja sitruunaa 

Moni kaipasi makeutukseksi sokeria tai maitoa ja hunajaa, mutta sitruunan ja teen sekoitusta pidettiin yleisesti raikkaan makuisena. Klassikkojuomaa jaksaa juoda useita mukillisia.

”Sitruuna maistuu mukavasti.”
”Toi mieleen lapsuuden. ”

2. Helppo juotava: Para-hot

Pussillinen jauhetta sekoitetaan kuumaan veteen ja saadaan mustaherukan makuinen juoma, jossa on 500 milligrammaa parasetamolia. Juoman makua pidettiin parempana kuin hajua.

”Mieto, hyvä maku.”
”Voisi juoda hyvin vaikka litran”.

3. Lapsuuden trauma: Sipulimaito

Maidossa kiehautettu sipuli herätti raadissa tunteita jo etukäteen. Jotkut tyytyivät vain haistamaan, ja osalle riitti kertamaistiainen.

”Ihan kuin suolatonta kalakeittoa.”
”Yäk! Maistuu lapsuudelle!”

4. Mielipiteiden jakaja: Finrexin

Vanha tuttu asperiini on eukalyptukselta ja mentholilta maistuvan juoman vaikuttava aine. Raati piti tuoksusta, sitä oli hyvä hengittää. Puolet tykkäsi mausta, puolet ei.

”Mieto, terveellinen maku.”
”Eukalyptys tekee hyvää kurkulle.”

5. Yllätyssuosikki: Kokis ja inkivääri

Kiinasta lähtöisin oleva flunssajuoma syntyy, kun Coca-Colaa ja tuoretta raastettua inkivääriä keitetään 10 minuuttia. Inkivääri toi ”tehoa” ja aukaisi hengityksen.

”Loistava makuyhdistelmä!”
”Tilkka rommia voisi tehdä tästä vielä parempaa.”

6. Parantavaa makua: Echinaforce

Kuuman veden joukkoon sekoitettu Echinaforce maistui yhden mielestä pihanurmikolta ja toisen mielestä parantavalta. Moni olisi mieluummin nauttinut tipat sellaisenaan.

”Tarpeeksi pahaa, tuntuu lääkitsevän.”

Aika eläkeiästä eteenpäin on merkittävä elämänvaihe. Seniorikouluttaja ja psykoterapeutti Marjatta Grahn kertoo, miten siihen voi valmistautua.

1. Etsi itsellesi esikuvia

Kiinnostu vanhemmista ihmisistä. Katsele ympärillesi. Mikä vanhoissa koskettaa sinua? Entä mitä toivot, että sinusta välittyisi niille, jotka sinut näkevät?

Ala kuvitella ja suunnitella omaa vanhenemistasi. Minkälainen vanha ihminen haluat olla?

2. Seuraa aikaasi

Kun pidät itsesi ajan tasalla, et syrjäänny. Lue lehtiä, seuraa uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Voit myös osallistua keskusteluihin nuorempien kanssa – siten pääset perille tämän hetken puheenaiheista.

3. Etsi sanoja itsellesi

On tärkeää lukea kirjoja, jotka sanottavat omia kokemuksiasi. Silloin et jää niiden kanssa yksin.

Myös huumori huojentaa. Esimerkiksi Eeva Kilven teokset Rajattomuuden aika ja aforismikokoelma Kuolinsiivous ilmaisevat hyvin sitä hämmennystä, joka meidät valtaa kun muutumme.

”-- minun täytyy hoitaa tämä vanhus, jossa asustan ja jonka etenevään haurastumiseen olen sidottu kuin rapistuvaan yksiöön.” (Kuolinsiivous, 2012)

Meissä on iätön tarkkaileva minä, vanhus, nuori ja lapsi.

4. Tutustu muuttuvaan ulkonäköösi

...ja opi pitämään siitä. Ulkonäön muokkaamista ei tarvita. Älä säikähdä muutoksia – ja kun kuitenkin säikähdät, katso peiliin ja näe kuvasi hyväksi. Muista, miten murrosikäisenä katsoit peiliin ja aloit etsiä uutta nuoren naisen tai nuoren miehen olemustasi.

5. Vanhenemista ei tarvitse peitellä

Vaateta itsesi kuitenkin niin, ettet tunne hankaluutta tai häpeää ulkoisesta olemuksestasi, jotta siitä ei tulisi estettä vuorovaikutukselle. Kun voit olla huolitellusti huoleton ulkonäkösi suhteen, saat itseluottamusta ja olet vapaa kohtaamisiin.

Joka tapauksessa edustat vanhaa ihmistä. Mieti: minkälainen vanhuuden edustaja olet?

6. Säilytä kiinnostuksesi

Pysy uteliaana loppuun asti. Ole kiinnostunut sukupolvien ketjusta ja sukusi nuorimmistakin jäsenistä.
 

Lue Marjatta Grahnin henkilöhaastattelu ET-lehden numerosta 19/2017.