Vaikeat tunteet voivat purkautua harkitsemattomalla tavalla. Kiukustuminen tai välttely nousee kuin selkärangasta. Entä jos ensin hetkeksi pysähtyisit?

1. Hyväksy osana elämää

Stressintuntemukset, epämiellyttävät ajatukset ja synkät tunteet kuuluvat elämään. Et voi estää niitä heräämästä.

Tunteet saattavat vain vahvistua, jos pyrit kontrolloimaan niitä tai pyristelemään niistä eroon.

2. Älä analysoi liikaa

Järkeileminen, analysoiminen ja ongelmanratkaisu eivät toimi stressitunteiden käsittelyssä ja alakuloisuuden kohtaamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Ne ovat kuin lapioita, joilla syvennät entisestään kuoppaa, josta yrität kaivautua ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Erota ajatukset ja tosiasiat

Mieli tuottaa ajatuksia, joista osa on järkeviä ja osa ei. Opi tunnistamaan mustavalkoajattelu, yliyleistäminen ja katastrofiajatukset.

Voit lempeästi hyväksyä mielesi hurjat tuotokset, mutta älä anna niille ylivaltaa.

4. Ota kiinni nykyhetkestä

Sisälläsi asuu viisas havainnoitsija, joka ei äänekkään ja puuhakkaan mielen lailla arvota, tuomitse eikä hämmennä pakkaa ylilyönneillään.

Tarkkailijaminä on kiinni nykyhetkessä ja näkee asiat sellaisina kuin ne ovat.

5. Salli tunteen tulla

Kun epämiellyttävä ajatus tai tunne herää, keskity reagoimisen sijaan tuntemuksen tarkkailemiseen. Missä kohtaa kehoa se tuntuu? Hengitä syvään. 

Voit sanoa: "En pidä tästä tunteesta, mutta annan sille tilaa." Tarkkaile, mitä tapahtuu, kun sallit itsesi kokea tunteen sellaisena kuin se on.

6. Haasta huolesi

Etenkin huoliajatukset tuntuvat faktoilta, joiden armoilla olet kuin lastu laineilla.

Kokeile kirjoittaa huolesi ylös. Laita sitten niiden ympärille lainausmerkit. Harjoitus auttaa tunnistamaan ajatusprosessin tuotokset sellaisina kuin ne ovat: vain ajatuksina.

Lähteenä: Arto Pietikäinen, Joustava mieli. Duodecim.

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 18/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla