Vinkki numero 1: Tee asioita, joista nautit.

Marisevat marttyyriäidit ja äkäiset vanhat miehet, kuinka voisi välttyä itse tulemasta tällaiseksi stereotypiaksi?

– Vanheneminen on luopumista, mutta tilintekoa itsensä kanssa voi tehdä myös armeliaasti niin, että suree menetyksiä mutta myös iloitsee saavutuksistaan, psykologi Hannele Törrönen sanoo.

  1. Tee asioita, joista nautit. Niiden ei tarvitse olla kalliita tai suureellisia.
  2. Tunnista vaikeatkin tunteesi ja koeta puhua niistä. Ehkä ne muuttuvat siedettäviksi. Hae apua, jos epäilet olevasi masentunut.
  3. Tunnista negatiiviset ajatusmallit. Jos kaikki on mielestäsi nykyään pielessä, kyse ei ole maailmasta, vaan ajatusten umpikujasta. Ajatuksiaan voi kouluttaa. Havahdu, jos sinusta tuntuu, että kaikki on pielessä. Ryhdy keskittymään niihin asioihin, jotka ovat hyvin äläkä etsi kaikesta virheitä.
  4. Älä takerru asioihin, joita et voi muuttaa. Niiden vatvominen ja niistä valittaminen vain lisäävät negatiivisia ajatuksia.
  5. Opettele pyytämään ja ottamaan apua vastaan. Jos koet, että elämän velvollisuudet kuormittavat sinua liikaa, pyydä apua. Kaikkea ei tarvitse suorittaa yksin.

Jokainen tuntee valittajan, ihmisen, jonka elämässä kaikki asiat ovat huonosti. Miten valittajan kanssa voi tulla toimeen:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Ennen aikojaan rapistuvat aivot heikentävät myös mielenterveyttä ja tekevät meistä negatiivisia ja valittajia. Silloin ihmiset kaikkoavat ja jäämme entistä enemmän yksin.

Estokeino on omaksua aivoterveelliset elintavat, jolloin myös älykkyys, optimismi ja energia säilyy.

Nyt jo tunnetaan keinot jolla aivojen rapistumista voidaan merkittävästi estää ja näin estyvät myös muistisairaudet. Tärkeintä on pitää huolta suolistosta sokeriköyhän mutta kuitu- proteiinirikkaan ruokavalion kanssa jossa on paljon luonnollisia hyviä rasvoja esim. munista, kalasta, pähkinöistä jne. Toisena on antaa aivoille sen tarvitsemat tärkeät ravinteet kuten vit. B 12  1 mg pastillina, B9 1 mg, B6 20 mg, Omega3  2-4 g ja paljon marjoja, kalaa, sieniä ja muita kasviksia kuten pähkinöitä. Hyvä uni, liikuntaa 1 t päivässä, runsaasti saunomista, terveet ikenet, sosiaalisuutta, seksiä ja virikkeitä aivoille ovat myös estotekijöitä.

Nopeat hiilarit, korkea veren sokeri /ylipaino, eines- ja roskaruoka, alkoholi, TV:n töllötys, huono uni, liikkumattomuus, liiat lääkkeet ja ikävä seura saavat aivot rapistumaan nopeasti. 

Veli-Jussi Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla