Kotikonsteillakin voi virkistää muistia tehokkaasti. Kokosimme yhteen asiantuntijoidemme parhaat neuvot.

Kahvitaukoja

Tiedetään, että kahvin ja teen juominen päivittäin on hyväksi aivoille. Määrä ei tosin korvaa laatua. Suositeltava määrä on kahdesta neljään kuppia kahvia tai teetä päivässä.

Liraus konjakkia

Yli 85-vuotiailla ruokalusikallinen konjakkia päivässä näyttäisi ehkäisevän dementiaa ja jopa vähentävän Alzheimerin taudin aiheuttamia muutoksia aivoissa. Runsas alkoholinkäyttö sen sijaan heikentää aivojen toimintaa ja altistaa sairauksille.

Hitit soimaan

Lempimusiikin kuunteleminen sekä mielihyvää tuottava soittaminen ja laulaminen varsinkin ryhmässä edistävät aivojen terveyttä. Laulu todennäköisesti hoitaa myös jo muistisairaan terveyttä.

Pikkupäikkärit

Hyvät yöunet, stressin vähentäminen ja levollisuus ylipäätään tekevät hyvää erityisesti ärsyketulvaan tottuneille aivoille. 15-20 minuutin päiväunet virkistävät.

Iltakävely

Kaikenlainen liikunta tekee hyvää paitsi lihaksille ja aineenvaihdunnalle, myös aivoille ja ajattelulle. Puolen tunnin reipas ilta- tai aamukävely päivittäin auttaa aivojasi.

Sudokut avuksi

Ristikot, sanakukat ja sudokut ovat mitä parhainta aivojen hoitoa ja muistin terästämistä! Pähkäily ei ole pahitteeksi.

Asiantuntijat geriatrian professori Raimo Sulkava, psykologian tohtori Merja Kurki, Aivosäätiö, ja projektipäällikkö Heidi Härmä, Muistiliitto.

Artikkeli on alu nperin julkaistu ET-lehden numerossa 6/2016.