Jatkuva istuminen on pahasta, sehän jo tiedetään. Mutta säännöllinen liikuntaharrastuskaan ei välttämättä kumoa liiallisen istumisen haittoja.

Toki kuntoliikunta on aina hyvästä, siitä saa terveyshyötyjä, se nostaa kuntoa ja pitää sitä yllä.

– Kuntoliikunta vähentää istumisen haittoja, mutta ei poista niitä kokonaan. Istuminen on kuitenkin vahingollista eri tavalla, sanoo liikuntafysiologi Arto Pesola Jyväskylän yliopistosta.

Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että runsas istuminen on itsenäinen sydänsairauksien riskitekijä – toisin sanoen vaikka harrastaisi säännöllisesti rasittavaa liikuntaa, niin terveyshaittoja syntyy, jos kuitenkin istuu paikoillaan päivittäin tuntikausia.

Tuoreessa kanadalaistutkimuksessa todettiin, että paikallaanolon säännöllinen tauotus oli yhteydessä useisiin sydänterveyttä suojaaviin tekijöihin.

Tutkimuksessa oli mukana noin 5 000 henkeä, keskimäärin 46-vuotiaita naisia ja miehiä. Istumisen lomassa edes vähän liikkuneilla oli pienempi vyötärönympärys, matalampi systolinen verenpaine, korkeampi ”hyvä” HDL-kolesteroli ja matalammat triglyseridi-, glukoosi- ja insuliiniarvot.

Näitä terveyshyötyjä saa itselleen jo hyvin pienellä konstilla: nousemalla välillä ylös työtuolista tai sohvalta.

– Kun nostaa kropan istuma-asennosta ylös, energiankulutus kasvaa välittömästi 13 prosenttia. Samalla reisilihasten aktiivisuus lisääntyy 200 prosenttia. Kävellessä energiankulutus tuplaantuu istumiseen verrattuna, Arto Pesola kertoo.

Tätä on luomuliikunta

Arto Pesola on tekemässä istumisen haitoista väitöskirjaa, ja hän on tutkimustyönsä edetessä nimennyt arkipuuhastelun luomuliikunnaksi. Sitä hän suosittelee jokaiselle, niin työssäkäyville kuin työuransa päättäneille.

– Luomuliikunta on kaikkea mahdollista pientä, tavallista liikkumista: kävelyä kotiaskareita tehdessä, siivousta, pihan lakaisua, lastenlasten kanssa ulkoilua, Pesola kuvailee.

Yksinkertaisimmillaan luomuliikunta on istumisen tauottamista.

– Parasta olisi, jos paikoillaan nököttämisen voisi katkaista puolen tunnin välein. Jos työsi on etupäässä päätteen äärellä istumista, nouse välillä ylös ja kävele edes lyhyt lenkki. Voit myös venytellä tai tehdä pienen jumppaliikkeen. Jos katsot illalla televisiota, tee siihenkin taukoja. Kävele tai venyttele.

Eikö istuminen kuitenkin vähene eläkkeellä ollessa? Työn vuoksi kun ei tarvitse enää olla paikallaan.

– Näin voisi ajatella, mutta tutkimusten mukaan paikallaanolo lisääntyy iän myötä. Tämä tulos on saatu eläkeikäisillä, terveillä henkilöillä, joten liikkumisen vähenemistä eivät selitä mahdolliset iän myötä tulevat sairaudet, Arto Pesola sanoo.

Lähteenä lisäksi www.ukkinstituutti.fi/terveysliikuntauutiset