Kivistääkö ruisleipä tai turvottaako paprika? Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa, mutta siihen tepsivät vatsaa hellivä kuitu, liikunta ja rauhalliset ruokahetket.

1. Huh, ahmaisin ruokani taas kiireessä, ja vatsani turposi, kipu yltyi ja ilmavaivat pahenivat. Mistä on kyse?

Olet saanut taakaksesi varsinaisen vaivaryppään, josta käytetään nimeä ärtyvän suolen oireyhtymä. Siihen viittaavat kuvailemasi vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat.

Entä podetko välillä ripulia ja ajoittain ummetusta? Sekin on ärtyvän suolen merkki. Oirekimaraasi saattaa kuulua myös tihentynyt virtsaamisen tarve.

Tärkeää: Viljatuotteista vatsa sekaisin? Kannattaa tarkistaa nämä

2. Mistä ärtyvän suolen oireyhtymä johtuu?

Ärtyvä suoli on sopimattoman ruuan aiheuttama vaiva, mutta tarkkaa syytä sen synnylle ei tiedetä. Oireyhtymälle altistavat hätäinen hotkinta, ilmaa vatsalaukkuun keräävät ruoka-aineet, rasvainen syötävä, stressi, runsas kahvin juonti ja alkoholi.

Suoliston liikkeet ovat jostain syystä häiriintyneet. Tuon häiriön saatat aistia jopa suoranaisena kipuna. Kivun syy taas on peräisin herkkyydestäsi tuntea suoliston liikkeitä, joten kipukynnyksesi on tavallista matalampi.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti antibioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Lue myös: Näin hoidat ärtynyttä suolta

3. Milloin on syytä marssia lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet keliakian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsaystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.

4. Söisin mieluusti ruisleipää, mutta se panee vatsani sekaisin. Miksiköhän?

Useimmiten ärtyvän suolen oireita poikiva ruoka on ravitsemuksellisesti suositeltavaa – harmi kyllä. Hankalia aineksia ovat tuoreen ruisleivän ohella vaikkapa pavut, omena, paprika, kaali tai sipuli. Ne tuottavat suolistokaasuja ja turvottavat herkkää vatsaasi.

Lisäksi hiilihapotetut juomat sekä makeutusaineista etenkin sorbitoli ja ksylitoli usein kiusaavat ärtyväistä suolta.

5. Voiko ärtyvä suoli olla terveydelleni vaaraksi?

Ei voi. Ärtyminen ei ole seurausta esimerkiksi vatsan tai suoliston tulehduksesta. Jos suolesi tähystettäisiin, sieltä ei ainakaan pelkän ärtyvän suolen oireiston vuoksi löytyisi viitteitä punoituksesta tai solumuutoksista.

Ärtymisen aiheuttaa ennemminkin tunne siitä, että suolesi venyy tai mahasuolikanavan liikkeet tekevät olollesi hallaa.

Taustaa: Suolisto terveeksi – viisi vinkkiä tasapainoon

6. Miten hoitaisin vatsavaivojani?

Ensiavuksi ronski vinkki: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu! Kun päästät ilmaa kummastakin päästä ulos, kipu lievenee ja turvotuksen tunne tasaantuu.

Tärkeintä omahoitoa ärtyvään suoleen on ruokaremontti. Karsi ilmaa keräävät ruoka-aineet pois, mutta pidä samalla huolta vatsallesi käypäisän kuidun asteittaisesta lisäämisestä.

Lisäkuitua saat esimerkiksi leseistä. Nosta pöydälle kauralese-, psylliumkuitu- tai pellavansiemenrouhepussi ja ota tavaksesi ripotella leseitä puuron sekaan, jugurttiin, viiliin, keittoihin tai vaikkapa kastikkeisiin. Myös erilaiset siemenrouheet höystävät ruuan ja antavat annokseen tarpeellista kuitulisää. Vaihda ruisleipä sataprosenttiseen kauraleipään.

Toinen oiva omahoitokonsti on liikunta. Reipas jumppa tai ulkoilulenkki auttaa suolta toimimaan normaalimmin. Myös veden maltillinen lisäys saattaa tehota – pari lisälasillista päivässä riittää. Rajoita purkan pureskelua.

Suosittelemme: Mistä apua ilmavaivoihin?

7. Kuitu on kompastuskiveni: en osaa annostella sitä oikein. Miten sen teen?

Annostele lisäkuitu esimerkiksi näin: pellavansiemenrouhetta 1–2 ruokalusikallista päivässä jaoteltuna kahdelle tai kolmelle aterialle, kauralesettä 1–4 ja psylliumkuitua 1–3 ruokalusikallista päivää kohti.

Jos kuidun tasainen keräily ruuasta ei tunnu luonnistuvan, hanki apteekista niin sanottua lääkekuitua. Reseptittä saatavat lääkekuituvalmisteet tepsivät muun muassa kovaan vatsaan turpoamalla paksusuolessa ja pehmentämällä ulostetta.

Apteekin kuituvalmisteissa on sekin etu, että niissä on tarkat annosteluohjeet. Siten vältyt heittelehtivältä kuidunsaannilta.

8. Auttaisivatko probiootit ärtyvään suoleen?

Suoliston hyvinvointia tukevat probiootit, kuten maitohappobakteereita sisältävät elintarvikkeet, saattavat joissakin tapauksissa tuoda apua ärtyvän suolen oireisiin, etenkin turvotukseen.

Probiootit eivät kuitenkaan ole lääkkeitä, eivätkä kaikki ärtyvää suolta potevat saa niistä apua. Kokeilla niitä toki voi.

9. Turvotus masentaa, sillä syötyäni alan paisua kuin pumpattava pyöränrengas. Mikä tepsisi?

Oletkohan varmasti testannut huolella, mitkä ruuat sinulle sopivat ja mitkä eivät? Teepä vielä reissu kauppaan ja katso valikoimaa uusin silmin: ostaisitko kauraleipää ja hedelmäksi kiiviä?

Oireita aiheuttavien ruokien välttelyäkään ei kannata jatkaa loputtomiin. Kokeile, mitä tapahtuu, jos syöt turvottavaa lempilimppuasi vain puolikkaan siivun iltapalalla.

Vatsaa ärsyttämättömien ainesten lisääminen ruokavalioon on helpompaa kuin uskotkaan. Voit kenties sietää esimerkiksi kypsäksi keitettyjä kasviksia ja erilaisia siemenrouheita, vaikka et kestäisi raakoja vihanneksia tai useimpia leipälaatuja.

Kiinnostava artikkeli: Stressi kuriin Fodmap-ruokavaliolla – "lääkäri kehotti kokeilemaan"

10. Miten rauhoittaisin ruokailuhetken?

Opettele syömään kiireettä ja pureskele jokainen suupala hienoksi ennen kuin nielaiset. Yhtä tärkeää ärtyvälle vatsalle ovat säännöllinen ruokailu ja maltilliset annoskoot. Syö aamiainen, lounas, päivällinen sekä väli- ja iltapala ajallaan kolmen, neljän tunnin välein.

Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Näin tunnistat ärtyneen suolen ja elät sen kanssa – 10 kysymystä

Kyllä syömistä voi säädellä. Kun katukuvaa katselee, huomaa, että niin ei tapahdu. Ja tämä kansa on aina vaan sairaampi. Syystä että elintaso on tuonut runsaat rasvaiset ja sokeriset herkut kaikkien saatavaksi ja niillä mässäillään itsensä sohvaperunoiksi. Sitten jossain vaiheessa mennään lääkäriin kun on paha olla, piertää, ummettaa, kivistää ja pakottaa. Itseaiheutettua vaivaa ahneuden synnin kera. Mahalaukkuun ei paljoa kerralla mahtuisi, mutta kun sitä aikoja liian suurilla annoksilla...
Lue kommentti

Näin tunnistat ärtyneen suolen ja elät sen kanssa – 10 kysymystä

Ärtyvä suoli on nimenomaan oireyhtymä,johon psyyke vaikuttaa todella voimakkaasti. Jokainen luopuu, tai ainakin vähentää automaattisesti ruoka-aineita,jotka aiheuttavat huonoa oloa tai epämukavuutta, mutta mieli onkin konstikkaampi hoitaa. Lähes 40 vuotta vaikean ärtyvän suolen kanssa eläneenä pidän itseäni aika hyvänä asiantuntijana tuon viheliäisen seuralaisen suhteen. Vaikket olisi koskaan potenut vatsaasi ja söisit samaa,hyvin aina sopinutta ruokaa,voi kova stressi laukaista oireet...
Lue kommentti