Jäätelöt ja karkit eivät ole ainoita sokeripommeja. Piilosokereita välttelevän kannattaa olla varuillaan monen tutun ruuan – ja myös juomien – kanssa.

Mansikat ja uudet perunat, grillimakkara ja saunaolut. Kesään kuuluu herkkuja, joita ilman kesä ei tunnu kesältä.

Kesälläkin kannattaa muistaa, että monissa elintarvikkeissa on piilosokeria, jota ei tule ajatelleeksi. Esimerkiksi makeuttamattomissa täysmehuissa on paljon sokeria, vaikka mehupurkin kyljessä olisikin teksti "ei lisättyä sokeria".

Taustaksi: Sokeri lisää sydäntautiriskiä.

Sokeri vaikuttaa ihmisen elimistössä samalla tavalla sen lähteestä riippumatta. Terveyden kannalta onkin sama saako ihminen sokeriannoksensa marjoista ja mehuista vai virvoitusjuomista ja kaupan hilloista.

Kuinka paljon eri elintarvikkeet sitten sisältävät salakavalaa piilosokeria, ravitsemusasiantuntija, ETM Heli Reinivuo?

Ruokaa voi syödä huoletta

Kesäisten ruokien syöminen ei ole sokerin kannalta kohtalokasta, sillä piilosokereita on niissä vähän.

Uusissa perunoissa on sokeria noin gramma sadassa grammassa.

Ruisleivässä – samoin kuin perunassa – hiilihydraatit ovat lähinnä tärkkelystä.

Grillimakkara ei välttämättä ole terveysruokaa, mutta piilosokeria siinä ei juuri ole.

Jos makkaran kanssa syö sinappia ja ketsuppia, sokeriannos moninkertaistuu, mutta pysyy silti kohtuullisena.

Taustaksi: Minkälaista sokeria diabeetikolle?

Herkkupöydässä riittää sokeria

Kahvipöydässä tai toriretkellä on helppo napsia piilosokereita. Letut eivät itsessään sisällä paljon sokeria. Isossa letussa sitä on kolmisen grammaa.

Letulle ripoteltava sokeri tai hillo muuttavat tilanteen. Lusikallisessa mansikkahilloa on jo kahdeksan grammaa sokeria.

Tuoreet mansikat ovat hyviä ja terveellisiä. Niissä on myös yllättävän paljon sokeria: kahdessa desissä kahdeksan grammaa, litrassa neljäkymmentä.

 

Jäätelössäkin on paljon sokeria. Kioskilta ostettu jäätelöpallo sisältää noin yhdeksän grammaa sokeria, litran paketissa melkein 100 grammaa.

 Juomat ovat sokeripommeja

Vesi vanhin voitehista – ja paras janojuomista. Lasillisessa jääteetä on huimat 16 grammaa sokeria. Litrassa on sokeria 80 grammaan.

Terveelliseksi mielletyssä täysmehussa on sokeria vielä tuotakin enemmän, 20 grammaa lasillisessa.

Erilaiset alkoholijuomat sisältävät valtavasti energiaa, joka äkkiä näkyy vyötäröllä. Pullollisessa keskiolutta on 14 grammaa sokeria. Vahvemmissa oluissa tai makeissa siidereissä sokeria on vielä paljon enemmän.

 Lue myös: Hunajalla terveysvaikutuksia.

Katso taulukosta sokerimäärät

Elintarvike Määrä grammaa sokeria sokeripalat
uudet perunat 100 g 1 0
ruisleipä viipale 1 0
lenkkimakkara 100 g 1 0
iso lettu 1 kpl 3 1
mansikkahillo 1 rkl 8 3
jäätelö 1 l 100 40
mansikka 1 l 40 15
jäätee 1 l 80 30
täysmehu 1 l 100 40

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: