Jäätelöt ja karkit eivät ole ainoita sokeripommeja. Piilosokereita välttelevän kannattaa olla varuillaan monen tutun ruuan – ja myös juomien – kanssa.

Mansikat ja uudet perunat, grillimakkara ja saunaolut. Kesään kuuluu herkkuja, joita ilman kesä ei tunnu kesältä.

Kesälläkin kannattaa muistaa, että monissa elintarvikkeissa on piilosokeria, jota ei tule ajatelleeksi. Esimerkiksi makeuttamattomissa täysmehuissa on paljon sokeria, vaikka mehupurkin kyljessä olisikin teksti "ei lisättyä sokeria".

Taustaksi: Sokeri lisää sydäntautiriskiä.

Sokeri vaikuttaa ihmisen elimistössä samalla tavalla sen lähteestä riippumatta. Terveyden kannalta onkin sama saako ihminen sokeriannoksensa marjoista ja mehuista vai virvoitusjuomista ja kaupan hilloista.

Kuinka paljon eri elintarvikkeet sitten sisältävät salakavalaa piilosokeria, ravitsemusasiantuntija, ETM Heli Reinivuo?

Ruokaa voi syödä huoletta

Kesäisten ruokien syöminen ei ole sokerin kannalta kohtalokasta, sillä piilosokereita on niissä vähän.

Uusissa perunoissa on sokeria noin gramma sadassa grammassa.

Ruisleivässä – samoin kuin perunassa – hiilihydraatit ovat lähinnä tärkkelystä.

Grillimakkara ei välttämättä ole terveysruokaa, mutta piilosokeria siinä ei juuri ole.

Jos makkaran kanssa syö sinappia ja ketsuppia, sokeriannos moninkertaistuu, mutta pysyy silti kohtuullisena.

Taustaksi: Minkälaista sokeria diabeetikolle?

Herkkupöydässä riittää sokeria

Kahvipöydässä tai toriretkellä on helppo napsia piilosokereita. Letut eivät itsessään sisällä paljon sokeria. Isossa letussa sitä on kolmisen grammaa.

Letulle ripoteltava sokeri tai hillo muuttavat tilanteen. Lusikallisessa mansikkahilloa on jo kahdeksan grammaa sokeria.

Tuoreet mansikat ovat hyviä ja terveellisiä. Niissä on myös yllättävän paljon sokeria: kahdessa desissä kahdeksan grammaa, litrassa neljäkymmentä.

 

Jäätelössäkin on paljon sokeria. Kioskilta ostettu jäätelöpallo sisältää noin yhdeksän grammaa sokeria, litran paketissa melkein 100 grammaa.

 Juomat ovat sokeripommeja

Vesi vanhin voitehista – ja paras janojuomista. Lasillisessa jääteetä on huimat 16 grammaa sokeria. Litrassa on sokeria 80 grammaan.

Terveelliseksi mielletyssä täysmehussa on sokeria vielä tuotakin enemmän, 20 grammaa lasillisessa.

Erilaiset alkoholijuomat sisältävät valtavasti energiaa, joka äkkiä näkyy vyötäröllä. Pullollisessa keskiolutta on 14 grammaa sokeria. Vahvemmissa oluissa tai makeissa siidereissä sokeria on vielä paljon enemmän.

 Lue myös: Hunajalla terveysvaikutuksia.

Katso taulukosta sokerimäärät

Elintarvike Määrä grammaa sokeria sokeripalat
uudet perunat 100 g 1 0
ruisleipä viipale 1 0
lenkkimakkara 100 g 1 0
iso lettu 1 kpl 3 1
mansikkahillo 1 rkl 8 3
jäätelö 1 l 100 40
mansikka 1 l 40 15
jäätee 1 l 80 30
täysmehu 1 l 100 40