Oma verenpaine kannattaa mittauttaa säännöllisesti, sillä verenpaineen isotkaan heilahtelut eivät välttämättä oireile mitenkään. Parhaan käsityksen omasta verenpaineestaan saat näitä ohjeita noudattamalla.

1. Mittaa kotona

Jos haluaa todenmukaiset verenpainelukemat, painetta pitää mitata kotona vähintään neljän päivän ajan aamuin illoin. Lääkärissä tehty verenpainemittaus antaa helposti väärän kokonaiskuvan tilanteesta: mitattava saattaa jännittää, ja mittaus tehdään usein liian nopeasti mittaustilanteen vuoksi.

2. Viiden minuutin sääntö

Verenpainemittarin käsivarteen kiedottavaa nauhaa eli mansettia on pidettävä paikallaan 5 minuuttia ennen mittausta, jotta mittaustulos on luotettava. Montako kertaa olet istunut lääkärin vastaanotolla viisi minuuttia odottamassa mittauksen aloittamista? Kotona voit tehdä niin!

3. Neljä kertaa päivässä

Oikeaoppinen mittaus tehdään kahdesti peräkkäin kahdesti päivässä: ensin heti aamulla vessakäynnin jälkeen kaksi kertaa, ja uudestaan illalla hampaidenpesun ja rauhoittumisen jälkeen kahdesti peräkkäin. Merkitse päivän kaikki neljä lukua ylös ja ota tiedot mukaan mennessäsi hoitajan tai lääkärin pakeille. Jos verenpainelääkitystä ollaan aloittamassa, kotimittausjakson pituus on 7 päivää.

4. Oikeat arvot

Verenpaineen yleinen tavoite kotimittauksissa on korkeintaan 135/85 mmHg. Isompi luku on systolinen eli yläpaine, joka kertoo valtimon sisällä olevan paineen sydämen supistuessa. Pienempi luku on diastolinen eli alapaine. Se kertoo paineen sydämen lepovaiheen aikana.

Jos paine on 140/90 tai enemmän, kyse on korkeasta verenpaineesta. Kohonnut verenpaine tarkoittaa, että sydän joutuu työskentelemään tavallista enemmän. Se voi vahingoittaa valtimoita, aiheuttaa aivohalvauksia ja sydäninfarkteja tai sydämen vajaatoimintaa,

Verenpaine luokitellaan matalaksi, jos yläpaine on alle 100 mmHg. Matala verenpaine voi aiheuttaa heikotusta, huimausta, huonovointisuutta ja sydämentykytystä.

 

Paine Pave

Neljä asiaa, jotka jokaisen pitäisi tietää verenpaineen mittaamisesta

En nyt kehoita ketään lopettamaan verenpainelääkitystä, mutta monikohan maassamme syö verenpainelääkkeitä pelkästään/tai liikaa "valkotakkipaineen" takia? Mulla on ollut pahin vastaanotolla mitattu paine 182/120 ja tunnin päästä kotona 130/80. Kotona juuri nyt 127/69, syön lääkkeitä, mutta vähennetty. Oman mittarin tarkkuus tarkistettu terveysasemalla, näyttää pikkasen yläkanttiin...
Lue kommentti
Vierailija

Neljä asiaa, jotka jokaisen pitäisi tietää verenpaineen mittaamisesta

Jutussa jätetään kertomatta, että jos on jo verenpainelääkitys ja jos halutaan selvittää, onko se riittävä, pitää olla riittävän pitkä tauko lääkkeen ottamisesta ennen verenpaineen mittaamista. Minulle on määrätty verenpainelääke otettavaksi kerran päivässä aamuisin. Monta vuotta tässä on mennyt ja kontrolli on ollut kerran vuodessa lääkärillä aamupäiväaikaan muutama tunti lääkkeen ottamisen jälkeen jotenka arvot ovat olleet hyvät. Alkuvuodesta ostin itselleni kotiin verenpainemittarin ja aloin...
Lue kommentti

Nopea mutta tehokas taukojumppa vetreyttää niskaa, hartioita ja selkää sekä kohentaa ryhtiä. Tee vaikka joka ilta televisiota katsellessa.

1. Olkapäiden pyöritys

Seiso jalat lantion leveydellä, kädet vartalon sivulla. Jousta polvia ja kierrä olkapäät eteen. Suorista jalat ja nosta olkapäät samalla ylös, vie ne taakse ja paina ne lopuksi alas. Pyöritä näin olkapäitä 8–10 kertaa.

2. Käsien kierrot

Seiso jalat yhdessä. Nosta kädet vaakatasoon. Kierrä oikea käsi ulospäin ja vasen sisäänpäin. Käännä samalla katse oikealle ja jousta polvista. Tuo kädet takaisin alkuasentoon.

Tee sama toiselle puolelle. Kun teet kierron, hengitä ulos, ja kun palaat keskiasentoon, hengitä sisään. Tee 8–10 kiertoa.

3. Rintakehän avaus

Seiso jalat yhdessä, jousta polvia ja vie kädet suorina eteen kiertäen niitä sisäänpäin, niin että kämmenen yläosat tulevat vastakkain. Pyöristä samalla yläselkää. Ojenna sitten ryhti ja vedä kädet taakse kyynärpäät edellä ja purista lapaluita yhteen. Hengitä eteen kurottaessa ulos ja taakse viennissä sisään. Tee avauksia 8–10 kertaa.

4. Pään veto taakse

Seiso jalat lantion leveydellä, kädet vartalon sivulla. Vedä päätä vaakatasossa taaksepäin. Leuka painuu sisään. Pidä hetki ja tuo pää takaisin alkuasentoon. Yritä pitää hartiat samalla rentoina. Toista 3–5 kertaa.

5. Sivutaivutus

Aseta Jalat lantion leveydelle, pidä kädet vartalon sivulla. Vie oikea käsi ylös ja taivuta vartaloa vasemmalle. Vedä oikea käsi kyynärpää edellä alas selän taakse ja purista samalla sormet nyrkkiin. Toista 4–6 kertaa. Tee sama toiselle puolelle.

6. Pään taakse taivutus

Seiso jalat hartioiden leveydellä, selkä ryhdikkäänä, hartiat rentoina. Kierrä käsivarsia hieman ulospäin. Pidä keskivartalo hallittuna. Venytä kaula pitkäksi. Nosta leukaa ylös ja taivuta päätä rauhallisesti taaksepäin. Pidä hetki ja tuo pää takaisin alkuasentoon. Toista 3–5 kertaa

Juureksista on tullut trendikästä syötävää, sillä niitä tarjotaan huippuravintoloissakin. Ravitsemuksellisesti ne kilpailevat tiukasti muiden kasvikunnan tuotteiden kanssa.

Huippuravintoloissa tarjolla voi olla tammisavustettua lanttua, glaseerattua naurista ja karamellisoituja punajuuria. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen iloitsee trendistä. Juurekset ovat aivan omaa luokkaansa terveellisyydessä.

– Juuresten suurin etu on se, että niiden kuitupitoisuus on hyvä. Niiden avulla saa myös helposti täyteen kasvissyöntisuosituksen: puoli kiloa päivässä, Partanen kehuu.

Partasen vastaanotolla monet kertovat syövänsä paljon tomaatilla ja kurkulla ryyditettyä salaattia, mutta keveytensä vuoksi niistä on vaikea kasata suositeltua puolta kiloa päivässä.

– Vaikka siinä onnistuisikin, ravintoarvot jäävät köyhemmiksi verrattuna vaikka juuresraasteisiin.

Juurekset ovat myös painonvartijan parhaita ystäviä, sillä ne täyttävät vatsan todella vähillä kaloreilla.

Synninpäästö pakastejuureksille

Monen vatsa ei kestä juureksia raakoina, jolloin hyvä ratkaisu on nauttia ne kypsennettyinä. Hanna Partasen mukaan kypsennys ei vähennä merkittävästi juuresten terveellisyyttä.

– Pientä ravintoainetappiota tulee kypsennyksessä aina, mutta kuidut kyllä säilyvät.

Partanen on valmis antamaan synninpäästön myös pakastejuureksille ja -vihanneksille.

– Brittitutkimuksen mukaan ravintoaineet pysyvät hyvin tallella, kun teollisuus pakastaa vihannekset lähes suoraan pellolta. Jos esimerkiksi tuoretta porkkanaa varastoidaan pitkään, sen ravintoarvo on huonompi kuin pakastetun.

Kotimaiset juurekset ovat edullisempia ja ekologisempia kuin ulkomaiset kasvikset.

Partanen on kiireisenä ihmisenä pakastevihannesten ja uunijuuressekoitusten suurkuluttaja. Myös porkkanaraaste on hänen suosikkejaan.

– Isältäni sain hyvän vinkin. Hän nostaa porkkanoita äidin kanssa omasta maasta, jonka jälkeen he raastavat ne yleiskoneella, pussittavat ja pakastavat. Aamuisin he ottavat sulamaan yhden pussin päivällistä varten.

Sekakäyttö sallittua

Partasen mukaan juuresten lisääminen ruokavalioon on helppoa.

– Sekakäyttö on sallittua, eli ruokia kannattaa höystää kaikenlaisilla juureksilla. Valmiin juuressekoitepussin voi lisätä keittoon tai paistaa sen uunissa muun ruuan lisukkeeksi. Eikä maksa paljon!

Kotimaiset juurekset maksavat vähän verrattuna ulkomailta tuotuihin kasviksiin. Lähiruuan syöminen on myös ekologista.

Lisäksi sesongin mukaan syöminen on ekoteko. Juureksia riittää Suomessa syötäviksi talvikuukausinakin, jolloin tomaattien, kurkun ja salaatin kantamista kaupasta kannattaa vähentää. Ne tuotetaan ulkomailla tai lämmitetyissä kasvihuoneissa Suomessa.

Monipuoliset terveyshyödyt

Punajuuri on terveysarvoiltaan huippu. Sen sisältämän nitraatin ontodettu alentavan verenpainetta ja edistävän sydämen terveyttä. Punajuuressa on runsaasti folaattia, jonka uskotaan pienentävän syöpäriskiä.

Porkkanat tunnetaan beetakaroteenistaan, joka muuttuu ihmisen elimistössä A-vitamiiniksi. A-vitamiini on tärkeää varsinkin silmille.

Lanttu on puolestaan hyvin C-vitamiinipitoinen. Lantussa ja nauriissa on molemmissa rikkipitoisia yhdisteitä, joiden tiedetään suojaavan syöpäsairauksilta. Palsternakassa on runsaasti kaliumia.

Mehevimmillään uunissa

Juuresten laajasta valikoimasta pystyy helposti valitsemaan kahden viikon jaksolla eri juureksen jokaiselle päivälle.

Useimmat juurekset maistuvat meheviltä uunissa paahdettuina, öljytilkalla ja hunajalla sekä suolalla ja pippurilla maustettuina. Myös höyrykypsennys pitää maut ja värit tallella.

Jos keittää juureksia kattilassa, vettä kannattaa käyttää niukasti. Veteen voi puristaa appelsiini- tai sitruunamehua. Veden sijasta käy myös kanaliemi, johon voi lisätä tuoreyrttejä ja valkoviiniä.

Balsamietikka on hyvä juuresmauste maltillisesti pirskotettuna. Piparkakkumausteet käyvät juuresruokiin. Kannattaa kokeilla myös tähtianista sekä pähkinöitä ja manteleita.

Artikkeli on julkaistu myös ET Terveys -lehden numerossa 6/2017.