Korkea verenpaine voi talttua jo pelkillä elintavoilla. Entä jos vähät välittää mittarin ennätyslukemista?

1. Mistä korkea verenpaine johtuu?

Kohonnut verenpaine on useimmiten seurausta epäterveellisistä elintavoista, mutta syynä voi olla myös perinnöllinen taipumus.

Elintavoista johtuvia korkean verenpaineen syitä ovat tavallisimmin tupakointi ja alkoholin liikakäyttö, etenkin vyötärölle kertyneet vatsamakkarat, runsas suolan tai lakritsin käyttö, vähäinen liikunta, liiallinen tulehduskipulääkkeiden käyttö ja pitkään jatkunut stressi.

2. Milloin verenpaine on kohonnut?

Verenpaine on koholla, kun yläarvo on yli 140 tai ala-arvo yli 90. Yksikkö on elohopeamillimetri, mmHg, vanha paineen yksikkö. Yläarvo eli yläpaine ilmoittaa valtimon sisällä olevan paineen sydämen supistuksen aikana. Alapaine kertoo, mikä on paine sydämen lepovaiheen aikana.

Kohonnut verenpaine on aivohalvauksen suurin yksittäinen riskitekijä.

Verenpaineen kohoaminen on yleistä keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla. Nuorella valtimon seinämät ovat usein vielä kimmoisat, joten nuorella nousee ensimmäisenä alapaine. Iäkkäällä ihmisellä valtimon seinämät jäykistyvät, ja hänellä alapaine voi olla normaali, mutta yläpaine nousee liian korkeaksi.

3.Miksi kohonnut verenpaine on vaaraksi terveydelle?

Kuukausia tai vuosia koholla oleva verenpaine vahingoittaa verisuonivaltimoita muun muassa siten, että niiden seinämät jäykistyvät.

Kohonnut verenpaine onkin aivohalvauksen suurin yksittäinen riskitekijä – ja usein syypää myös sydäninfarktille.

Joskus hengenahdistus, päänsärky tai huimaus voivat olla merkki korkeasta verenpaineesta.

4. Millaisia oireita korkeaan verenpaineeseen liittyy?

Useimmiten ei minkäänlaisia, se voidaan todeta vain verenpainemittarilla. Siksi jokaisen olisi hyvä tuntea omat verenpainearvonsa.

Joskus tosin hengenahdistus, päänsärky, huimaus ja rytmihäiriöt voivat olla merkki reilusti kohonneesta verenpaineesta.

5. Millaisia lääkkeitä verenpaineen hoitoon on?

Verenpainetaudin muotoja on useita, ja siksi jokaiselle potilaalle etsitään hänelle sopivin lääkevaihtoehto. Usein yhdistellään eri lääkkeitä, jotta saavutetaan riittävä teho.

Esimerkiksi monen nuorehkon verenpainetautipotilaan lukemat saadaan asettumaan, kun verenkiertoelimistön niin sanottua tyhjäkäyntiä hillitään beetasalpaajilla tai valtimoiden kireyttä vähennetään kalkkisalpaajilla.

Vanhemmalla iällä, kun korkea verenpaine on ehtinyt jäykistää valtimoverisuonia, suositaan yleensä angiotensiinikonvertaasin eli ACE-estäjiä tai angiotensiinireseptorin eli AT-salpaajia. Joskus on paikallaan lisätä lääkitykseen nesteenpoistotabletti.

Verenpainetta on helpompi hoitaa, jos pystyt pudottamaan painoa, liikut etkä tupakoi tai käytä liikaa alkoholia.

Verenpainelääkkeillä, kuten kaikilla lääkkeillä, voi olla haittavaikutuksia. Joitakin potilaita ACE-estäjät yskittävät. Kalkkisalpaajat puolestaan voivat turvottaa nilkkoja. Silloin lääke kannattaa vaihtaa toiseen.

6. Voiko verenpainetta laskea ilman lääkitystä?

Kyllä voi. Elintavat ovat avainasemassa verenpaineen madaltamisessa.

Jos pystyt pudottamaan painoasi, reippailet, et tupakoi ja pidät alkoholin käytön kohtuullisena, verenpainetta on helpompi hoitaa.

On aivan mahdollista päästä jo määrätyistä lääkkeistä eroon, jos ponnistelee riittävästi elintapojensa muuttamiseksi.

Joskus kuormittava elämäntilanne, kuten stressi, kohottaa verenpainetta.

7. Miten verenpaine voi olla koholla, vaikka eläisi terveellisesti?

Syy koholla oleviin lukemiin löytyy yleensä perimästä eli geeneistä. Vaikka kohonnut verenpaine liittyy valtaosalla ylipainoon ja vähäiseen liikuntaan, monella paineet voivat olla korkeat hyvistä elintavoista huolimatta.

Joskus taas huolestuttavasti kohonneen verenpaineen syy löytyy kuormittavasta elämäntilanteesta, kuten stressistä.

8. Miksi verenpaineen omatoiminen mittaus on tärkeää?

Lääkärin vastaanotolla mitattu verenpaine antaa harvoin tarkan kuvan potilaan todellisesta verenpaineesta. Jo pelkkä mittaustilanne kohottaa usein lukemia verrattuna niihin lukemiin, joita kotimittauksessa saataisiin.

Olkavarsimittari on luotettavampi kuin rannemittari.

Siksi lääkärille on hyvä viedä mukanaan useamman edeltävän viikon aikana tehty lista kotiverenpainemittauksen tuloksista, samoin pulssilukemat samalta ajalta. Näin lääkäri pääsee paremmin selville potilaansa todellisista verenpainelukemista, ja lääkitys voidaan säätää kohdilleen.

Hyvä verenpainemittari on suositeltava investointi omaan terveyteen. Laitteen voi ostaa esimerkiksi apteekista tai nettikaupasta. Olkavarsimittari on luotettavampi kuin rannemittari.

Verenpainetta kannattaa mitata päivittäin aamuin illoin. Kun lääkitys saadaan kuntoon, riittää pari kertaa kuukaudessa tehty tilanteen tarkistus.

Vähennä suola ja käytä kasviksia, juoksevia rasvoja ja täysjyväleipää, niin hoidat verisuonistoasi.

9 Miten pitää syödä ja liikkua, jotta verenpaine pysyy aisoissa?

Suolainen ruoka lisää elimistön nestelastia ja nostaa verenpainetta. Vähentämällä suolaa, käyttämällä kasviksia, juoksevia rasvoja ja täysjyväleipää sekä syömällä muutenkin järkevästi hoidat verisuonistoasi.

Liikunta taas toimii kuin täsmälääke. Esimerkiksi puolen tunnin hikinen sauvakävelylenkki tehoaa jopa yhden lääkenapin verran verenpainettasi alentavasti. Tarvitaan kuitenkin säännöllistä ja päivittäistä liikuntaa, jotta korkea verenpaine kääntyisi pysyvästi laskuun.

Mitä korkeampi verenpaine, sitä nopeammin aloitetaan lääkehoito.

10 Jos vähät välitän korkeasta verenpaineesta, mitä on odotettavissa?

Valtimosuontesi terveys on vakavassa vaarassa. Aivohalvaus on ikävin hoitamattoman kohonneen verenpaineen seuraus.

Aina täydellisetkään elämäntavat eivät riitä. Lisäksi tarvitaan lääkkeitä.

Myös sydäninfarktin ja sydämen vajaatoiminnan riski lisääntyy.

Omilla valinnoilla on aina suuri merkitys verisuoniterveydelle. Silti täydellisetkään elintavat eivät aina riitä, vaan lisäksi tarvitaan hyviä lääkkeitä. Suomessa verenpainelääkkeitä käyttää noin puoli miljoonaa ihmistä.

Asiantuntijana sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri Juhani Sneck Terveystalosta.

Vierailija

Elintavoilla on merkitystä – 10 faktaa korkeasta verenpaineesta

Vierailija kirjoitti: Minulle on sanottu -mm.terveyskeskuslääkäri -ettei korkea verenpaine aiheuta huimsusta,vaan matala. Miten on? Minulla on kokemusta vain alhaisesta verenpaineesta. Silloin kun paine on hyvin alhainen tunnen huimausta ja epätodellista oloa. Asetun pitkälleni ja nostan jalat ylös, sillä se menee ohi. Eräs tuttavani kärsi aiemmin ennen lääkityksen aloittamista korkeasta verenpaineesta. Hän kertoi että joskus "päässä suhisee" ja on paha olo. Johtuiko se sitten verenpaineen...
Lue kommentti

Juureksista on tullut trendikästä syötävää, sillä niitä tarjotaan huippuravintoloissakin. Ravitsemuksellisesti ne kilpailevat tiukasti muiden kasvikunnan tuotteiden kanssa.

Huippuravintoloissa tarjolla voi olla tammisavustettua lanttua, glaseerattua naurista ja karamellisoituja punajuuria. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen iloitsee trendistä. Juurekset ovat aivan omaa luokkaansa terveellisyydessä.

– Juuresten suurin etu on se, että niiden kuitupitoisuus on hyvä. Niiden avulla saa myös helposti täyteen kasvissyöntisuosituksen: puoli kiloa päivässä, Partanen kehuu.

Partasen vastaanotolla monet kertovat syövänsä paljon tomaatilla ja kurkulla ryyditettyä salaattia, mutta keveytensä vuoksi niistä on vaikea kasata suositeltua puolta kiloa päivässä.

– Vaikka siinä onnistuisikin, ravintoarvot jäävät köyhemmiksi verrattuna vaikka juuresraasteisiin.

Juurekset ovat myös painonvartijan parhaita ystäviä, sillä ne täyttävät vatsan todella vähillä kaloreilla.

Synninpäästö pakastejuureksille

Monen vatsa ei kestä juureksia raakoina, jolloin hyvä ratkaisu on nauttia ne kypsennettyinä. Hanna Partasen mukaan kypsennys ei vähennä merkittävästi juuresten terveellisyyttä.

– Pientä ravintoainetappiota tulee kypsennyksessä aina, mutta kuidut kyllä säilyvät.

Partanen on valmis antamaan synninpäästön myös pakastejuureksille ja -vihanneksille.

– Brittitutkimuksen mukaan ravintoaineet pysyvät hyvin tallella, kun teollisuus pakastaa vihannekset lähes suoraan pellolta. Jos esimerkiksi tuoretta porkkanaa varastoidaan pitkään, sen ravintoarvo on huonompi kuin pakastetun.

Kotimaiset juurekset ovat edullisempia ja ekologisempia kuin ulkomaiset kasvikset.

Partanen on kiireisenä ihmisenä pakastevihannesten ja uunijuuressekoitusten suurkuluttaja. Myös porkkanaraaste on hänen suosikkejaan.

– Isältäni sain hyvän vinkin. Hän nostaa porkkanoita äidin kanssa omasta maasta, jonka jälkeen he raastavat ne yleiskoneella, pussittavat ja pakastavat. Aamuisin he ottavat sulamaan yhden pussin päivällistä varten.

Sekakäyttö sallittua

Partasen mukaan juuresten lisääminen ruokavalioon on helppoa.

– Sekakäyttö on sallittua, eli ruokia kannattaa höystää kaikenlaisilla juureksilla. Valmiin juuressekoitepussin voi lisätä keittoon tai paistaa sen uunissa muun ruuan lisukkeeksi. Eikä maksa paljon!

Kotimaiset juurekset maksavat vähän verrattuna ulkomailta tuotuihin kasviksiin. Lähiruuan syöminen on myös ekologista.

Lisäksi sesongin mukaan syöminen on ekoteko. Juureksia riittää Suomessa syötäviksi talvikuukausinakin, jolloin tomaattien, kurkun ja salaatin kantamista kaupasta kannattaa vähentää. Ne tuotetaan ulkomailla tai lämmitetyissä kasvihuoneissa Suomessa.

Monipuoliset terveyshyödyt

Punajuuri on terveysarvoiltaan huippu. Sen sisältämän nitraatin ontodettu alentavan verenpainetta ja edistävän sydämen terveyttä. Punajuuressa on runsaasti folaattia, jonka uskotaan pienentävän syöpäriskiä.

Porkkanat tunnetaan beetakaroteenistaan, joka muuttuu ihmisen elimistössä A-vitamiiniksi. A-vitamiini on tärkeää varsinkin silmille.

Lanttu on puolestaan hyvin C-vitamiinipitoinen. Lantussa ja nauriissa on molemmissa rikkipitoisia yhdisteitä, joiden tiedetään suojaavan syöpäsairauksilta. Palsternakassa on runsaasti kaliumia.

Mehevimmillään uunissa

Juuresten laajasta valikoimasta pystyy helposti valitsemaan kahden viikon jaksolla eri juureksen jokaiselle päivälle.

Useimmat juurekset maistuvat meheviltä uunissa paahdettuina, öljytilkalla ja hunajalla sekä suolalla ja pippurilla maustettuina. Myös höyrykypsennys pitää maut ja värit tallella.

Jos keittää juureksia kattilassa, vettä kannattaa käyttää niukasti. Veteen voi puristaa appelsiini- tai sitruunamehua. Veden sijasta käy myös kanaliemi, johon voi lisätä tuoreyrttejä ja valkoviiniä.

Balsamietikka on hyvä juuresmauste maltillisesti pirskotettuna. Piparkakkumausteet käyvät juuresruokiin. Kannattaa kokeilla myös tähtianista sekä pähkinöitä ja manteleita.

Artikkeli on julkaistu myös ET Terveys -lehden numerossa 6/2017.

Vesijuoksu on mukava laji, joka sopii myös ikääntyneille ja selkä- ja jalkavaivoista kärsiville. Listasimme syitä, miksi vesijuoksua kannattaa harrastaa.

Vesijuoksu on vanha kuntoutusmuoto. Viimeisten 15 vuoden aikana siitä on tullut myös suosittu kuntoilulaji, ja nykyään sitä voi harrastaa lähes kaikissa uimahalleissa. 

1. Loistava kuntoilumuoto

Vesijuoksu parantaa yleiskuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä. Sydämen syketiheys laskee vedessä noin 10–15 lyöntiä minuutissa ja hengitysvolyymi pienenee noin 10 prosenttia. Hapenkulutus on suurempi kuin kuivalla maalla ja sykkeen saa nousemaan helposti ylös vettä polkiessa.

2. Laittaa lihakset töihin

Tehokkuus perustuu veden vastukseen, joka pakottaa käyttämään kehon lihaksia monipuolisesti. Vesi on jopa tuhat kertaa tiheämpää kuin ilma ja toimii vastuksena liikkeille. Erityisesti suuret lihasryhmät työskentelevät tehokkaasti.

3. Tekee hyvää hermostolle

Vesiliikunta vahvistaa tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston toimintaa. Se myös auttaa pitämään yllä hormonitasapainoa.

4. Auttaa painonhallinnassa

Vedessä kulutetaan energiaa huomattavasti enemmän kuin kuivalla maalla. Siksi vesijuoksu onkin painonhallinnan kannalta mainio laji. Vesliikunta myös kehittää lihaksia ja kiinteyttää niitä.

Lue myös: Miksi saan kramppeja vesijuoksusta?

5. Sopii melkein kaikille

Vaikka kroppa joutuu töihin vesijuostessa, laji sopii sellaisillekin, joille muu liikkuminen on hankalaa. Vesijuoksu soveltuu useimmille jalkaongelmaisille, sillä vesi poistaa täräyksen, joka kohdistuu niveliin kuivalla maalla juostessa. Vesijuoksu sopii myös selkävaivoista kärsiville, niskakipuja poteville, ylipainoisille, vammaisille, ikääntyneille ja lapsille. Se on hyvä laji myös kuntoutujille.

6. Vaihtoehto uinnille

Vesijuoksu mahdollistaa vedessä liikkumisen niille, joille perinteinen uinti ei jostain syystä sovi. Vesijuoksuun tarkoitettu vyö kantaa sen verran, että juostessa voi liikkua luonnollisessa pystyasennossa. On kuitenkin hyvä muistaa, että uimataito on tarpeellinen vesijuostessakin, sillä juoksuvyö ei estä hukkumiselta.

7. Halpa harrastus

Laji ei vaadi suuria investointeja. Suurin osa vesijuoksijoista käyttää vyötärölle kiepautettavaa kelluntavyötä, joita voi lainata useissa uimahalleissa. Oman vyönkin voi toki hankkia.

8. Lisätehoa saa helposti

Jos vyö ei tunnu mukavalta, sen voi korvata kelluttavilla vesijuoksukengillä ja -hanskoilla. Vesijuoksukengät lisäävät veden vastusta. Hansikkailla saa lisää voimaa ylävartalon lihaksiin. Harjoittelua voi tehostaa myös nilkkoihin kiinnitettävillä siivekkeillä, jotka lisäävät jalkaliikkeiden vastusta.

9. Hoitaa myös mieltä

Vesijuoksu on tehokasta, mutta se on myös  rauhallinen laji, jonka aikana ehtii uppoutua omiin ajatuksiin. Polkiessa kykenee myös juttelemaan. Moni harrastaakin vesijuoksua vaikkapa ystävän kanssa, joten laji sopii myös sosialisointiin. Huomaa, että ruuhkaisessa uimahallissa vieruskaverille jutustelu ei kuitenkaan ole sopivaa, vaan vesijuoksuun tarkoitetulla alueella on edettävä jonossa. Laji on suosittu, ja kanssajuoksijat on otettava huomioon. 

10. Sopii myös mökille

Luonnonvesissäkin voi vesijuosta sään salliessa. Jos mökki on veden äärellä, on vesijuoksuvyö hyvä hankinta kesäasunnolle. Järvessä juokseminen on monen mielestä vielä mahtavampaa kuin uimahallissa juokseminen: samalla saa nauttia kauniista luonnosta.

Lähde: terveyskirjasto.fi, vesiliikuntainstituutti.fi