Korkea verenpaine voi talttua jo pelkillä elintavoilla. Entä jos vähät välittää mittarin ennätyslukemista?

1. Mistä korkea verenpaine johtuu?

Kohonnut verenpaine on useimmiten seurausta epäterveellisistä elintavoista, mutta syynä voi olla myös perinnöllinen taipumus.

Elintavoista johtuvia korkean verenpaineen syitä ovat tavallisimmin tupakointi ja alkoholin liikakäyttö, etenkin vyötärölle kertyneet vatsamakkarat, runsas suolan tai lakritsin käyttö, vähäinen liikunta, liiallinen tulehduskipulääkkeiden käyttö ja pitkään jatkunut stressi.

2. Milloin verenpaine on kohonnut?

Verenpaine on koholla, kun yläarvo on yli 140 tai ala-arvo yli 90. Yksikkö on elohopeamillimetri, mmHg, vanha paineen yksikkö. Yläarvo eli yläpaine ilmoittaa valtimon sisällä olevan paineen sydämen supistuksen aikana. Alapaine kertoo, mikä on paine sydämen lepovaiheen aikana.

Kohonnut verenpaine on aivohalvauksen suurin yksittäinen riskitekijä.

Verenpaineen kohoaminen on yleistä keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla. Nuorella valtimon seinämät ovat usein vielä kimmoisat, joten nuorella nousee ensimmäisenä alapaine. Iäkkäällä ihmisellä valtimon seinämät jäykistyvät, ja hänellä alapaine voi olla normaali, mutta yläpaine nousee liian korkeaksi.

3.Miksi kohonnut verenpaine on vaaraksi terveydelle?

Kuukausia tai vuosia koholla oleva verenpaine vahingoittaa verisuonivaltimoita muun muassa siten, että niiden seinämät jäykistyvät.

Kohonnut verenpaine onkin aivohalvauksen suurin yksittäinen riskitekijä – ja usein syypää myös sydäninfarktille.

Joskus hengenahdistus, päänsärky tai huimaus voivat olla merkki korkeasta verenpaineesta.

4. Millaisia oireita korkeaan verenpaineeseen liittyy?

Useimmiten ei minkäänlaisia, se voidaan todeta vain verenpainemittarilla. Siksi jokaisen olisi hyvä tuntea omat verenpainearvonsa.

Joskus tosin hengenahdistus, päänsärky, huimaus ja rytmihäiriöt voivat olla merkki reilusti kohonneesta verenpaineesta.

5. Millaisia lääkkeitä verenpaineen hoitoon on?

Verenpainetaudin muotoja on useita, ja siksi jokaiselle potilaalle etsitään hänelle sopivin lääkevaihtoehto. Usein yhdistellään eri lääkkeitä, jotta saavutetaan riittävä teho.

Esimerkiksi monen nuorehkon verenpainetautipotilaan lukemat saadaan asettumaan, kun verenkiertoelimistön niin sanottua tyhjäkäyntiä hillitään beetasalpaajilla tai valtimoiden kireyttä vähennetään kalkkisalpaajilla.

Vanhemmalla iällä, kun korkea verenpaine on ehtinyt jäykistää valtimoverisuonia, suositaan yleensä angiotensiinikonvertaasin eli ACE-estäjiä tai angiotensiinireseptorin eli AT-salpaajia. Joskus on paikallaan lisätä lääkitykseen nesteenpoistotabletti.

Verenpainetta on helpompi hoitaa, jos pystyt pudottamaan painoa, liikut etkä tupakoi tai käytä liikaa alkoholia.

Verenpainelääkkeillä, kuten kaikilla lääkkeillä, voi olla haittavaikutuksia. Joitakin potilaita ACE-estäjät yskittävät. Kalkkisalpaajat puolestaan voivat turvottaa nilkkoja. Silloin lääke kannattaa vaihtaa toiseen.

6. Voiko verenpainetta laskea ilman lääkitystä?

Kyllä voi. Elintavat ovat avainasemassa verenpaineen madaltamisessa.

Jos pystyt pudottamaan painoasi, reippailet, et tupakoi ja pidät alkoholin käytön kohtuullisena, verenpainetta on helpompi hoitaa.

On aivan mahdollista päästä jo määrätyistä lääkkeistä eroon, jos ponnistelee riittävästi elintapojensa muuttamiseksi.

Joskus kuormittava elämäntilanne, kuten stressi, kohottaa verenpainetta.

7. Miten verenpaine voi olla koholla, vaikka eläisi terveellisesti?

Syy koholla oleviin lukemiin löytyy yleensä perimästä eli geeneistä. Vaikka kohonnut verenpaine liittyy valtaosalla ylipainoon ja vähäiseen liikuntaan, monella paineet voivat olla korkeat hyvistä elintavoista huolimatta.

Joskus taas huolestuttavasti kohonneen verenpaineen syy löytyy kuormittavasta elämäntilanteesta, kuten stressistä.

8. Miksi verenpaineen omatoiminen mittaus on tärkeää?

Lääkärin vastaanotolla mitattu verenpaine antaa harvoin tarkan kuvan potilaan todellisesta verenpaineesta. Jo pelkkä mittaustilanne kohottaa usein lukemia verrattuna niihin lukemiin, joita kotimittauksessa saataisiin.

Olkavarsimittari on luotettavampi kuin rannemittari.

Siksi lääkärille on hyvä viedä mukanaan useamman edeltävän viikon aikana tehty lista kotiverenpainemittauksen tuloksista, samoin pulssilukemat samalta ajalta. Näin lääkäri pääsee paremmin selville potilaansa todellisista verenpainelukemista, ja lääkitys voidaan säätää kohdilleen.

Hyvä verenpainemittari on suositeltava investointi omaan terveyteen. Laitteen voi ostaa esimerkiksi apteekista tai nettikaupasta. Olkavarsimittari on luotettavampi kuin rannemittari.

Verenpainetta kannattaa mitata päivittäin aamuin illoin. Kun lääkitys saadaan kuntoon, riittää pari kertaa kuukaudessa tehty tilanteen tarkistus.

Vähennä suola ja käytä kasviksia, juoksevia rasvoja ja täysjyväleipää, niin hoidat verisuonistoasi.

9 Miten pitää syödä ja liikkua, jotta verenpaine pysyy aisoissa?

Suolainen ruoka lisää elimistön nestelastia ja nostaa verenpainetta. Vähentämällä suolaa, käyttämällä kasviksia, juoksevia rasvoja ja täysjyväleipää sekä syömällä muutenkin järkevästi hoidat verisuonistoasi.

Liikunta taas toimii kuin täsmälääke. Esimerkiksi puolen tunnin hikinen sauvakävelylenkki tehoaa jopa yhden lääkenapin verran verenpainettasi alentavasti. Tarvitaan kuitenkin säännöllistä ja päivittäistä liikuntaa, jotta korkea verenpaine kääntyisi pysyvästi laskuun.

Mitä korkeampi verenpaine, sitä nopeammin aloitetaan lääkehoito.

10 Jos vähät välitän korkeasta verenpaineesta, mitä on odotettavissa?

Valtimosuontesi terveys on vakavassa vaarassa. Aivohalvaus on ikävin hoitamattoman kohonneen verenpaineen seuraus.

Aina täydellisetkään elämäntavat eivät riitä. Lisäksi tarvitaan lääkkeitä.

Myös sydäninfarktin ja sydämen vajaatoiminnan riski lisääntyy.

Omilla valinnoilla on aina suuri merkitys verisuoniterveydelle. Silti täydellisetkään elintavat eivät aina riitä, vaan lisäksi tarvitaan hyviä lääkkeitä. Suomessa verenpainelääkkeitä käyttää noin puoli miljoonaa ihmistä.

Asiantuntijana sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri Juhani Sneck Terveystalosta.

Vierailija

Elintavoilla on merkitystä – 10 faktaa korkeasta verenpaineesta

Vierailija kirjoitti: Minulle on sanottu -mm.terveyskeskuslääkäri -ettei korkea verenpaine aiheuta huimsusta,vaan matala. Miten on? Minulla on kokemusta vain alhaisesta verenpaineesta. Silloin kun paine on hyvin alhainen tunnen huimausta ja epätodellista oloa. Asetun pitkälleni ja nostan jalat ylös, sillä se menee ohi. Eräs tuttavani kärsi aiemmin ennen lääkityksen aloittamista korkeasta verenpaineesta. Hän kertoi että joskus "päässä suhisee" ja on paha olo. Johtuiko se sitten verenpaineen...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto